Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)

Auteur Topic: Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)  (gelezen 100918 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Citaat van: Goldy112 link=msg=1365949 date=1438892860
Ik zou zeggen droom verder ,slaap lekker

Tja, als je geen ander antwoord kunt geven...
Nog even wat stof voor je om te lezen voor het slapen gaan. Bekijk eens een aantal foto's uit Alphen waar ambu's op staan..... RAV Utrecht, RAV Hollands Midden, RAV Haaglanden


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Je kan me niet wijsmaken dat je om 03.00 's nachts 20 ambulances binnen geen tijd bij elkaar krijgt in Limburg-Noord. Hier draaien ze in de nacht maar met 4 ambulances, de waakdiensten (echte nachtdienst dus). Daarnaast zijn er nog wel paar 24 uursdiensten maar die liggen op een oor vanwege de uren die ze overdag al gedraaid hebben. Ik snap de twijfels van Goldy112. Er zijn inderdaad Veiligheidsregio's waar je binnen geen tijd wel 20 ambu's (van eigen en omliggende RAV's) bij elkaar hebt, maar er zijn ook VR's waar je dit echt niet gaat halen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Je 8 sigma leden liggen ook op een oor om 3:00 want die hebben ook gewoon heel de dag gewerkt. Dat argument gaat dus niet op. Daarnaast is er om 3:00 ook een stuk minder risico op grote rampen omdat bijna heel het land dan slaapt, openbaar vervoer ligt stil, festivals zijn uitgestorven, fabrieken draaien op laag tempo, passagiersvliegtuigen stijgen en landen niet meer etc etc.

Ik zeg niet dat er om 3:00 geen rampen kunnen gebeuren maar dat als ze gebeuren ze waarschijnlijk kleiner zijn. Ideaal gezien heb je 24 uur per dag een ambulance, een politieagent en een brandweerwagen op de hoek van iedere straat. Helaas is dat niet te betalen.

Overigens zijn het vooral de sigma mensen zelf die ik hier hoog van de toren hoor blazen hoe belangrijk ze zijn, maar ze negeren daarbij volledig het feit dat de ambulance zorg heel erg veranderd is. Ook in Limburg noord.
Of je dan 8 sigmaleden met een tent of 8 GGB mensen krijgt maakt echt niet uit. Vooral als je beseft dat de taken die het sigma team de afgelopen jaren in de praktijk uitvoerde de taken zijn die nu in de omschrijving van ggb staan.


Goldy112

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Beste iR je doet je Nick naam geen afbreuk aan.Want ook van hulpverlening heeft u weinig kaas gegeten.
1 ik ben geen sigma lid
2 ben wel werkzaam in de hulpverlening
3 als er 1 partij is die het slecht doet in hulpverlenings keten is het helaas het RK .niet alle RK zijn slecht er zijn ook nog echte oprechte goed werkende en mee denkende RK ers.
Maar het RK opzich is door en door verziekt .
Iedereen is baas ,de meeste zijn arts ,althans opdat niveau denken ze
Geef mij maar een oprechte EHBO ers die zijn plaats weet en kent,en niet het de VP van de ambu even uit legt wat hij/ zij moet doen.
4 ja ik heb waardering voor de sigma die meer willen betekenen in de hulpverlenings keten.door hier tijd in te steken 24 uur per dag beschikbaar zijn. Stage doen op de Ambu.
Waardering die ze van Het Rode Kruis niet krijgen.
Want ieder sigma lid is RK er soms tegen hun eigen wil .
Maar wat er nu gebeurt met het GGB verhaal is bij de beesten af. .nog nooit heb ik mee gemaakt dat wat
er nu gebeurd door het RK ,dat ze hun eigen mensen afvallen kompleet afschrijven althans de sigma mensen.
De reden de sigma is geadopteerd door de GHOR ,die de lessen voor zijn rekening nam ,kleding in kocht,oefening uitschreef ,de profchek organiseerde ,de mensen aannam en selecteerde .
Kortom het RK is zijn greep op de sigma compleet verloren .
En wil nu in het GGB verhaal (waar in ze zich zelf terug brengen naar het EHBO niveau ) een compleet nieuwe groep starten zonder die oude ,ervaren sigma ,s
Daar tegen is het GGB verhaal gewoon een bezuinigingen ,en zeker niet voor zien op grote ,complexe rampen die langer duren dan een dag,
En kom nu niet met het argument de ambulance dienst is sterk veranderd ,in die zin er zijn er meer bij gekomen ja dat klopt , daar tegen de inzet van de Ambu is ook zeer sterk toegenomen veel meer ritten.
De Ambu staan nu meer verspreid .niet meer geclusterd in 1 kazerne ,aan rijtijdenboekje zijn verbeterd.
Maar 20 of meer Ambu vrij maken of inzetten in de avond uren met vrije ambu personeel binnen het uur ,buiten de randsteden blijft een serieus probleem ook in 2016.
Dus zijn we tot de dag van vandaag trots op de inzet van de sigma die 24 uur kosteloos beschikbaar is
O ja en om 8 sigma op de auto te krijgen is De sigma groep per auto min 25 sigma leden .want ook aflossing na 8 uur inzet moet geregeld zijn.


Goldy112

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
En nog en aan vulling beste IR
De taken van de sigma worden in het GGB verhaal niet over genomen door het RK ,maar vervallen juist of moeten door het Ambu personeel worden uitgevoerd.
Het RK met 8 EHBO'ers werkt geheel zelfstandig ,dus niet samen met Ambu personeel ,daar is bewust voor gekozen .
Dat is Juist het knel punt
Dus nogmaals goed in lezen in het GGB verhaal zou je inzicht kunnen verbeteren en de juiste commentaren schrijven ,en geen persoonlijke onderbuik gevoelens
Het enige wat her RK in het GGB verhaal gaat doen .is het leveren van 8 opgeleide EHBO ers voor de opvang en eventuele behandeling van T3 slachtoffers
deze T3 patiënten worden nu door verwezen naar de hap en of huisarts
En in sommige gevallen door de gemeente zelf ( opvang en verzorging ) in kantines of sporthal
Touringcar organiseren en afvoeren van het rampterein
Wat dus ook in kan houden dat het RK niet eens in de buurt komt van de ramp plaats.
Vandaar het zelfstandig optreden.
Dus nogmaals de sigma taken worden zeker niet overgenomen door het RK
Want het is dus ook mogelijk dat bij een ongeval en of ramp. Het RK niet word ingezet dit ligt geheel in handen van de ovdg terplaatse


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Het blijft een interessant onderwerp op dit forum om te volgen en ik zal het ook zeker blijven doen.

Wat ik alleen jammer vind is dat er heel veel energie gaat zitten in het schrijven van ellenlange epistels over wat er niet goed is aan GGB en waarom de GNK-c zou moeten blijven.
Helaas, helaas voor een ieder die het nog niet wil geloven, per 1-1-2016 stopt de GNK-c en gaan we verder met GGB.
We kunnen hoog, we kunnen laag maar zo is het, dat is het besluit en daar kunnen we, hoewel er sommige mensen zijn die anders willen, niet om heen.

Binnen het Rode Kruis word er op dit moment door een heel groot aantal vrijwilligers en beroepskrachten keihard gewerkt om er voor te zorgen dat op 1-1-2016 er in iedere regio tenminste 1 Noodhulpteam (NHT) klaar staat om naadloos aan te sluiten in het GGB. Die afspraken liggen inmiddels vast, wie gaat wat doen en waar. En uiteraard zal het zoeken, afstemmen, uitproberen en oefenen zijn hoe het NHT en GGB samen kunnen gaan werken maar dat is volgens mij iets wat bij iedere nieuwe organisatie in het begin zo is.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat het vanaf 1-1-2016 vlekkeloos loopt en alles 100% geregeld is, zowel bij het Rode Kruis als bij de RAV-en, maar als ik mij goed herinner was dit ook zeker niet het geval bij de aanvang van de GNK-c ergens in de vorige eeuw en volgens mij kan het altijd nog beter.
Maar laten we nu alle negatieve energie eens ombuigen in positieve energie en kijken hoe het GGB/NHT er kan staan op 1-1-2016.

Als ik even binnen mijn eigen regio kijk is daar het aantal vrijwilligers wat zich wil inzetten voor het NHT bijna verdubbelt ten opzichte van het aantal SIGMA vrijwilligers. Ik hoor en lees helaas ook verhalen van regios waar dit niet zo is en waar uit meerdere SIGMA teams nog niet eens 1 NHT geformeerd kan worden. Dit vind ik heel jammer omdat in mijn ogen het doel van GGB en GNK-c exact hetzelfde is en dat is het leveren van hulp tijden grootschalige ongevallen en calamiteiten. Natuurlijk zal het niet meer zo zijn als vroeger maar dat is het leven. Vroeger was alles beter en toch rijden we nu auto in plaats van op een paard.
Iedereen in mijn regio, ook ondergetekende, is kritisch-enthousiast maar alle inspanningen zijn er op gericht om het GGB/NHT neer te zetten op een manier waarbij om 1-1-2016 00:00 de SIGMA pieper uit kan en de NHT pieper aan.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Citaat van: Goldy112 link=msg=1365977 date=1438921185
Beste iR je doet je Nick naam geen afbreuk aan.Want ook van hulpverlening heeft u weinig kaas gegeten.
1 ik ben geen sigma lid
2 ben wel werkzaam in de hulpverlening
3 als er 1 partij is die het slecht doet in hulpverlenings keten is het helaas het RK .niet alle RK zijn slecht er zijn ook nog echte oprechte goed werkende en mee denkende RK ers.
Maar het RK opzich is door en door verziekt .
Iedereen is baas ,de meeste zijn arts ,althans opdat niveau denken ze
Geef mij maar een oprechte EHBO ers die zijn plaats weet en kent,en niet het de VP van de ambu even uit legt wat hij/ zij moet doen.
4 ja ik heb waardering voor de sigma die meer willen betekenen in de hulpverlenings keten.door hier tijd in te steken 24 uur per dag beschikbaar zijn. Stage doen op de Ambu.
Waardering die ze van Het Rode Kruis niet krijgen.
Want ieder sigma lid is RK er soms tegen hun eigen wil .
Maar wat er nu gebeurt met het GGB verhaal is bij de beesten af. .nog nooit heb ik mee gemaakt dat wat
er nu gebeurd door het RK ,dat ze hun eigen mensen afvallen kompleet afschrijven althans de sigma mensen.
De reden de sigma is geadopteerd door de GHOR ,die de lessen voor zijn rekening nam ,kleding in kocht,oefening uitschreef ,de profchek organiseerde ,de mensen aannam en selecteerde .
Kortom het RK is zijn greep op de sigma compleet verloren .
En wil nu in het GGB verhaal (waar in ze zich zelf terug brengen naar het EHBO niveau ) een compleet nieuwe groep starten zonder die oude ,ervaren sigma ,s
Daar tegen is het GGB verhaal gewoon een bezuinigingen ,en zeker niet voor zien op grote ,complexe rampen die langer duren dan een dag,
En kom nu niet met het argument de ambulance dienst is sterk veranderd ,in die zin er zijn er meer bij gekomen ja dat klopt , daar tegen de inzet van de Ambu is ook zeer sterk toegenomen veel meer ritten.
De Ambu staan nu meer verspreid .niet meer geclusterd in 1 kazerne ,aan rijtijdenboekje zijn verbeterd.
Maar 20 of meer Ambu vrij maken of inzetten in de avond uren met vrije ambu personeel binnen het uur ,buiten de randsteden blijft een serieus probleem ook in 2016.
Dus zijn we tot de dag van vandaag trots op de inzet van de sigma die 24 uur kosteloos beschikbaar is
O ja en om 8 sigma op de auto te krijgen is De sigma groep per auto min 25 sigma leden .want ook aflossing na 8 uur inzet moet geregeld zijn.

Goldy112,

Ik kan op basis van jouw verhaal alleen maar concluderen dat er enorme verschillen zijn in beleving over de nut/noodzaak/invulling van het SIGMA nu en het NHT per 2016. Ik ben actief bij het Rode Kruis en SIGMA in twee totaal verschillende regio's (Amsterdam-Amstelland en IJsselland) en herken je verhaal totaal niet.

Wel merk ik tussen mijn twee regio's verschillen in hoe het SIGMA team staat tegenover NHT. Wel zijn er in beide regio's (gelukkig) veel SIGMA leden die enthousiast doorgaan naar NHT en Rode Kruis (en externe) hulpverleners die zich nieuw aansluiten bij NHT.

Het spijt me zeer dat jij het Rode Kruis als door en door verziekt beschouwd. Naar mijn ervaring is het SIGMA een Rode Kruis activiteit en geen GHOR feestje. Het GHOR betaalt de rekening en levert materiaal, maar ProfChecks worden in Amsterdam bijvoorbeeld echt niet door de GHOR georganiseerd.

Dat verklaard wellicht ook waarom ik niet zo'n probleem zie in de overgang van SIGMA naar NHT. Het Rode Kruis in Amsterdam werk (binnen en buiten SIGMA) al heel nauw samen met GHOR/MKA/RAV op grote evenementen (zo zitten 2 MKA centralisten en de Rode Kruis meldkamer zo meteen tijdens SAIL bij elkaar om de hulpverlening tijdens SAIL aan te sturen en worden Ambulances en Rode Kruis samen ingezet) . En van die ALS assisterende handelingen door SIGMA leden is in de afgelopen jaren (volgens mij) toch niet zo veel gekomen.

Hoe verschillend onze ervaringen dan ook zijn. Ik denk dat we het moeten doen met de conclusie van Rood 123:

Citaat van: Rood123 link=msg=1366006 date=1438936734
(...)
Wat ik alleen jammer vind is dat er heel veel energie gaat zitten in het schrijven van ellenlange epistels over wat er niet goed is aan GGB en waarom de GNK-c zou moeten blijven.
Helaas, helaas voor een ieder die het nog niet wil geloven, per 1-1-2016 stopt de GNK-c en gaan we verder met GGB.
We kunnen hoog, we kunnen laag maar zo is het, dat is het besluit en daar kunnen we, hoewel er sommige mensen zijn die anders willen, niet om heen.
(...)
Maar laten we nu alle negatieve energie eens ombuigen in positieve energie en kijken hoe het GGB/NHT er kan staan op 1-1-2016.
(...)
Iedereen in mijn regio, ook ondergetekende, is kritisch-enthousiast maar alle inspanningen zijn er op gericht om het GGB/NHT neer te zetten op een manier waarbij om 1-1-2016 00:00 de SIGMA pieper uit kan en de NHT pieper aan.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Oh waar moet de brandweer bijspringen omdat er geen beschikbare ambulance is? Vertel......

Citaat van: Goldy112 link=msg=1365939 date=1438887073
Zo lang er regio,s zijn waar in de avond uren de hap of de brandweer moet bij springen ,omdat er geen beschikbare ambulance is.
Twijfel ik toch echt of de RAV in die regio zo maar 20 of meer ambulances vrij kan maken .

Dank je wel! Of reageer je op een voorgaande reactie? Want als je twijfelt aan de reactie van Rotterdammertje dan zit je namelijk fout.

Citaat van: Goldy112 link=msg=1365949 date=1438892860
Ik zou zeggen droom verder ,slaap lekker

Citaat van: Rotterdammertje link=msg=1365945 date=1438889361
1 regio niet nee.... daarom heb je het ambulancespreidingsplan en kan met 1 druk op de knop alle aangrenzende regio's worden gewaarschuwd.

Waarom zou dat in Limburg-Noord niet kunnen? Is dat een eiland? Ook hier heb je aangrenzende (internationale) regio's.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1365970 date=1438902329
Je kan me niet wijsmaken dat je om 03.00 's nachts 20 ambulances binnen geen tijd bij elkaar krijgt in Limburg-Noord. Hier draaien ze in de nacht maar met 4 ambulances, de waakdiensten (echte nachtdienst dus). Daarnaast zijn er nog wel paar 24 uursdiensten maar die liggen op een oor vanwege de uren die ze overdag al gedraaid hebben. Ik snap de twijfels van Goldy112. Er zijn inderdaad Veiligheidsregio's waar je binnen geen tijd wel 20 ambu's (van eigen en omliggende RAV's) bij elkaar hebt, maar er zijn ook VR's waar je dit echt niet gaat halen.

Bedankt voor de andere positieve, opbouwende en inhoudelijke reacties! Helaas merk ik veel (oud) zeer bij Goldy112 waardoor hij/zij (in mijn ogen) de GGB geen kans geeft.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Ik gun zeker het GGB een kans, maar denk dat het geen groot succes zou worden, op dit moment ondersteunt het SIGMA de ambulancediensten bij een grootschalige calamiteit. Dadelijk is dat niet meer en moet de ambulancedienst dat zelf "opsoppen". SIGMA kan/mag dingen die dadelijk het NHT niet meer kan/mag. En de ambulancediensten krijgen het steeds drukker en steeds minder ambulances. Daarin zie ik wel een probleem opdoen, ookal heb je een ambulance spreidingsplan en trek je ambu's van een andere VR erbij. Maar ergens gaat er een tekort dan ontstaan, ofwel de dekking zal er dan niet meer overal zijn, nu kan je met een SIGMA inzet meer ambulances vrij houden om je spreiding te garanderen. Hier in Limburg-Noord waren de SIGMA leden alles behalve enthousiast en gingen er maar enkele mee naar het GGB/NHT. Verder zijn er weinig (RK) vrijwilligers die zich aanmelden als chauffeur: hiervoor wordt als eis wordt gesteld dat je met OGS mag en kan rijden en binnen 10min bij het voertuig kan zijn...
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1366020 date=1438942550
Verder zijn er weinig (RK) vrijwilligers die zich aanmelden als chauffeur: hiervoor wordt als eis wordt gesteld dat je met OGS mag en kan rijden en binnen 10min bij het voertuig kan zijn...

Waarom leidt het RK hier niet intern voor op als ik vragen mag?