Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)

Auteur Topic: Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)  (gelezen 100957 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik heb niet veel verstand van de geneeskundige tak maar verdiep mij wel in de GNK/GGB

Waarom zou de GGB ten koste gaan van het reguliere ambulancewerk? Als je de beschikbare informatie en vooral het filmpje hebt bekeken zie die dat de ambulance personeel dat ingezet wordt vrij personeel dat via vrije instroom op komt. Dit gaat dus niet ten koste van het reguliere ambulance werk!

Men heeft besloten de beide teams (noodhulpteam en calamiteitenteam) apart te laten werken omdat in de praktijk gebleken is dat de opleidingen en vooral de ervaring van de twee verschillende opgeleide personen te veel verschillen om goed samen te kunnen laten werken. Daarnaast kan het ambulancepersoneel heel goed zelfstandig werken. Daarnaast hoeven ze zich niet meer bezig te houden met T3 slachtoffers, dat wordt dus door de noodhulpteam-medewerkers gedaan. Dit heb ik van een kennis die betrokken is bij de oprichting van de GGB.

Dus zeker wel een verbetering van de zorg voor slachtoffers!

Citaat van: Goldy112 link=msg=1364043 date=1438009130
Het ggb verhaal opzich , met de bijrol voor het RK als T3 slachtoffer behandelaar is een goede aanvulling
Maar dat de groep die het ambu personeel bij staat de sigma . Vervalt is een slechte zaak . Nu als dit door gaat .moet er meer ambu personeel opgetrommeld worden wat zeker ten koste zal gaan van het reguliere ambulance werk , wat zeker nadelige gevolgen zal hebben voor de patiënten .
Ook omdat de tent wegvalt en de verlichting en kachel zal zeker gevolgen hebben voor de T1 en t2 slachtoffers.
En het ambu personeel zal nu zich zelf moeten voor zien van matriaal en astitentie bij geneeskundige handelingen . Die rol word nu vervuld door de sigma.
Het rk levert personeel op ehbo niveau dus niet opgeleid voor assistente bij T1 en T2 slachtoffers.
Ook zal het ambu personeel de bewaking van de patiënt geheel voor zijn rekening moeten nemen ook daar hadden de sigma s een belangrijke rol in.
Dus in deze opzet zeker geen verbetering voor de slachtoffers en zal meer van het ambu personeel vragen


Goldy112

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Er zijn wel degelijk inzetten geweest waar de sigma is in gezet waar ze voor zijn, namelijk assisteren bij de geneeskundige combinatie , en hard draai boek is er niet en zal nooit komen ook iedere inzet is maat werk
En verschild per regio.
Er zij regio waar er op de km teller van sigma en ambu bus nog geen 4000 km staat na Ruim 13 jaar maar er zijn ook regio met 25000 km op de teller.
Ook zijn er regio waar er verschillende materialen vervangen zijn omdat ze versleten zijn.
En welk vrij personeel ken jij wat dag en nacht beschikbaar is bij de RAV.
En wat is het probleem van goed opgeleide handjes die de RAV assisteren nog wel kosteloos ook.
Die extra handen gaan weg vallen en zullen moeten aan gevuld met extra personeel van de RAV .
Als dat geen verarming is in de hulpverlenings keten dan zal ik het wel niet snappen.
Maar dat zal men wel door krijgen als het moment daar is .
Of is een rk met ehbo diploma ook opgeleid voor t1 en t2 ???
En voor heen werden T3 gewoon door gestuurd naar de huisarts en nu naar het rk , waar is dan die verbetering ?????
O ja het matriaal van GNK valt weg , dus gewoon en bezuiniging niet meer en minder


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Goldy112 link=msg=1364098 date=1438029642
Er zijn wel degelijk inzetten geweest waar de sigma is in gezet waar ze voor zijn, namelijk assisteren bij de geneeskundige combinatie , en hard draai boek is er niet en zal nooit komen ook iedere inzet is maat werk
En verschild per regio.
Er zij regio waar er op de km teller van sigma en ambu bus nog geen 4000 km staat na Ruim 13 jaar maar er zijn ook regio met 25000 km op de teller.
Ook zijn er regio waar er verschillende materialen vervangen zijn omdat ze versleten zijn.
En welk vrij personeel ken jij wat dag en nacht beschikbaar is bij de RAV.
En wat is het probleem van goed opgeleide handjes die de RAV assisteren nog wel kosteloos ook.
Die extra handen gaan weg vallen en zullen moeten aan gevuld met extra personeel van de RAV .
Als dat geen verarming is in de hulpverlenings keten dan zal ik het wel niet snappen.
Maar dat zal men wel door krijgen als het moment daar is .
Of is een rk met ehbo diploma ook opgeleid voor t1 en t2 ???
En voor heen werden T3 gewoon door gestuurd naar de huisarts en nu naar het rk , waar is dan die verbetering ?????
O ja het matriaal van GNK valt weg , dus gewoon en bezuiniging niet meer en minder

Tja, wat zal ik hier nog op zeggen :-\ Het is wellicht heel goed om het SIGMA op te heffen en te beginnen aan noodhulpteams...komen de vrijwilligers beter tot hun recht.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Noodhulpteams

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Beste allemaal,

Een bericht vanuit het nationale projectteam van het Rode Kruis:

We zoeken trainers voor de noodhulpteams! Ken je goede docenten voor de toekomstige noodhulpteams? Stuur de vacature aub door. De vacature beperkt zich niet alleen tot ambulancemedewerkers en de potentiele trainers kunnen ook uit andere disciplines komen. We willen een pool van trainers hebben, zodat we in de toekomst kunnen matchen op onderwerp en locatie. De link naar de vacature is: http://werkenbij.rodekruis.nl/nl/Vacature/Details/51424/freelance-trainers-noodhulpteam.html

Bedankt!


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Citaat van: Arno-BN link=msg=1364075 date=1438022435
Bij een verkeersongeval op de snelweg tussen Eindhoven en Venlo waren twee teams ingezet en het tweede team ging water uitdelen in de file achter het ongeval.

Dit voorbeeld geeft maar des te meer aan dat met het huidige omvormen van de SIGMA-teams in noodhulpteams, het in stand houden van Bevolkingszorgteams van het Rode Kruis overbodig is geworden.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ja en wat maakt de kilometerstand van een voertuig uit?

Ik ken personeel dat beschikbaar is, als diegene niet werkt op de ambulance. Stel je voor je werkt 8 uur op een ambu dan ben je 16 uur beschikbaar. Spreidt dat over alle medewerkers van een RAD en volgens mij heb je dan genoeg beschikbaar personeel. Of zouden ze hier geen onderzoek naar gedaan hebben!?

Nogmaals, uit de praktijk is gebleken dat Rode Kruis medewerkers niet over de juiste competenties beschikken om ambulancemedewerkers voldoende te kunnen ondersteunen bij het behandelen van T1 en T2 slachtoffers. Of wil je dat een ambulancemedewerker tijdens de behandeling van een slachtoffers eerste even gaat uitleggen aan aan Rode Kruis medewerker hoe ie een bepaalde procedure moet uitvoeren!?

En nee die extra handen vallen niet weg maar worden geleverd door (andere)ambulancemedewerkers. Dus er is geen probleem. Dat is dus géén verarming.

Nee je schrijft het al, een Rode Kruis Medewerker is niet opgeleid en zeker niet getraind en ervaren om te werken met/aan T1 en T2 slachtoffers!

Oh ja, werden T3 slachtoffers naar de huisarts gestuurd? Ik heb daar nog nooit van gehoord. Ook deze mensen weren gewoon behandeld door de geneeskundige dienst ter plaatse.

Het GNK-materiaal valt inderdaad weg, dit is versleten en achterhaald en wordt vervangen door GGB-materiaal.


Citaat van: Goldy112 link=msg=1364098 date=1438029642
Er zijn wel degelijk inzetten geweest waar de sigma is in gezet waar ze voor zijn, namelijk assisteren bij de geneeskundige combinatie , en hard draai boek is er niet en zal nooit komen ook iedere inzet is maat werk
En verschild per regio.
Er zij regio waar er op de km teller van sigma en ambu bus nog geen 4000 km staat na Ruim 13 jaar maar er zijn ook regio met 25000 km op de teller.
Ook zijn er regio waar er verschillende materialen vervangen zijn omdat ze versleten zijn.
En welk vrij personeel ken jij wat dag en nacht beschikbaar is bij de RAV.
En wat is het probleem van goed opgeleide handjes die de RAV assisteren nog wel kosteloos ook.
Die extra handen gaan weg vallen en zullen moeten aan gevuld met extra personeel van de RAV .
Als dat geen verarming is in de hulpverlenings keten dan zal ik het wel niet snappen.
Maar dat zal men wel door krijgen als het moment daar is .
Of is een rk met ehbo diploma ook opgeleid voor t1 en t2 ???
En voor heen werden T3 gewoon door gestuurd naar de huisarts en nu naar het rk , waar is dan die verbetering ?????
O ja het matriaal van GNK valt weg , dus gewoon en bezuiniging niet meer en minder


Goldy112

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Voor dat reageerd eerst verdiepen in wat een sigma lid doet en wat voor opleiding deze krijgen.
In ieder krijgen ze les van ambu verpleegkundigen, juist om te voorkomen dat er beurs wat je schreef over eerst uitleggen.
Ook moeten ze iedere 2 jaar een Profichek af legen , met goed gevolg zo niet 1 herkansing en dan exit.
En de km stand wil zeggen dat de ene regio meer een beroep doet dan de andere.
Dus een sigma lid is opgeleid om in de GNK het ambupersoneel te assisteren en bewaken van T1 en T2 slachtoffers
Dus als deze 8 personen niet meer opkomen , zullen er toch echt 8 ambu mensen moeten opkomen
 Maar het mag een ieder duidelijk zijn dat jij geen sigma fan bent.
Einde verhaal


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat van: Goldy112 link=msg=1364213 date=1438103879
Voor dat reageerd eerst verdiepen in wat een sigma lid doet en wat voor opleiding deze krijgen.
In ieder krijgen ze les van ambu verpleegkundigen, juist om te voorkomen dat er beurs wat je schreef over eerst uitleggen.
Ook moeten ze iedere 2 jaar een Profichek af legen , met goed gevolg zo niet 1 herkansing en dan exit.
En de km stand wil zeggen dat de ene regio meer een beroep doet dan de andere.
Dus een sigma lid is opgeleid om in de GNK het ambupersoneel te assisteren en bewaken van T1 en T2 slachtoffers
Dus als deze 8 personen niet meer opkomen , zullen er toch echt 8 ambu mensen moeten opkomen
 Maar het mag een ieder duidelijk zijn dat jij geen sigma fan bent.
Einde verhaal

Je leest de post waarop je reageert niet goed. Overigens vind ik jou post ook erg lastig te lezen. Af en toe een typ fout maakt niet uit, die maakt iedereen. Maar dit is wel heel erg.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Goldy112 link=msg=1364213 date=1438103879
Voor dat reageerd eerst verdiepen in wat een sigma lid doet en wat voor opleiding deze krijgen.
In ieder krijgen ze les van ambu verpleegkundigen, juist om te voorkomen dat er beurs wat je schreef over eerst uitleggen.
Ook moeten ze iedere 2 jaar een Profichek af legen , met goed gevolg zo niet 1 herkansing en dan exit.
En de km stand wil zeggen dat de ene regio meer een beroep doet dan de andere.
Dus een sigma lid is opgeleid om in de GNK het ambupersoneel te assisteren en bewaken van T1 en T2 slachtoffers
Dus als deze 8 personen niet meer opkomen , zullen er toch echt 8 ambu mensen moeten opkomen
 Maar het mag een ieder duidelijk zijn dat jij geen sigma fan bent.
Einde verhaal

Geen einde verhaal :) Ik ben bekend met de lesstof. Dat deze lesstof veelal gegeven wordt door AVP'ers is niet gek. Een groot deel van de opleiders gaf namelijk al les aan de SIGMA-leden. Deze zijn voor een groot deel overgegaan naar de noodhulpteams. Verder wordt het ABCDE voor leken onderwezen. Toch fijn als mensen met ervaring daar les in geven. Verder is het niet ongewoon om bij competentiegericht opleiden te werken met profchecks.

Tot slot. Kilometers hebben niets te maken met daadwerkeliijke inzetten maar alles met oefeningen en afstanden in de regio. Voor de rest sluit ik mij aan bij Brandpreventje.

Ohja, er lopen meerdere interessante discussies over o.a. het ABCDE voor leken op dit forum.

RemRoof

Edit: blijkbaar begreep ik je verhaal niet helemaal dus heb gereageerd op een verhaal wat er niet staat... :o
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.