Omdat er nog veel "niet helemaal goed gaat" bij de 112 centrale, heeft de kustwacht liever dat meldingen bij haar binnenkomen dan bij (via) 112.
Als een melding bij de kustwacht binnen komt, worden alle voorhanden zijnde mensen en materiaal direkt ingezet, ook de eenheden die op het water zijn die niet behoren tot de selekte groep aangewezen hulpverleners, als deze sneller hulp kunnen verlenen dan de eenheden die van huis moeten komen.
Tijd is bij noodgevallen (zinken, verdrinking, onderkoeling, groter worden zoek gebied, levensreddende handelingen) op het water een sterk onderschatte faktor bij de GMK. Komt een melding bij een GMK binnen dan zittten soms eenheden op het water minutenlang (soms komt pas uitsluitsel als de gealarmeerde eenheden zich op 16 inmelden, 10! minuten later) ) te wachten tot de bijzonderheden bij de kustwacht bekend zijn en deze doorgegeven kunnen worden. De GMK's zien alleen de eigen eenheden, (dat komt door de brandweerbril). Zijn die gealarmeerd dan is het klaar en wacht men verder af. Inlichtingen worden niet gegeven aan anderen dan deze bevoorrechte aangewezen hulpverleners.
Er is één probleem, bij een storm met vele meldingen raakt de telefooncentrale van de kustwacht al snel overbelast. De 112 centrale kan dan ook moeilijk te bereiken zijn. Dan zouden de mensen kunnen kiezen om ons nummer te bellen.
Het voordeel van dit nummer is dat een hulpvraag bij ons gedeponeerd niet beperkt blijft tot een selekte groep, maar de kustwacht direkt van een melding en zijn bijzonderheden op de hoogte gesteld wordt.
Via een eigen net kunnen ook de boten van de Waterhulpdienst voor nood- en pechgevallen worden ingezet. Als de kustwacht vindt dat naast deze eenheden nog aanvullend gealarmeerd moet worden doet zij dat, dat komt voor.
Merkwaardig feit is dat als de kustwacht aanvullende eenheden alarmeert, deze redders mopperen als ze voor niets komen, vaak is de klus dan al geklaard. Alarmeert de kustwacht niet aanvullend, belt men ook ontevreden op waarom men van niets weet en niet gealarmeerd is.
Wij hebben geprobeerd hier afspraken over te maken, maar het overleg verloopt nog niet zo vlotjes, alleen met Reddingsbrigade Naarden is ad hoc goed kontakt en dat heeft afgelopen jaar zijn vruchten afgeworpen.
Wij streven er naar de meldkamer 24/7 bereikbaar te houden (doorgeschakeld naar de "schipper van dienst") en er wordt druk gebruik gemaakt door voornamelijk enkele vaste bellers/watersporters die melden wat ze zien. Mensen die zelf in problemen zijn en havenmeesters bellen vaak rechtstreeks naar de Waterhulpdienst.nl.
Zoals alle hulp die HOGE biedt moet je de manier waarop HOGE bereikbaar wil zijn zien als aanvullend en niet als vervangend.