Incident management in gemeentes (afzettingen/verkeer regelen)

Auteur Topic: Incident management in gemeentes (afzettingen/verkeer regelen)  (gelezen 13437 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Frankovski

  • Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Voor zover mijn kennis van incident management reikt is dit inmiddels ook doorgevoerd voor alle wegen met gescheiden rijbanen. Nu hebben we voor de snelwegen en provinciale wegen reeds oplossingen in de vorm van weginspecteuren die daar hun kunstje doen in de afzettingen en het regelen van verkeer. Zijn er al ergens voorbeelden van gemeentes die hier een taak in hebben opgepakt? De gemeente is immers ook wegbeheerder en dient mijn inziens daar ook een rol in te hebben.

Groet,

Frank




Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 1 maart 2011, 00:11:20
Volgens mij huurt de gemeente externe bedrijfjes in. Ikea is een mooi voorbeeld, denk ik. Bij dorpse evenementjes let ik wel altijd op de regelaars, maar aan de hesjes en uniformen kan ik nooit zien welk bedrijf ze verantwoorden.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #2 Gepost op: 1 maart 2011, 23:37:56
In Flevoland zie ik regelmatig dat de provincie die verantwoordelijkheid oppakt. Bij een flink incident komen er aan beide kanten wagens van de provincie te staan compleet met waarschuwingsborden. Dat zou ik in Gelderland ook graag zien :).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2011, 08:43:41
Is in Zuid Holland in elk geval ook zo. In de gemeente Utrecht komen vaak BOA's van de gemeente helpen.
Wout


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #4 Gepost op: 2 maart 2011, 09:50:38
Tijdje terug hadden wij ook een probleem op de weg. Door een lekke gasleiding was het wegdek ernstig verzakt, hierdoor konden er geen voertuigen rijden. Wij waren als eerste tp en van ons werd verwacht dat wij het verkeer gingen regelen tot het probleem was opgelost. Not, wij hebben iemand van de calamiteitendienst van de gemeente verkeersregelaars laten regelen want het is hun verantwoordelijkheid. Zij zijn immers de wegbeheerder en niet wij.

De gemeente trommelt dan een stel handhavers/toezichthouders bij elkaar en je heb een groep verkeersregelaars bij elkaar en wij met vervolg.........


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 2 maart 2011, 12:56:29
"In Flevoland zie ik regelmatig dat de provincie die verantwoordelijkheid oppakt. Bij een flink incident komen er aan beide kanten wagens van de provincie te staan compleet met waarschuwingsborden."
Dit is jammerlijk genoeg niet waar, er zijn in Flevoland maar vier wegen waar dit wel zo kan lijken, alle vaartwegen in Almere (die vallen onder de prov.)
Twee van de grotere wegen in Lelystad (ook van de prov.)
en bij Zeewolde (ook van de prov)

Verder is het idd de taak van de gemeente en hebben ze daar ook een opzichter voor lopen, echter te weinig van die mensen om daadkracht aan de man te stellen.

Volgens het IM uit mijn hoofde zeggende is elke wegbeheerder verpllicht om een IM partner aan te besteden, maar in veel gevallen is dit nog steeds niet het geval en zie je bij een IM een figuur van de groendienst ineens in een hesje het verkeer regellen. En omdat het hier gaat om een incident worden ze ingezet onder de regelgeving van "evenementen"regelaar. Volledig onjuist maar wettelijk gezien juist.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2011, 13:34:00
Is in Zuid Holland in elk geval ook zo. In de gemeente Utrecht komen vaak BOA's van de gemeente helpen.

Dat is waar! Die toezichtwagens zie je inderdaad steeds meer. (zelfs in een burgervoertuig een keer tegengekomen, kreeg bijna een prent voor verkeerd parkeren)  :D


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #7 Gepost op: 2 maart 2011, 13:37:46
Dit is jammerlijk genoeg niet waar, er zijn in Flevoland maar vier wegen waar dit wel zo kan lijken, alle vaartwegen in Almere (die vallen onder de prov.)
Twee van de grotere wegen in Lelystad (ook van de prov.)
en bij Zeewolde (ook van de prov)

Toch heb ik ze regelmatig gezien op de N301, N302, N305, N306, N307, N706 en de N708 en dan heb je toch al het grootste deel van de provinciale wegen in Flevoland wel gehad...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #8 Gepost op: 2 maart 2011, 17:52:49
Is in Zuid Holland in elk geval ook zo. In de gemeente Utrecht komen vaak BOA's van de gemeente helpen.

bedoel je hiermee dat de provincie op de gemeentelijke wegen de IM voor rekening neemt?
Nu woon ik toch al vanaf men geboorte in de provincie ZH maar nog nooit een auto van hun
gezien, ja wel van de milleudienst maar verder niet. Terwijl als ik in NH rijd ik word doodgegooid
met de 4x4 auto's van de provincie.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #9 Gepost op: 2 maart 2011, 18:14:29
Toch heb ik ze regelmatig gezien op de N301, N302, N305, N306, N307, N706 en de N708 en dan heb je toch al het grootste deel van de provinciale wegen in Flevoland wel gehad...

allemaal provincie wegen die je hier opnoemt, en ik dacht dat het topic over gemeentelijke wegen ging, correct me if I'm wrong....
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.