hallo forumleden,
In het volgende stukje wat ik te lezen kreeg bij de Eerste Arnhems Weg en Sleepdienst (van Amerongen) (@1eaws) bedacht ik me geen moment om dit ook is op het forum onder de aandacht te brengen. Dat dit soort dingen dus ook kunnen gebeuren. Omdat we op dit forum van alle markten qua hulpverlening thuis zijn. Ben ik erg nieuwsgierig naar jullie reactie..
Mishandeling na bergingsopdracht
Medewerker bergingsbedrijf Logicx bont en blauw geslagen na IM werkzaamheden
Heden ontvingen wij het trieste nieuws dat in Valkenburg afgelopen vrijdagavond een 31-jarige ex-collega van ons is mishandeld.
De medewerker is tijdens de uitvoer van een IM-melding (Incident Management) geslagen, zwaar geïntimideerd en bespuugd. Ook zijn er vernielingen aangericht in de cabine, waaronder: mobiele telefoon, houder van de boardcomputer en zitten er bloedspetters op het interieur. Dat gebeurde nadat de berger de auto van de automobilist had geborgen volgens de normale IM procedure. Onraad was echter al direct merkbaar bij zowel de berger als de weginspecteur van Rijkswaterstaat.
De bergingsmedewerker in kwestie heeft aangegeven, dat tijdens het takelen de inspecteur van RWS bij de verkeerscentrale om politiebegeleiding werd verzocht. Dit naar aanleiding van het feit, dat de bewuste passagiers zich reeds wandelend "onder invloed" over de snelweg hadden begeven en een verdachte een agressieve indruk maakten. De reden waarom de politie niet is gekomen wordt momenteel nog onderzocht.
Na de auto te hebben getakeld hebben de twee personen plaats genomen in de cabine, waarvan er één met zekerheid zwaar onder invloed van verdovende middelen verkeerde. Toen deze een joint opstak, verzocht de chauffeur om de joint te doven, dit was de aanleiding voor de passagier om klappen uit te delen.
Tijdens de rit heeft de bergingsmedewerker alsnog meerdere malen de verkeerscentrale gebeld en in verkapte termen (meerdere malen roepen van "IM", "IM", "IM") een alarmsignaal afgegeven en om "blauw" verzocht. Bij de verkeerscentrale werd echter de verbinding verbroken voordat de spraak hoorbaar was, aldus de eventrapportage. Ondanks herhaalde verzoeken terug te bellen met de chauffeur bleek dit onmogelijk. De meldkamer heeft met de bergingsmeldkamer gebeld en aangegeven dat de chauffeur onderweg contact gezocht had, maar ook zij konden geen contact meer krijgen met de chauffeur. De verdekte code als noodroep werd echter niet gehoord.
De chauffeur heeft zich vervolgens als doel gesteld de basis te bereiken, een rit van ca. 20 minuten. Tijdens het rijden heeft hij (naar eigen zeggen en verklaard) een 20-tal klappen gekregen en is er enkele malen aan het stuur getrokken. In Valkenburg aangekomen is de bergingsmedewerker uit de auto gesprongen en heeft de aanwezige collega's om hulp gevraagd. Er is direct 112 gebeld en collega's hebben ervoor gezorgd dat de twee personen de zaak niet konden verlaten. Hierbij is nog geprobeerd met een personenwagen van een buitenlandchauffeur ervan door te gaan. Dit is door kordaat handelen van de aanwezigen niet gelukt.
De politie was zeer snel ter plaatse en hebben de twee passagiers gearresteerd, het betreft hier vermeende drugsrunners. Ter plaatse is direct de verklaring van de chauffeur opgenomen.
Aansluitend is de vestigingsmanager met de chauffeur naar de 1e hulp gegaan. Aldaar is de bergingsmedewerker geheel onderzocht en tot dusver is er aan lichamelijk letsel (buiten de verwondingen aan gelaat, arm en hand) sprake van een fractuur(tje) aan de middelvinger. Vandaag volgt uitsluitsel of ter herstel hiervan of een operatie nodig is. De medewerker werd hulp van Trauma Opvang Nederland aangeboden. Momenteel gaat het naar de omstandigheden goed met hem alhoewel hij zich realiseert in welke penibele situatie hij heeft verkeerd.
Onbewust en ongevraagd is deze berger betrokken geraakt bij een drugstransport. Tijdens het TO zijn nl. verdovende middelen aangetroffen in zowel de verongelukte auto als (verstopt) in de vrachtauto.
De directe opvang van de collega’s onderling is bij traumaverwerking zeer belangrijk. Ook hier is aangegeven dat de medewerker veel steun ontvangt van zijn collega’s en directe leidinggevende en dat hem dat erg goed doet. Wij wensen de medewerker in kwestie van harte beterschap en een gezond en spoedig herstel.
IM Hulpverleners in bedreigde situaties verdienen een noodprotocol!
Dit incident is voor VBS aanleiding om preventieve maatregelen te nemen om de veiligheid en het veiligheidsgevoel van de hulpverleners te verbeteren. VBS zal samen met Rijkswaterstaat, SIMN en de IM-partners een noodprocedure voor alle IM hulpverleners op gaan stellen. Berger en Weginspecteurs moeten in bedreigde situaties zoals hier het geval was, een alarmcentrale kunnen bellen. Er moet een afspraak komen over een codewoord waarbij direct de ernst van de zaak duidelijk wordt. Vastlegging van procedures om adequaat assistentie te kunnen verlenen. Daarnaast werd al eens gesproken over een noodknop. Feit blijft, dat de blauwe kolom hier adequaat op dient te reageren.
Bron informatie: Vereniging van Bergingsspecialisten - VBS
bron:
http://www.vanamerongenberging.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=450