Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)

Auteur Topic: Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)  (gelezen 100919 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Net zoals het SIGMA zal ook het GGB niet gaan werken in de (acute) hulpverlening. De opkomsttijd is veeels te lang. Wil het enig effect hebben in de keten dan zal een team zoals dit binnen een half uur ingezet moeten zijn en klaar staan op de ongevalslocatie. Dan heeft het misschien meerwaarde in de zorg die nodig is op de locatie...


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Citaat van: jelte link=msg=1364361 date=1438196317
Maar dan hebben ze eigenlijk 2 noodhulpteams nodig. Want de t3 slachtoffers zijn er natuurlijk ook nog of worden daar de buur noodhulpteams voor ingezet?

Er werden in de regio rotterdam sowieso al standaard 2 sigma teams ingezet dus 2 nht is dan wel waarschijnlijk. En de verdeling T1/T2 en T3 werdt daardoor altijd al gedaan. Dus eigenlijk verandert er niks zoals het er nu naar uit ziet, maar wat ik al zei, verdere invulling is nog niet bekend.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik ben het niet met je eens. Heb je het filmpje bekeken? Zoals ook in de dagelijkse praktijk mag je blij zijn als er 2 of meer ambulances binnen 15 minuten na de melding ter plaatse is. En nu ga jij moeilijk doen over grootschalige geneeskundige bijstand die binnen een half uur (na alarmering neem ik aan!) ter plaatse moet zijn? Ik denk dat we het met z'n alleen goed voor elkaar hebben als dat één uur wordt in de praktijk zoals het filmpje aan geeft. En ik denk dat dat dan ook een goede prestatie is. Vergeet niet dat er dan al een heleboel ambulances ter plaatse of onderweg zijn en de eerste ambulance(s) met triage bezig zijn.

Citaat van: Pleegje_ link=msg=1364430 date=1438237400
Net zoals het SIGMA zal ook het GGB niet gaan werken in de (acute) hulpverlening. De opkomsttijd is veeels te lang. Wil het enig effect hebben in de keten dan zal een team zoals dit binnen een half uur ingezet moeten zijn en klaar staan op de ongevalslocatie. Dan heeft het misschien meerwaarde in de zorg die nodig is op de locatie...

En vervolgens snap ik de grote hoeveelheid kritiek niet zo. De GGB is niet veel anders dan de de GNK alleen met daarin verwerkt te nieuwste inzichten en nieuw materieel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1364550 date=1438278443
Ik ben het niet met je eens. Heb je het filmpje bekeken? Zoals ook in de dagelijkse praktijk mag je blij zijn als er 2 of meer ambulances binnen 15 minuten na de melding ter plaatse is. En nu ga jij moeilijk doen over grootschalige geneeskundige bijstand die binnen een half uur (na alarmering neem ik aan!) ter plaatse moet zijn? Ik denk dat we het met z'n alleen goed voor elkaar hebben als dat één uur wordt in de praktijk zoals het filmpje aan geeft. En ik denk dat dat dan ook een goede prestatie is. Vergeet niet dat er dan al een heleboel ambulances ter plaatse of onderweg zijn en de eerste ambulance(s) met triage bezig zijn.

En vervolgens snap ik de grote hoeveelheid kritiek niet zo. De GGB is niet veel anders dan de de GNK alleen met daarin verwerkt te nieuwste inzichten en nieuw materieel.

Daarbij kunnen de NHT's  laagdrempeliger ingezet worden omdat er niet primair een ambuteam of mmt bij moet zijn.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1364550 date=1438278443
Ik ben het niet met je eens. Heb je het filmpje bekeken? Zoals ook in de dagelijkse praktijk mag je blij zijn als er 2 of meer ambulances binnen 15 minuten na de melding ter plaatse is. En nu ga jij moeilijk doen over grootschalige geneeskundige bijstand die binnen een half uur (na alarmering neem ik aan!) ter plaatse moet zijn? Ik denk dat we het met z'n alleen goed voor elkaar hebben als dat één uur wordt in de praktijk zoals het filmpje aan geeft. En ik denk dat dat dan ook een goede prestatie is. Vergeet niet dat er dan al een heleboel ambulances ter plaatse of onderweg zijn en de eerste ambulance(s) met triage bezig zijn.

En vervolgens snap ik de grote hoeveelheid kritiek niet zo. De GGB is niet veel anders dan de de GNK alleen met daarin verwerkt te nieuwste inzichten en nieuw materieel.

 ;D ;D ;D ;D ;D een filmpje maken kan ik ook wel...... 098uo (leuk die theorie....alleen binnen de gezondheidszorg zit er altijd een verschil tussen de theorie en praktijk)

En voor wat betreft de praktijk....ik sta er midden in...en ja...er zijn regio's waar het een minuut of 15 duurt voordat er een 2e ambu is...er zijn ook regio's waar je binnen 15 minuten 20 ambulances hebt staan met 3x MMT.... 0098 0098 (beetje overtrokken..k weet t...maar effe om t verschil aan te duiden)

Maar wat is het nut van iets in de acute hulpverlening dat een uur nodig heeft om paraat te worden. In de Geinsche Hof te Nieuwegein waren alle slachtoffers (T1/T2/T3) binnen 45 minuten vervoerd of opgevangen.....evenals de rest van de bewoners....dus tja....wat is dan de meerwaarde van de GGB........

Oh ja....even voor jou..maar de 1e ambulance doet officieel geen triage meer  :P
(ook hier zal er een verschil in gaan zitten tussen theorie en praktijk)


Goldy112

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Vooral de rol van de GHOR is hier in bedenkelijk ,als er 1 organisatie is in Nederland die moet weten of de hulpverlening op orde en sterkte is is het de  GHOR
En juist die staat aan de zij lijn af te wachten .met als argument wij kunnen pas wat doen als het fout loopt .  998765
En verschuilen zich achter het bestuur wat pas in november bij elkaar komt die dan eventueel hier in beslissing kan /moet nemen
Want het zal Nederland niet zijn als dit weer om de centen draaid niet om de mensen maar maar puur om de centen
En tot die tijd kijk iedereen elkaar aan en wast zijn handen in onschuld  098uo


Goldy112

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Sigma team ingezet bij ramp alphen
En daar zijn ze nu voor opgeleid . Gelukkig bestaan ze nog tijdens deze ramp


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1364086 date=1438023950
zie die dat de ambulance personeel dat ingezet wordt vrij personeel dat via vrije instroom op komt.

Dit vind ik een interessante. Want hoe wordt er gegarandeerd dat de opkomst voldoende is. Welke verplichting heeft het ambulancepersoneel in hun vrije tijd? Gaat men dat middels een standby-rooster doen?


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Citaat van: Goldy112 link=msg=1365172 date=1438620185
Sigma team ingezet bij ramp alphen
En daar zijn ze nu voor opgeleid . Gelukkig bestaan ze nog tijdens deze ramp

Nou ja, ingezet....

Opgeroepen.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat van: Goldy112 link=msg=1365172 date=1438620185
Sigma team ingezet bij ramp alphen
En daar zijn ze nu voor opgeleid . Gelukkig bestaan ze nog tijdens deze ramp

Volgens mij had GGB dit ook prima aangekund.