Met de steeds verdergaande regionalisering zal sowieso lokale aanpassingen, in en op voertuigen, gaan verdwijnen. Voertuigen gaan regionaal aangeschaft, ingericht en onderhouden worden. En ingezet.
Ik verbaas me nu bijv. dat bij grote branden bij aflos eenheden die met hun voertuigen die in voorhoedes staan de pomp afzetten, slangen loskoppelen, de boel inpakken en dwars langs andere ingezette eenheden, over slangenbruggen die er niet op gericht zijn heen rijden etc (met losschietende slangen en drukverlies bij nog ingezette eenheden als gevolg).
Met (meer) gelijke voertuigen kunnen aflosploegen gewoon de ingezette voertuigen overnemen, en kunnen andere voertuigen naar kazernes verplaatst worden waar dit voor de restdekking nodig is.
Regionamen en voertuignummers blijven bestaan, maar gemeente- of postnamen verdwijnen. Dus zowel de zonneklep als de zijkant heeft niet zoveel nut meer.
Waar het om gaat is dat voertuigen op nummer worden ingezet, en het maakt een (H)OvD niets uit of het nu een TS is uit plaats A of plaats B. Voorbeeld is de stad Haarlem. Daar is de TS van Velsen in Haarlem Noord meestal sneller dan de TS van Haarlem West, simpel omdat de aanrijtijd vanuit de kazerne Velsen door afstand en wegenligging gunstiger is. En het zal de burgers in Haarlem Noord echt niets uitmaken waar de TS vandaan komt, als die er maar zo snel mogelijk is.
Waar we gevoelsmatig mee te maken hebben is de oude "gemeente-cultuur"; vrijwilligers in plaats A willen met hun voertuig uit die plaats ook de inzetten afhandelen in die plaats want ze voelen zich daar verantwoordelijk voor.