Zelf verzonnen meldkamer

Auteur Topic: Zelf verzonnen meldkamer  (gelezen 6473 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 1 maart 2011, 20:00:23
Rolf, waar de "tafel" (meestal) staat is een kantoor. Maar als ik weg ben, schakelt het mooie 52 65656 nummer (in vervlogen dagen speciaal verleent om dat het hier destijds het gezamelijke alarmnummer was van de reddingsbrigades was, ter vervanging van de Jantje, Pietje, Klaasje telefoonlijst bij Scheveningen radio) door naar mijn, Matthijs, Menno of Boaz zijn mobiel: de "Schipper van dienst". Ik denk dat 99,9 % van de telefoontjes hun bestemming bereiken. 100% bereikt 112 ook niet, hoe vaak ik tijdens het doorverbinden al niet zoek geraakt ben of dat de verbinding gewoon verbroken werd... Ook heb ik wel gehad dat 112 gewoon de in gesprek toon gaf, dus noem mij de 100,00 % responderende meldkamer en wij zijn daar beslist de mindere van.
Maar dat geeft niet, want wij zijn niet de vervanging van, maar aanvulling op. Wij noemen eerst de kustwacht als mogelijkheid, daarna pas HOGE. Wat wij vaak binnen krijgen zijn de vage meldingen, die men niet bij de kustwacht neer durft te leggen, maar wel bij ons, wat laagdrempeligere meldlijn. "Ik weet niet of het wat is, maar er ligt al een hele tijd..." die meldingen. Soms is het echt niets, maar een enkele keer is het bingo en haalt Menno een pechgeval van het water (95% van de meldingen), starten wij een zoekaktie op na het aantreffen van een verlaten boot of zetten wij een catamaran overeind en ontfermen we ons over de opvarenden.  Wij hebben nog een groot voordeel ten opzichte van de alarmnummers van het GMK, wij lichten direct de kustwacht volledig in die kan besluiten aanvullend te alarmeren. Dus een alarmerend telefoontje naar ons alarmnummer brengt per saldo meer en sneller eenheden op de been dan een telefoontje naar 112.  Als wij niet zouden reageren zou het zomaar kunnen zijn dat er voor  een melding op het IJmeer slechts door de Blaricum 1 (komende vanaf de Stichtse Brug bij Blaricum) en de Frans Verkade vanaf Marken gevaren zou worden.
Ik vind dit eigenlijk een beetje zoeken naar een stok, terwijl ik dacht dat we ons juist zo goed bewezen hadden de laatste tijd.  :'(

Bedenk wel dat wij in beide incidenten waar ik het boven over had, die waarbij de boot vergeten was door het GMK, wij door diverse hulpverleners die betrokken waren bij het incident gebeld en op pad gestuurd zijn. (Een soort van via de achterdeur zeg maar).


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #21 Gepost op: 2 maart 2011, 11:58:41
... een nood nummer moet gaan bellen zou je geneigd zijn om 112 te bellen. De kustwacht heeft vervolgens een directe alarmlijn opgezet om te voorkomen dat de alarmcentrale eerst de kustwacht moet informeren. Dit zorgt er weer voor dat er een extra lijn komt wat weer tijd in beslag neemt.

Dit was volgens mij juist het doel van de 112-alarmcentrale: die extra schakeling kost een beetje tijd, maar wordt goedgemaakt doordat mensen niet naar het nummer hoeven zoeken of voor iedere dienst een apart nummer moeten gaan bellen. Voor een levensbedreigende situatie bel je 112 en zij gaan de hulp organiseren. Je wordt nu nog doorgeschakeld naar een meldkamer per dienst, maar er wordt al geexperimenteerd met meldkamers die zowel brandweer als ambulance aansturen. En waarom niet?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #22 Gepost op: 2 maart 2011, 16:03:41
Dit was volgens mij juist het doel van de 112-alarmcentrale: die extra schakeling kost een beetje tijd, maar wordt goedgemaakt doordat mensen niet naar het nummer hoeven zoeken of voor iedere dienst een apart nummer moeten gaan bellen. Voor een levensbedreigende situatie bel je 112 en zij gaan de hulp organiseren. Je wordt nu nog doorgeschakeld naar een meldkamer per dienst, maar er wordt al geexperimenteerd met meldkamers die zowel brandweer als ambulance aansturen. En waarom niet?
In de ideale wereld zou het zo moeten werken, maar in de praktijk geeft het soms veel tijdverlies zoals Henk al aangaf.
Over Driebergen (112-mobiel) wil ik het niet hebben, maar 112-vast (de Regionale Alarmcentrales) zijn niet allemaal even goed in het afhandelen van incidenten op zee en het zgn. ruim binnenwater. Dat kan inderdaad soms minuten duren en elke minuut extra vermindert de kans van een evt. slachtoffer.

Mee eens dat dit eigenlijk een rare situatie is, maar ga er maar van uit dat het simpele feit dat de meldkamer van de Kustwacht bestaat, verschillende keren levensreddend is geweest.
En dat vind ik toch belangrijker dan het feit dat het eigenlijk dubbelop is en niet nodig zou moeten zijn.