Dit las ik vandaag op:
https://www.facebook.com/pages/GGB-Grootschalige-geneeskundige-bijstand/548466735259142?fref=tsIk heb lang getwijfeld of ik mijn visie openbaar ging maken maar ik vind dat ik het recht heb mijn zorgen uit te spreken als ik vind dat de veiligheid van velen in gevaar komt !
- Er is bij mij nog nooit ingebroken ... ik ga de sloten verwijderen .
- Ik heb nog nooit een aanrijding gehad ... ik haal de airbags uit mijn auto .
- Ik heb nog nooit brand gehad ... ik zeg mijn verzekering op .
- We hebben ruim 70 jaar geen oorlog ... het leger kan weg.
Etc. etc. iedereen verklaart mij nu voor gek, Waarom in godshemelsnaam breken we de Geneeskundige Combinaties af en gaan we vanaf 2016 verder met slechts 1 voertuig ( GGB ) met 8 eerste hulpverleners in onze veiligheidsregio ( MWB ) ... omdat wij in Nederland een drastisch tekort hebben aan Rampen ! Gelukkig komen Rampen en grootschalige incidenten maar weinig voor in Nederland. Het gevaar is wel dat dit een schijnveiligheid met zich mee brengt, een land met veel incidenten / rampen heeft een geolied apparaat wat hier mee omgaat. Nee wij gaan dat apparaat om economische redenen inkrimpen met alle risico's van dien .
In Midden- en West-Brabant staan 4 GnK-C's ( geneeskundige combinaties ) die samen met de RAV's ( regionale ambulance voorziening ) trainen en oefenen. De leden moeten ook regelmatig profchecks afleggen om hun kunnen te waarborgen.
Het materieel wat ze hebben is vele malen groter dan het geen nu in de plaats komt.
Voorbeeld voor MWB : straks 1 voertuig, 1 shelter & 8 manschappen inzetbaar voor de gehele veiligheidsregio voor lichtgewonden ( T3 ). NU : 8 voertuigen met aanhanger, 4 trelltenten die worden ingericht als gewondennest die tevens verwarmd zijn ( in nieuwe situatie niet !!! ) en de SIGMA's hebben naast een logistieke rol ook een medisch assisterende rol voor T1, T2 & T3 slachtoffers.
Veiligheidsregio Rotterdam - Rijnmond is niet geheel overtuigd van het nieuwe GGB verhaal en zijn bezig met een plusvarriant om de risico's bij een evt. calamiteit te beperken. Waarom niet handhaven in MWB van de huidige capaciteit en deze voor meerdere doelen inzetten ?? ... MWB is een van de onveilige regio's, denk aan Moerdijk, meerdere ( militaire ) luchthavens, de A2, A4, A16, A27, A58, A59 ... de Efteling , vele spoorwegen met gevaarlijke stoffen transport en de Maas etc etc.
Op papier een leuk verhaal GGB ( grootschalige geneeskundige bijstand ) alleen jammer dat het inzetbare zo kleinschalig is.
Er zullen op mijn visie gegarandeerd reacties komen die trachten mijn visie te weerleggen, echter het begin van het proces heb ik in functie ervaren en mij doen bewegen die functies neer te leggen omdat ik daar lijnrecht tegenover sta !
9/11 is de grootste drijfveer voor mij geweest om in de rampenhulpverlening actief te worden en heb internationaal in diverse keukens mogen kijken en werken ( THW, IFRC, ECHO, USAR etc. ) in 2013 zij een zweedse collega tegen mij dat de nieuwe partij in NL een "kindergarten" is vergeleken met het zweedse model. Jammer dat hij gelijk krijgt !
Ik ben nog steeds trots om samen met mijn SIGMA collega's 24/7 klaar te staan als het fout gaat en hoop nog steeds dat Burgemeesters , wethouders , comm.vd Koning , Ministers & andere functionarissen bij nader inzien NIET de verantwoording willen dragen bij een tekortkoming in de hulpverlening bij een toekomstige Ramp.
Het nieuwe model is gebaseerd op een scenario van 250 slachtoffers ...
hoeveel mensen wonen in de buurt van Moerdijk ? hoeveel passagiers zitten in een 747 / Dreamliner / Airbus
hoeveel mensen lopen er op een mooie dag in de Efteling
en hoeveel wonen er in die grote woontoren in Tilburg
Nogmaals... dit is mijn visie en uit persoonlijke titel