Pffhhhhhhhh, wat een geneuzel om niets. Een beetje eigen identiteit kan helemaal geen kwaad. In plaats van het krampachtig pogen om door "ballpoint"chauffeurs verzonnen regelgeving op te dringen zouden deze zelfde personen er goed aan doen om eens naar de werkvloer te luisteren en binnen de op te dringen regelgeving ruimte te laten om een zonneklep te bestickeren. En laat men dat dan vooral doen op die manier die men zelf wenst ipv ook dat weer te willen regulieren.
Er wordt wel degelijk naar de werkvloer geluisterd. De postnaam op de deur was oorspronkelijk niet toegestaan en wordt nu gelegaliseerd. Dit op veler verzoek van het werkveld. Met je uitlating van "ballpoint"chauffeurs kan ik niet zoveel. De huisstijl wordt namelijk niet verzonnen door chauffeurs maar door een hele brede groep. Deze brede groep heeft zich bovendien laten voeden door de achterban (hetgeen overigens niet inhoudt dat iedereen altijd zijn zin krijgt).
En laten we niet vergeten dat de brandweer "gewoon" een bedrijf is. Een bedrijf hanteert nu eenmaal een huisstijl en die is simpelweg aan regels gebonden. Je zult ergens een grens moeten leggen.
wat is het hele probleem van een korpsnaam op de zonneklep? het enige wat ik hoor is dat het zogenaamd niet proffesioneel uitstraald. alsof dat afhangt van de bestikkering van de zonneklep. ik denk dat het echt niemand intresseert wat er op zo'n zonneklep gescheven staat. laat die jongens toch wat identiteit in het voertuig leggen, dat werkt nog motiverend ook!
wat word het volgende? moeten manschappen elkaar persé aan gaan spreken met 110, 111, 112 etc. omdat het voor de omstanders anders niet duidelijk is wat iemands functie is?
Als het toch niemand interesseert waarom moeten we de zonneklepteksten dan in stand houden. Zonde van het bestickeren.
En als de naam op een zonneklep de motivatie moet brengen dan is er volgens mij iets niet in orde. Is de postnaam op de deur niet genoeg? Klaarblijkelijk heeft iemand een keer de behoefte gehad om de postnaam heel groot op de zonneklep te zetten. En ineens gaat iedereen dat na doen. Was die behoefte er voorheen niet dan. Een typisch geval van kopieergedrag.
En volgens mij is het overgrote deel van de voertuigen nog steeds niet voorzien van een zonnekleptekst. Dus als we daar naar kijken dan kunnen we niet spreken van een enorm grote behoefte.
Je voorbeeld met het aanspreken met 110, 111 en 112 lijkt mij niet nodig. De praktijk wijst namelijk uit dat de burger helemaal niet zo sterk geďnteresseerd is in de details van de brandweer. Zo interesseert het hen echt niet wie er precies wat doet bij de brandweer. En de burger vindt het ook echt niet zo boeiend waar de brandweer precies vandaan komt. Men wil gewoon zo snel en professioneel mogelijk geholpen worden. En zo is de cirkel weer rond: die schreeuwende teksten op de zonneklep dienen geen enkel ander doel dan het strelen van de ego’s van een paar brandweermannen.