Beste allen,
Om even een leuke discussie op gang te helpen. Onder de opleidingen is mij verteld geworden, en meen het ook op papier gezien te hebben. Dat de ggb inzet criteria in het "pro q&a" systeem automatisch gelinkt zouden worden. Dit naar inschatting van verschillende (mogelijke) slachtoffer aantallen. Dit aangegeven in codes (bijvoorbeeld code30=vermoeden op +/-30 slachtoffers)
Corrigeer mij hierin even als ik het verkeerd heb. Ben nu niet in de buurt van mijn lesboeken.
Vandaag (23-02-2016) was de aanrijding en ontsporing van een personenvervoers trein bij Dalfsen. Dit lijkt mij persoonlijk een melding die alle alarmbellen zou moeten triggeren. Zover ik kan terugvinden is er geen aanstalten gemaakt om het nieuwe ggb model in te zetten. (Of het achteraf nodig was geweest of niet wil ik buiten deze discussie houden)
Bij bijvoorbeeld het kraan ongeluk in Alphen aan de Rijn is het sigma wel ingezet, terwijl hier zelf geen schrammetje te betreuren viel. Al lopen de inzet criteria nu anders. Dan nog vind ik dit een redelijk referentie kader.
De vraag is nu dus ook, hoe werkt de implementatie van het ggb model in de meldkamer systemen. Wat zou dan wel alle alarmbellen moeten triggeren. En wie of wat gaat dit evalueren na een x aantal tijd?