Zeer grote brand (restaurant Campman) Hartenseweg - Renkum 27-02-2011

Auteur Topic: Zeer grote brand (restaurant Campman) Hartenseweg - Renkum 27-02-2011  (gelezen 7843 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 28 februari 2011, 14:48:21
Als je je goed had geïnformeerd zal had je gelezen dat de medewerkers inderdaad hadden geprobeerd het vuur te doven met een blusdeken. Dit is helaas niet gelukt. Alle gasten en medewerkers waren op tijd het restaurant uit, dus de BHV'ers hebben het prima gedaan. Soms kun je een brand nou eenmaal niet voorkomen.

Ik ben een aantal keer bij dit restaurant geweest, en het is een zeer hoogstaand restaurant. Ik ben er voor de volle 100% van overtuigd dat naast het eten en de bediening ook de organisatie van topkwaliteit is.

Ja soms kan een brand inderdaad hard gaan. Maar ik neem aan dat het restaurant een goede brandverzekering heeft. Dus het restaurant komt vast wel weer terug. Ben blij dat er niemand gewond is geraakt. Want dat is toch he belangrijkste.  Mooi dat de BHVers goed werk hebben verricht bij de ontruiming van het restaurant.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 28 februari 2011, 14:53:15
Als je je goed had geïnformeerd zal had je gelezen dat de medewerkers inderdaad hadden geprobeerd het vuur te doven met een blusdeken. Dit is helaas niet gelukt. Alle gasten en medewerkers waren op tijd het restaurant uit, dus de BHV'ers hebben het prima gedaan. Soms kun je een brand nou eenmaal niet voorkomen.

Ik ben een aantal keer bij dit restaurant geweest, en het is een zeer hoogstaand restaurant. Ik ben er voor de volle 100% van overtuigd dat naast het eten en de bediening ook de organisatie van topkwaliteit is.

Van het blusdeken staat (nog) niet in dit topic. Het bericht van de Gelderlander is geupdate:

Restaurant Campman Renkum totaal uitgebrand
zondag 27 februari 2011 | 13:43 | Laatst bijgewerkt op: maandag 28 februari 2011 | 09:53
RENKUM - Restaurant annex zalencentrum Campman in Renkum is zondagmiddag totaal uitgebrand. De brand ontstond in de keuken en het vuur sloeg razendsnel om zich heen. Er vielen geen slachtoffers.
...
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/article8231381.ece

Als ik het goed begrijp zijn gasten even in de keuken komen kijken om te constateren dat 10 man personeel daar de brand niet eigenhandig kon blussen. Vervolgens sommeerden de gasten iedereen het pand te laten verlaten. ???
Ik denk dat ik wel snap wat er bedoeld is te schrijven. 098uo

Hoguhugo

• Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 28 februari 2011, 15:01:02
Ik denk dat ik wel snap wat er bedoeld is te schrijven. 098uo

Dat is wel vaker bij de Gelderlander hoor!
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 28 februari 2011, 16:57:32
Citaat
Zegt nog niets over de kwaliteit van de gevolgde BHV opleiding en het aantal en geoefende BHVers op het moment van de brand. Uit het feit dat een frituur pan in brand kan vliegen in een bedrijfsmatige professionele keuken kan ik afleiden dat de thermische beveiling niet (of naar behoren) gewerkt heeft.(onderhoud ?)en het personeel op dat moment ook niet in de buurt van de pan was. De pan gaat namelijk eerst heel erg walmen voordat de vlam er in slaat.(Brandpunt breikt)
Vlam in de pan is goed te blussen als je de blusdeken voorhanden hebt en weet wat je moet doen. Als je het te laat ontdekt, of te lang wacht warmt de olie steeds meer op, geeft meer damp af en dus grotere vlammen. Zet je niet direkt de afzuigkap uit zuigt deze het vuur naar binnen. En zo´n afzuigsysteem zit vol met stof en aanslag van vet, en wil beste branden. Maar een blusser leegspuiten in de opening van de afzuigkap, terwijl hij zelfs nog aanstaat, brengt het blusmiddel door het hele systeem heen.
Simpele zaken die bij elke BHV opleiding aan keuken personeel verteld behoort te worden.
Maar er zijn natuurlijk altijd onverwachte zaken waar ook een goed opgeleide BHV er machteloos staat.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

denkweb

• Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • en door!
Vergeet niet dat we hier niet over een friteusse praten maar een ingebouwde frituurpan.
Ik heb eens mogen aanschouwen wat er gebeurd als daar vloeibaar frituurvet in gebruikt wordt dat niet tijdig is ververst, het loopt dan de pan uit, over de richels heen en zo in het fornuis...
Juist. VOEM!

En de afzuigkap doet er dan weinig goeds meer aan af. Prima luchtcirculatie, isolatieplaten erboven... en weg is uw keuken.
Soms heb je inderdaad gewoon domme pech en kun je de BHV cursus het beste toepassen door je aanwezige gasten veilig te evacueren.