Ik vind dit een bijzondere discussie. Als er werkvakken zijn betekent dit dat er gewerkt wordt. of kan worden. Dan ga ik - rijdend met OGS - niet het risico nemen er toch in te rijden om dan werkzaamheden of werkvoertuigen tegen te komen, en dan een heel stuk weer achteruit te moeten.
Dat is onnodig tijdverlies. En inderdaad, de wegwerkers verwachten het ook helemaal niet.
Ik probeer gewoon zelf op de hoogte te blijven van de belangrijkste wegwerkzaamheden. Zo heb ik nu in mijn agenda de periodes gezet dat of de Velser- of Wijkertunnel afgesloten is. Dat is namelijk een belangrijke noord-zuidverbinding voor ons, en ondanks dat ik dus weet welke tunnel wél open is kan ik er rekening mee houden dat ik omleidingsconstructies tegenkom en dat het bij de andere tunnel extra druk kan zijn.
Ik heb wel een overleg bijgewoond voor de start van de verbredingswerkzaamheden op de A9 tussen Uitgeest en Alkmaar. Tijdens de spits is er een speciale verkeersregelaar o.i.d. die bij incidenten HV-voertuigen door beschikbare/vrije werkvakken langs de file kan beloodsen. De HV-diensten (zelf of via meldkamer) kunnen dit dan via de verkeerscentrale RWS aanvragen.
En zonder OGS een wegvak inrijden is natuurlijk al helemaal not-done.