Bekeuring voor artikel 5 Wegenverkeerswet 1994

Auteur Topic: Bekeuring voor artikel 5 Wegenverkeerswet 1994  (gelezen 28616 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 1 maart 2011, 20:22:40
stel ik win het hogerberoep niet,

Kost het me dan een punt?

Ja, artikel 5 is een van de overtredingen waar je een punt op je rijbewijs voor kan krijgen.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 1 maart 2011, 20:55:39
Art 5 WvW'94 is een zogenaamd kapstokartikel voor de politie. Hier kan heel veel onder vallen qua verkeersovertredingen.
Als je het art 5 WvW'94 leest kan je zelf je conclusie trekken of er door jou gedracht even van de punten zou kunnen hebben gebeuren.

Citaat
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Vinn

• Forum gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 1 maart 2011, 20:58:14
Art 5 WvW'94 is een zogenaamd kapstokartikel voor de politie. Hier kan heel veel onder vallen qua verkeersovertredingen.
Als je het art 5 WvW'94 leest kan je zelf je conclusie trekken of er door jou gedracht even van de punten zou kunnen hebben gebeuren.

ja ik had dat ook al opgezocht.

Maar dat was echt niet het geval >:(

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 1 maart 2011, 21:00:02
stel ik win het hogerberoep niet,

Kost het me dan een punt?

Wat telt mee als punt voor het beginnersrijbewijs?
Niet alle overtredingen worden meegeteld in de maatregel Beginnend Bestuurder. Het betreft alleen overtredingen waarvoor de bestuurder is staande gehouden. Flitsboetes tellen dus niet mee. Ook overtredingen die in het buitenland zijn begaan, tellen niet mee.

De overtredingen die worden geregistreerd zijn:

bumperkleven;
ernstige snelheidsovertredingen (meer dan 30 km/uur te hard/op autosnelwegen meer dan 40 km/uur te hard);
het veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer;
veroorzaken van materile of immaterile schade door onjuiste naleving van de verkeersregels;
het veroorzaken van een ongeval met dodelijk gevolg of zwaar letsel.

Bron: http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/veelgestelde_vragen/beginnersrijbewijs/

erdebee

• EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
    • Erdebees website
Reactie #34 Gepost op: 1 maart 2011, 22:09:55
Heb nog nooit in heel mijn leven een boete gehad voor in het verkeer en dan laat je perongeluk je banden paar meter wegslippen en dan dit ik kan het echt niet begrijpen
Kijk, dáár zit, denk ik, de argumentatie van de verbalisant. Als je wielen doorslippen laat je normaal gesproken direct je gas los en laat je dat niet een "paar meter" voortduren. Dat komt nl. best wel aso over, ook al was het niet je bedoeling dat het gebeurde. Als je wielen dan wel opeens weer grip krijgen, kun je zomaar onverwacht vooruitschieten. Voilà, daar is een mogelijk gevaar en/of hinder, voilà daar is je Art. 5 WVW.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 1 maart 2011, 22:27:08
Je kan het links of rechtsom vertellen maar als je banden twee meter wegslippen bij het optrekken dan heb je de auto simpelweg niet onder controle. En daar is verbaal tegen opgemaakt. Ik ken een hoop auto's met een hoop vermogen maar ook bij die auto's moet je er behoorlijk je best voor doen om de banden te laten slippen...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Vinn

• Forum gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 1 maart 2011, 22:33:26
dus je denkt dat ik als ik weet dat daar agenten staan expres met mijn banden ga slippen ?? :|

Vinn

• Forum gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 1 maart 2011, 22:34:15
en het veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer is anders dan wat jij zegt met het MOGELIJK veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 1 maart 2011, 22:41:15
en het veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer is anders dan wat jij zegt met het MOGELIJK veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer

Het art zegt:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

En als jij een wielspin op het wegdek neerlegd van 2mtr KAN je gevaar veroorzaken. Dus is dat een gegronde rede voor de verbalisant om art 5 op te maken.
Op het moment dat jij wielspin heb is er geen GOEDE controle over het voertuig.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 1 maart 2011, 22:48:08
dus je denkt dat ik als ik weet dat daar agenten staan expres met mijn banden ga slippen ?? :|

Nee dat zeg ik niet. Als je het expres doet heb je nog meer controle over je voertuig dan als het per ongeluk gaat.
Ik krijg zo het gevoel dat zo'n cursus misschien wel precies is wat jij even nodig hebt...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein