Voor de duidelijkheid: een wegbeheerder is in geen geval verplicht om Incident Management in te voeren c.q. uit te voeren. Incident Management bestaat in de basis uit afspraken over de verantwoordelijkheden en taakstellingen bij de afhandeling van een incident, primair tussen de wegbeheerder en de verschillende hulpdiensten (inbegrepen bergingsdienst). Dat betekent dus dat indien IM wordt ingevoerd, de wegbeheerder een rol krijgt toebedeeld die hij ook moet waarmaken. Wegbeheerders kunnen daarvoor kiezen als zij de afhandeling van incidenten met het oog op de doorstroming willen versnellen.
Rijkswaterstaat kan dat omdat zij hun toenmalige kantonniers allemaal hebben opgeleid naar weginspecteurs en deze positie goed verankerd hebben gekregen in de wet (dat heeft dan ook ruim 10 jaar geduurd!). Verschillende provincies zijn nu al enige jaren bezig met IM of zijn dit aan het opstarten, waarbij zij zoals RWS hun kantonniers opleiden naar de "provinciale variant" van de weginspecteur (overigens zonder blauwe band op het vest, de provinciale weginspecteur is nog niet verankerd in de wet).
Verreweg de meeste gemeenten kennen echter geen kantonniers omdat de aard van hun wegennet zich daar niet voor leent (veel wegen zonder doorgaande functie). Wel zie je nu dat in een aantal grote gemeenten (vooral de grote steden dus) de gemeentelijke wegbeheerder in zekere zin bezig is met het invoeren van Incident Management op hun gemeentelijke hoofdwegen. De snel in te zetten verkeersregelende capaciteit is dan vaak afkomstig van de stadswacht (of gelijksoortige instantie), onder aansturing van een gemeentelijke toezichthouder. De Rotterdamse Verkeersmarinier is het meest bekend en mag gezien worden als één van de pioniers op het gebied van gemeentelijk IM (los van de overige taken die inmiddels bij deze afdeling - het is niet meer 1 persoon zoals "vroeger" - zijn ondergebracht).
Bij de meeste gemeentes kunnen in voorkomend geval wel verkeersregelaars worden ingezet of afzettingen worden geplaatst, maar de aanrijdtijd is daarbij zodanig dat van Incident Management geen sprake meer is. Voordat de gemeente de poppetjes en de spullen heeft geregeld heeft de politie het incident al opgeruimd.
De richtlijnen Eerste Veiligheidsmaatregelen bij eenzijdig/tweezijdig aanrijdgevaar zijn als voorschrift aan Incident Management toegevoegd. Van de deelnemers aan IM wordt dus verwacht dat zij conform deze richtlijnen handelen als zij als eerste ter plaatse zijn. De richtlijn zelf is géén Incident Management, maar alleen een broodnodige veiligheidsprocedure. Deze procedure mag altijd worden toegepast, ook op niet-IM-wegen (en dat is zeer wenselijk). Of er op gemeentelijke wegen dus gehandeld wordt conform de veiligheidsmaatregelen, zegt nog niets over of er ook Incident Management van toepassing is.