interessante vraag. Benieuwd naar de toekomst ;-)
De afgelopen 2 weken weer veel voorbeelden gezien, waarbij de telefonische communicatie tussen de VMC en de GMK's echt HÉÉl soepel en vooral goed verlopen zijn. Meldingen die niet doorkomen, meldingen waarbij de hectometerring volledig verkeerd word doorgegeven aan de eenheden.
Een simpel en slechts enkel voorbeeld van een onwel wording, wat mij toch wel een serieuze melding lijkt:
Ik en de VMC geven (gecheckt!) de locatie A20 Li 30,1 door. Vervolgens zie ik de Pol.Rijnmond stoppen om en nabij 30,9. Daar bleef men ook staan. Terwijl ik fendoff stond met zwaailichten aan, kruizen boven mijn hoofd etc. ook de ambu had diezelfde locatie doorgekregen. Hierdoor ging dus WEL HEEL kostbare tijd verloren.
In deze situatie viel het gelukkig allemaal heel erg mee, maar ik moet er niet aan denken dat iemand op de weg ligt, ernstig en dat door zoiets stompzinnigs de hulpdiensten te laat komen. Dit klinkt als scherpe kritiek, maar het gebeurd echt steeds vaker, dat meldingen van politieeenheden niet bij de VMC aankomen, en andersom dat meldingen van de VMC niet goed aankomen bij de eenheden.
In dit licht gezien, zou het samenvoegen van de meldkamers wel degelijk een grote verbetering zijn, denk ik persoonlijk.
De hulpdiensten zijn immers toch ook niet "zomaar" bij elkaar gekropen???
Wat mij opvalt, is dat nog steeds veel mensen binnen de traditionele hulpverlening, Rijkswaterstaat (VMC's, weginspecteurs en ook de "natte" collega's op het water) niet als volwaardige partner LIJKEN te zien in de hulpverlening, maar meer als een lastige aanwezigheid bij incidenten. Net de laatste incident binnen gekregen en ook daar proef ik dat een beetje, een belangrijk verhaal m.b.t. incident management staat helemaal achterin het blad