Voor BVCM werkten wij met een intekenrooster, wat voor de werkvloer goed werkte. Je kon zelf zien wanneer welke capaciteit (controles, bijzondere inzetten) was aangevraagd naast de noodhulp en kon daar op intekenen. Je kon ook zelf bepalen wat je prettig vond, voorwaarts of achterwaarts roteren, een serie nachtdiensten of losse, zelf bepalen of je een keer een korte wissel wilde, alles natuurlijk binnen de wettelijke mogelijkheden.
Met de invoer van BVCM is het, voor de werknemer, naar mijn mening minder flexibel geworden. Voordeel is wel dat met de invoer van BVCM structurele onbeschikbaarheden zijn gekomen en de voorkeur om vrij te zijn op een bepaalde dag (ben even kwijt welke term daar aan hing). Dit komt trouwens niet alleen door BVCM maar ook door afspraken die gemaakt zijn in de CAO, maar die ingevoerd zijn samen met BVCM.
Als je bij ons niet in de noodhulp bent ingedeeld moet je aan het einde van de dienst verantwoorden wat je gedaan hebt. Jammer genoeg staat in het keuzemenu vaak weer niet wat ik die dag gedaan heb. Dus vul ik maar weer preventiecontrole in oid.
Als je drie weken vakantie hebt gehad is het trouwens aardig wat klikken...
Voordeel vind ik trouwens ook dat je meteen overzicht hebt van de gewerkte uren en de inconvienenten.