wettelijk niks doen???????

Auteur Topic: wettelijk niks doen???????  (gelezen 3204 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

• Gast
Gepost op: 15 oktober 2004, 05:20:29
Even een vraagje naar aanleiding wat ik hoorde van een familielid...... 8)

Een familielid van mij werkt bij de Thuiszorg. Als ze nu bij iemand aan het werk is en deze persoon valt op de grond, met zeg maar een hartstilstand, zou ze volgens de letteren van de regels van de thuiszorg NIKS mogen doen!!!! Zelfs niet reanimeren. Dit zou zijn om de werknemer te beschermen voor claims o.i.d. Maar kan je zoiets van een werknemer eisen, of zijn er andere wetten die deze regel teniet doen?

Het lijkt mij dat je VERPLICHT bent om iets te doen. Je kan toch niet je rug toe draaien naar iemand die je hulp nodig heeft?

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2004, 08:43:51
Het ligt er aan of die medewerker kan reanimeren. Als zij niet beschikt beschikt over een ehbo- of reanimatiediploma kan ik me die richtlijn van de thuiszorg voorstellen.
Beschikt zij daar echter wel over dan ben je volgens het wetboek van strafrecht verplicht tot hulpverlening. Dat is trouwens iedere burger. Je echter alleen de dingen doen die je kan en mag.
Overigens een wat theoretische situatie. Wie kan lijdelijk toezien??  ??? ???
Het zou verstandiger zijn als de thuiszorg haar medewerkers een ehbo-cursus geeft.

RAdeR

joost

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2004, 09:47:58
Ik heb een keer in een verzorgingshuis stage gelopen. Ik mocht daar ook niets doen. Ik mocht alleen maar brullen dat er iemand snel moest komen. Voorbeeltje : " heet kopje thee over mevrouw Jansen heen , even wachten hoor mevrouw Jansen ik moet wachten op de verzorgende/verpleegkundige want ik mag niet koelen" Ik ben daarover ook best boos geworden op mn praktijk begeleider die me vertelde dat ik niks mocht doen in zo een situatie. Bij mij thuis vonden ze die regel ook van de zotte en wat zegt het ministerie van volksgezondheid nu ? Iedereen moet EHBO kennen in verzorgings/verpleeghuizen en iedereen moet hulp kunnen bieden al ben je van de huishouding. Nu is er is zo een huis natuurlijk als het goed is al snel iemand naast je. Maar in de thuiszorg is dat anders en dan vind ik het helemaal van de zotte dat je niets mag doen. Ik had eerder al in een ander verzorgingshuis gelopen waar ik wel wat mocht doen. Ik trof iemand aan die nogal ongemakkelijk aan de papagaai van z,n bed hing. Ik heb op het belletje gedrukt maar er kwam maar niemand ondertussen heb ik maar insteek gemaakt in de ABC controlle en de man op bed gelegt maar ondertussen had ik nog steeds geen zorg personeel naast me. Ik besloot ze te gaan halen en toen bleek dat de pieper niet werkte. Ik heb verteld wat de situatie was en wat ik had gedaan en het was allemaal priema. De man bleek flauwgevallen te zijn. Toen ik een week later weer op mn stage adres was bleek hij een paar dagen later overleden te zijn in het ziekenhuis.  Maargoed , nogmaals ik ben zeker voorstander om iedereen EHBO te laten halen in de zorg sector. Ook de facelitaire dienst.

Tot zover mn bevindingen en ervaringen daarover , het is een lang verhaal geworden ;D ;)

Groetjes Joost.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2004, 11:43:58
Ik kan me het uitgangspunt van de zorginstellingen wel voorstellen, maar niet de manier waarop ze dat  willen bereiken. De zorgverleners worden misschien gevrijwaard van externe schadeclaims, maar worden wel met een gewetensconflict opgezadeld omdat ze wel willen, maar niet mogen handelen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2004, 11:47:53
ik weet dat er mensen zijn die om principiele of om religieuze redenen niet gereanimeert willen worden,misschien dat dat een van de redenen zijn dat een zorginstelling terughoudend is om te reanimeren

Kanarie

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2004, 12:22:22
Maar er zijn ook veel mensen die wél graag gereanimeerd willen worden. Sterven kun je niet terugdraaien.

firemanr

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2004, 16:38:34
p.s. het gaat NIET over een verzorgingstehuis. Deze dame werkt thuis bij zieke mensen en is dus alleen als er iets mocht gebeuren.... ;)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2004, 17:36:22
ik weet dat er mensen zijn die om principiele of om religieuze redenen niet gereanimeert willen worden,misschien dat dat een van de redenen zijn dat een zorginstelling terughoudend is om te reanimeren

Als men puur BLS toepast, is de kans dat het s.o. zelf weer circulatie krijgt zeer minimaal. Daar tegenover staat dat de volgende schakel in de keten een keuze kan maken wel of niet continueren. Door de keuze aan hen te laten, bespaar je de eerste hulpverlener dit dilemma.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2004, 00:04:32
Even een vraagje naar aanleiding wat ik hoorde van een familielid...... 8)

Een familielid van mij werkt bij de Thuiszorg. Als ze nu bij iemand aan het werk is en deze persoon valt op de grond, met zeg maar een hartstilstand, zou ze volgens de letteren van de regels van de thuiszorg NIKS mogen doen!!!! Zelfs niet reanimeren. Dit zou zijn om de werknemer te beschermen voor claims o.i.d. Maar kan je zoiets van een werknemer eisen, of zijn er andere wetten die deze regel teniet doen?

Het lijkt mij dat je VERPLICHT bent om iets te doen. Je kan toch niet je rug toe draaien naar iemand die je hulp nodig heeft?

Het hele claimverhaal is een grote onzin!! De thuiszorgorganisatie kan juist nalatigheid worden verweten, en de niet hulp verlenende dame in kwestie ook, dat er geen hulp is verleend, alhoewel 112 bellen volgens d  wetgever al ruim voldoende is in deze....... tja....  :'(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2004, 16:33:20
laat elke jurist maar zoeken in Juridisk.
Vorig jaar zaten 3 mensen in de bak.. om dat ze niets deden terwijl ze wel wat hadden kunnen doen op het gebied van eerste hulp..

Er is in heel Europa en heel Amerika nog nooit iemand veroordeeld, of een schadecliam toegekend voor het verlenen van hulp. Ongeachte de uitkomst...