Ik gun zeker het GGB een kans, maar denk dat het geen groot succes zou worden, op dit moment ondersteunt het SIGMA de ambulancediensten bij een grootschalige calamiteit. Dadelijk is dat niet meer en moet de ambulancedienst dat zelf "opsoppen". SIGMA kan/mag dingen die dadelijk het NHT niet meer kan/mag. En de ambulancediensten krijgen het steeds drukker en steeds minder ambulances. Daarin zie ik wel een probleem opdoen, ookal heb je een ambulance spreidingsplan en trek je ambu's van een andere VR erbij. Maar ergens gaat er een tekort dan ontstaan, ofwel de dekking zal er dan niet meer overal zijn, nu kan je met een SIGMA inzet meer ambulances vrij houden om je spreiding te garanderen. Hier in Limburg-Noord waren de SIGMA leden alles behalve enthousiast en gingen er maar enkele mee naar het GGB/NHT. Verder zijn er weinig (RK) vrijwilligers die zich aanmelden als chauffeur: hiervoor wordt als eis wordt gesteld dat je met OGS mag en kan rijden en binnen 10min bij het voertuig kan zijn...
Mooi om te horen en ik deel absoluut je mening.
Echter is het besluit om de GNK-c te vervangen door GGB, met alle mogelijke gevolgen van dien een keuze denk ik niet aan de keukentafel op een druilerige winterdag gemaakt is. Er zal vast goed over nagedacht zijn en er zal vast een onderbouwd plan achter zitten. Het zelf moeten "opsoppen" is iets waar de ambulancezorg zelf voor gekozen heeft door aan te geven de zorg voor de T1/T2 slachtoffers tijdens een incident zelf voor hun rekening te nemen.
Als kritisch-enthousiast lid van het NHT zie ik zeker ruimte voor verbetering/verandering maar laat ik de uitdaging om voldoende professionele hulp op de plek des onheils te krijgen graag daar waar die hoort.
Jammer vind ik het om te horen dat ook in LN maar weinig SIGMA leden de overstap maken. Zelf denk ik dat er binnen het NHT meer uitdagingen liggen aangezien we als zelfstandige eenheid tijdens een incident draaien. Volgens mij is wel bewezen dat er onder de T3 slachtoffers die lopend bij een incident vandaan komen zeker mensen zijn die recht hebben op de hogere triage-klasse. Het onderkennen van deze mensen en het zorgen voor de juiste hulp op dat moment is volgens mij iets waar ook zeker een uitdaging ligt.
Waarom leidt het RK hier niet intern voor op als ik vragen mag?
Ten aanzien van chauffeurs is er volgens mij op dit moment een hele hoop gaande. Ik denk ook dat dit een mooi voorbeeld is dat laat zien dat de praktijk weerbarstiger is dan in eerste instantie bedacht. Ook is dit een voorbeeld van hoe dynamisch op dit moment de implementatie van het NHT nog is. Er zijn nog ruim 4 maanden en mijn gevoel is dat er nog zeker een aantal andere plannen zullen sneuvelen of wijzigen maar de tijd zal het leren.
Mijn tip is om vooral de tweewekelijkse update op het Rode Kruis intranet in de gaten te houden