Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)

Auteur Topic: Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)  (gelezen 104510 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Kun je ook nog antwoord geven op mijn initiële vraag? Namelijk hoe vaak het SIGMA is ingezet waarbij de leden inderdaad een T1/T2 behandelen/bewaken.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Nog even een andere vraag aan de forumleden. Ik heb geruchten gehoord dat het GGB in de VRR anders wordt ingericht dan in de rest van Nederland. Iemand meer info?

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Rotterdammertje

• Forum gebruiker
Citaat van: RemRoof link=msg=1364222 date=1438107523
Nog even een andere vraag aan de forumleden. Ik heb geruchten gehoord dat het GGB in de VRR anders wordt ingericht dan in de rest van Nederland. Iemand meer info?

RemRoof

Klopt, meer info is er (officieel) nog niet bekend. Behalve dat de bedoeling is dat de NHT leden binnen de regio ook assistentie aan de RAV gaan geven in de behandeling van T1 en T2 slachtoffers. Worden ze buiten de eigen regio ingezet dan gaan ze de gewone T3 zorg doen.

Bernt

• Senior gebruiker
Dit heb ik ook in Midden en West Brabant gehoord..

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Citaat van: Rotterdammertje link=msg=1364230 date=1438109103
Klopt, meer info is er (officieel) nog niet bekend. Behalve dat de bedoeling is dat de NHT leden binnen de regio ook assistentie aan de RAV gaan geven in de behandeling van T1 en T2 slachtoffers. Worden ze buiten de eigen regio ingezet dan gaan ze de gewone T3 zorg doen.

typisch dat er dan weer regionale uitzondering gaan ontstaan...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

jelte

• Forum gebruiker
Misschien dat de rav het daar niet voor elkaar kan krijgen de extra mensen te mobilisereren.

Rotterdammertje

• Forum gebruiker
Citaat van: jelte link=msg=1364282 date=1438155691
Misschien dat de rav het daar niet voor elkaar kan krijgen de extra mensen te mobilisereren.

Zal ook mee kunnen spelen (ambu-team was "altijd" lastig rond te krijgen), maar het het is vooral de risico-analyse van de regio.
En de ervaringen met het SIGMA, die zijn gewoon goed en willen ze graag behouden.

jelte

• Forum gebruiker
Maar dan hebben ze eigenlijk 2 noodhulpteams nodig. Want de t3 slachtoffers zijn er natuurlijk ook nog of worden daar de buur noodhulpteams voor ingezet?

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Dit las ik vandaag op: https://www.facebook.com/pages/GGB-Grootschalige-geneeskundige-bijstand/548466735259142?fref=ts

Ik heb lang getwijfeld of ik mijn visie openbaar ging maken maar ik vind dat ik het recht heb mijn zorgen uit te spreken als ik vind dat de veiligheid van velen in gevaar komt !
- Er is bij mij nog nooit ingebroken ... ik ga de sloten verwijderen .
- Ik heb nog nooit een aanrijding gehad ... ik haal de airbags uit mijn auto .
- Ik heb nog nooit brand gehad ... ik zeg mijn verzekering op .
- We hebben ruim 70 jaar geen oorlog ... het leger kan weg.
Etc. etc. iedereen verklaart mij nu voor gek, Waarom in godshemelsnaam breken we de Geneeskundige Combinaties af en gaan we vanaf 2016 verder met slechts 1 voertuig ( GGB ) met 8 eerste hulpverleners in onze veiligheidsregio ( MWB ) ... omdat wij in Nederland een drastisch tekort hebben aan Rampen ! Gelukkig komen Rampen en grootschalige incidenten maar weinig voor in Nederland. Het gevaar is wel dat dit een schijnveiligheid met zich mee brengt, een land met veel incidenten / rampen heeft een geolied apparaat wat hier mee omgaat. Nee wij gaan dat apparaat om economische redenen inkrimpen met alle risico's van dien .
In Midden- en West-Brabant staan 4 GnK-C's ( geneeskundige combinaties ) die samen met de RAV's ( regionale ambulance voorziening ) trainen en oefenen. De leden moeten ook regelmatig profchecks afleggen om hun kunnen te waarborgen.
Het materieel wat ze hebben is vele malen groter dan het geen nu in de plaats komt.
Voorbeeld voor MWB : straks 1 voertuig, 1 shelter & 8 manschappen inzetbaar voor de gehele veiligheidsregio voor lichtgewonden ( T3 ). NU : 8 voertuigen met aanhanger, 4 trelltenten die worden ingericht als gewondennest die tevens verwarmd zijn ( in nieuwe situatie niet !!! ) en de SIGMA's hebben naast een logistieke rol ook een medisch assisterende rol voor T1, T2 & T3 slachtoffers.
Veiligheidsregio Rotterdam - Rijnmond is niet geheel overtuigd van het nieuwe GGB verhaal en zijn bezig met een plusvarriant om de risico's bij een evt. calamiteit te beperken. Waarom niet handhaven in MWB van de huidige capaciteit en deze voor meerdere doelen inzetten ?? ... MWB is een van de onveilige regio's, denk aan Moerdijk, meerdere ( militaire ) luchthavens, de A2, A4, A16, A27, A58, A59 ... de Efteling , vele spoorwegen met gevaarlijke stoffen transport en de Maas etc etc.

Op papier een leuk verhaal GGB ( grootschalige geneeskundige bijstand ) alleen jammer dat het inzetbare zo kleinschalig is.

Er zullen op mijn visie gegarandeerd reacties komen die trachten mijn visie te weerleggen, echter het begin van het proces heb ik in functie ervaren en mij doen bewegen die functies neer te leggen omdat ik daar lijnrecht tegenover sta !
9/11 is de grootste drijfveer voor mij geweest om in de rampenhulpverlening actief te worden en heb internationaal in diverse keukens mogen kijken en werken ( THW, IFRC, ECHO, USAR etc. ) in 2013 zij een zweedse collega tegen mij dat de nieuwe partij in NL een "kindergarten" is vergeleken met het zweedse model. Jammer dat hij gelijk krijgt !

Ik ben nog steeds trots om samen met mijn SIGMA collega's 24/7 klaar te staan als het fout gaat en hoop nog steeds dat Burgemeesters , wethouders , comm.vd Koning , Ministers & andere functionarissen bij nader inzien NIET de verantwoording willen dragen bij een tekortkoming in de hulpverlening bij een toekomstige Ramp.

Het nieuwe model is gebaseerd op een scenario van 250 slachtoffers ... ??? hoeveel mensen wonen in de buurt van Moerdijk ? hoeveel passagiers zitten in een 747 / Dreamliner / Airbus ??? hoeveel mensen lopen er op een mooie dag in de Efteling ??? en hoeveel wonen er in die grote woontoren in Tilburg ???

Nogmaals... dit is mijn visie en uit persoonlijke titel

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
het hele GGB project staat in schril contrast met het enorme potentieel aan materiaal,materiele en mensen dagt in de BB en Mobiele Collne tijdperk bestond. Toen werd vooral ingezte op oorlogsomstandigheden (Koude Oorlog Tijdperk) na 1984 is de KMC opgeheven ivm de dreigende vrede. Desondanks zijn er gerust nog zat potentiele incidenten waarbij de huidige hulpdiensten tekort gaan schieten.
GGB is leuk voor 1 a 2 incidenten, daarna is het een wassen neus en zal het opheffen van de SIGMA en zelfs van het RKK (rode kruis korps) betreurd gaan worden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod