Zelf verzonnen meldkamer

Auteur Topic: Zelf verzonnen meldkamer  (gelezen 6474 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #10 Gepost op: 28 februari 2011, 16:40:39
Kustwachtcentrum Den Helder - Tel. ALARM 0900 0111 (H24) - Tel. Operationeel 0223 542300 (H24) - VHF: Kanaal 16 - DSC VHF: Kanaal 70/ DSC MF: 2187,5 kHz

(helemaal onderaan de site)

Daar heb je mijns inziens voldoende aan. Wel opmerkelijk dat 112 er niet bij staat, maar dat nummer weten de meeste mensen gelukkig wel.

Ja, dat had ik ook gezien, echter..... waarom als alarm nummer 0900 0111 en niet 112. En wanneer bel je het een, en wanneer het ander....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2011, 16:47:14
Dat is van de kustwachtsite? Vraag was of je als hulpverleningsdienst zelf een meldkamer mag instellen. en MI is de vraag daaraan verbonden of je de meldkamer ook 24/7 operationeel hebt.


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2011, 17:46:51
Ja, dat had ik ook gezien, echter..... waarom als alarm nummer 0900 0111 en niet 112. En wanneer bel je het een, en wanneer het ander....

Het gaat hier om het werkgebied van de hulpdiensten. Als jij op een olie platform een gebroken been oploopt en een nood nummer moet gaan bellen zou je geneigd zijn om 112 te bellen. De kustwacht heeft vervolgens een directe alarmlijn opgezet om te voorkomen dat de alarmcentrale eerst de kustwacht moet informeren. Dit zorgt er weer voor dat er een extra lijn komt wat weer tijd in beslag neemt. Als je echter een EHBO geval op het strand hebt is het niet nuttig om de kustwacht te bellen in de meeste gevallen. De alarmcentrale alarmeert dan in de meeste gevallen een ambulance en waarschijnlijk ook een reddingsbrigade. In het geval van HOGE lijkt me dit een twijfel geval. Ik zou persoonlijk ook twijfelen wat ik op deze meren zou bellen. Het is in het verleden al voorgekomen dat de kustwacht HOGE om assistentie heeft gevraagd. Dan is het natuurlijk directer om het alarmnummer van HOGE te bellen. Op de site staat een geluidsfragment waar op een gegeven moment ook een verwarring komt omdat de kustwacht gealarmeerd word en de seeker hier op reageerde maar ook 112 is door de zelfde persoon geallarmeerd dus dit leek op 2 aparte meldingen. Ik vind dat ze het gewoon bij 1 alarmcentrale moeten houden en daar ook de kustwacht bij moeten voegen. Dat scheelt weer verwarring.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2011, 18:01:11
Omdat er nog veel "niet helemaal goed gaat" bij de 112 centrale, heeft de kustwacht liever dat meldingen bij haar binnenkomen dan bij (via) 112.

Als een melding bij de kustwacht binnen komt, worden alle voorhanden zijnde mensen en materiaal direkt ingezet, ook de eenheden die op het water zijn die niet behoren tot de selekte groep aangewezen hulpverleners, als deze sneller hulp kunnen verlenen dan de eenheden die van huis moeten komen.

Tijd is bij noodgevallen (zinken, verdrinking, onderkoeling, groter worden zoek gebied, levensreddende handelingen) op het water een sterk onderschatte faktor bij de GMK. Komt een melding bij een GMK binnen dan zittten soms eenheden op het water minutenlang (soms komt pas uitsluitsel als de gealarmeerde eenheden zich op 16 inmelden, 10! minuten later) ) te wachten tot de bijzonderheden bij de kustwacht bekend zijn en deze doorgegeven kunnen worden. De GMK's zien alleen de eigen eenheden, (dat komt door de brandweerbril). Zijn die gealarmeerd dan is het klaar en wacht men verder af. Inlichtingen worden niet gegeven aan anderen dan deze bevoorrechte aangewezen hulpverleners.

Er is één probleem, bij een storm met vele meldingen raakt de telefooncentrale van de kustwacht al snel overbelast. De 112 centrale kan dan ook moeilijk te bereiken zijn. Dan zouden de mensen kunnen kiezen om ons nummer te bellen.
Het voordeel van dit nummer is dat een hulpvraag bij ons gedeponeerd niet beperkt blijft tot een selekte groep, maar de kustwacht direkt van een melding en zijn bijzonderheden op de hoogte gesteld wordt.
Via een eigen net kunnen ook de boten van de Waterhulpdienst voor nood- en pechgevallen worden ingezet. Als de kustwacht vindt dat naast deze eenheden nog aanvullend gealarmeerd moet worden doet zij dat, dat komt voor.

Merkwaardig feit is dat als de kustwacht aanvullende eenheden alarmeert, deze redders mopperen als ze voor niets komen, vaak is de klus dan al geklaard. Alarmeert de kustwacht niet aanvullend, belt men ook ontevreden op waarom men van niets weet en niet gealarmeerd is.

Wij hebben geprobeerd hier afspraken over te maken, maar het overleg verloopt nog niet zo vlotjes, alleen met Reddingsbrigade Naarden is ad hoc goed kontakt en dat heeft afgelopen jaar zijn vruchten afgeworpen.

Wij streven er naar de meldkamer 24/7 bereikbaar te houden (doorgeschakeld naar de "schipper van dienst") en er wordt druk gebruik gemaakt door voornamelijk enkele vaste bellers/watersporters die melden wat ze zien. Mensen die zelf in problemen zijn en havenmeesters bellen vaak rechtstreeks naar de Waterhulpdienst.nl.

Zoals alle hulp die HOGE biedt moet je de manier waarop HOGE bereikbaar wil zijn zien als aanvullend en niet als vervangend.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #14 Gepost op: 28 februari 2011, 18:17:51
Omdat er nog veel "niet helemaal goed gaat" bij de 112 centrale, heeft de kustwacht liever dat meldingen bij haar binnenkomen dan bij (via) 112.

En dat is uiteraard vervelend. Ik weet dat als men 112 belt er gevraagd wordt: "wilt u politie, brandweer of ambulance. "
Als ik dan roep: kustwacht.... wordt ik dan doorgeschakeld?
En zo niet, wordt het dan geen tijd om die koppeling wel te leggen?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2011, 18:34:35
En dat is uiteraard vervelend. Ik weet dat als men 112 belt er gevraagd wordt: "wilt u politie, brandweer of ambulance. "
Als ik dan roep: kustwacht.... wordt ik dan doorgeschakeld?
En zo niet, wordt het dan geen tijd om die koppeling wel te leggen?

Het is de bedoeling dat bij het horen van bepaalde sleutelwoorden doorgeschakeld wordt naar de kustwacht, op Driebergen (waar je uitkomt/kan komen bij 112 mobiel) lukt dit vrij vaak.

Via een landlijn loopt het bijna altijd mis en kom je bij de brandweer terecht. Met niet aflatende energie is de kustwacht al jaren bezig een bewustwordingsproces in te zetten dat er meer oplossingen zijn dan ambulance, brandweer en politie. Afgelopen jaar zijn wij twee keer aanvullend bij waterongevallen (persoon te water) geweest omdat men -terwijl men er later wel dringend om verlegen zat, "vergeten" was op de gemeenschappelijke meldkamer om een boot te alarmeren. Auto te water met bekneld persoon in de jachthaven van Naarden en meerdere personen te water in de haven van Huizen.

Een reanimatie op het strand bij Almere liep helemaal buiten de kustwacht om, terwijl de Ronduit om de hoek lag.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2011, 18:40:05
Het is de bedoeling dat bij het horen van bepaalde sleutelwoorden doorgeschakeld wordt naar de kustwacht, op Driebergen (waar je uitkomt/kan komen bij 112 mobiel) lukt dit vrij vaak.

Op het land loopt het bijna altijd mis en kom je bij de brandweer terecht. Met niet aflatende energie is de kustwacht al jaren bezig een bewustwordingsproces in te zetten dat er meer oplossingen zijn dan ambulance, brandweer en politie. Afgelopen jaar zijn wij twee keer aanvullend bij waterongevallen (persoon te water) geweest omdat men -terwijl men er later wel dringend om verlegen zat, "vergeten" was op de meldkamer een boot te alarmeren. Auto te water met bekneld persoon in de jachthaven van Naarden en meerdere personen te water in de haven van Huizen.

Eigenlijk best wel een erg kwalijke zaak. Zeg je Nederland dan zeg je water. Dan zou dit toch beter geregeld moeten zijn. Ik kan me wel voorstellen dat het bij bepaalde kust regio's(Haaglanden of Noord-Holland_Noord) beter is geregeld dan bij regio's die minder water hebben. Maar feitelijk moeten dan op landelijk niveau hier goede afspraken over moeten worden gemaakt. Minister van binnenlandse zaken en defensie(kustwacht valt volgens mij onder defensie)/.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #17 Gepost op: 28 februari 2011, 22:26:25
Zo makkelijk is dat nou ook weer niet hoor.
112 is het bekendste dat er is, dus dat wordt gebeld.
Ondanks dat er afgesproken is dat er bij 112 meldingen op militair terrein er ook een melding uitgaat naar naar de LMKMar of naar ons wil het nog wel eens vookomen dat er een roedel brandweervoertuigen of een ambu ergens voor een poort staat die voor een melding op het terrein komen.

Hier zijn landelijk afspraken voor gemaakt op MINDEF/BZK niveau ... maar ja.
Als een mail, brief of fax lokaal niet in een protocol verwerkt wordt ... 98uiye
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 28 februari 2011, 23:43:31
Ja, nou dat is eigenlijk net zoiets. Zodra het buiten de lijntjes van de gewoonlijk betreden paden is/moet raakt men van de leg...


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #19 Gepost op: 1 maart 2011, 18:59:44
Ja, nou dat is eigenlijk net zoiets. Zodra het buiten de lijntjes van de gewoonlijk betreden paden is/moet raakt men van de leg...

Henk,

precies wat je zelf al zegt. Waar trek je het lijntje? Denk maar aan de overgang van strand, bankengebied naar zee. Soms gaat het gewoon goed en de andere keer loopt het gewoon niet. Het jammere is dat de regionale meldkamers voor communicatie gebruik maken van C2000. Terwijl de Kustwacht wel gelieerde is, maar er mondjesmaat gebruik van maakt. En we hebben "bewijs" dat het soms wel werkt.

Tja en wat is nu een meldkamer? Ik denk dat bewakende reddingsbrigades met een bewakingsgebied meldingen ontvangt, inzet regelt/ behandeld en eventueel evalueert. Alleen om dat een meldkamer te noemen? Ik denk dat een meldtafel een betere betiteling is. Maar dan is de ruimte waar die tafel staat een . . . . . . . . . . . . .
Elke hulpverlening start met communicatie.