Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)

Auteur Topic: Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)  (gelezen 100915 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: -Joost- link=msg=1366021 date=1438942712
Waarom leidt het RK hier niet intern voor op als ik vragen mag?

Als ik dat wist..... Ik heb het al eens gevraagd maar niemand kon mij er antwoord op geven....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1366020 date=1438942550
Ik gun zeker het GGB een kans, maar denk dat het geen groot succes zou worden, op dit moment ondersteunt het SIGMA de ambulancediensten bij een grootschalige calamiteit. Dadelijk is dat niet meer en moet de ambulancedienst dat zelf "opsoppen". SIGMA kan/mag dingen die dadelijk het NHT niet meer kan/mag. En de ambulancediensten krijgen het steeds drukker en steeds minder ambulances. Daarin zie ik wel een probleem opdoen, ookal heb je een ambulance spreidingsplan en trek je ambu's van een andere VR erbij. Maar ergens gaat er een tekort dan ontstaan, ofwel de dekking zal er dan niet meer overal zijn, nu kan je met een SIGMA inzet meer ambulances vrij houden om je spreiding te garanderen. Hier in Limburg-Noord waren de SIGMA leden alles behalve enthousiast en gingen er maar enkele mee naar het GGB/NHT. Verder zijn er weinig (RK) vrijwilligers die zich aanmelden als chauffeur: hiervoor wordt als eis wordt gesteld dat je met OGS mag en kan rijden en binnen 10min bij het voertuig kan zijn...

Mooi om te horen en ik deel absoluut je mening.
Echter is het besluit om de GNK-c te vervangen door GGB, met alle mogelijke gevolgen van dien een keuze denk ik niet aan de keukentafel op een druilerige winterdag gemaakt is. Er zal vast goed over nagedacht zijn en er zal vast een onderbouwd plan achter zitten. Het zelf moeten "opsoppen" is iets waar de ambulancezorg zelf voor gekozen heeft door aan te geven de zorg voor de T1/T2 slachtoffers tijdens een incident zelf voor hun rekening te nemen.
Als kritisch-enthousiast lid van het NHT zie ik zeker ruimte voor verbetering/verandering maar laat ik de uitdaging om voldoende professionele hulp op de plek des onheils te krijgen graag daar waar die hoort.

Jammer vind ik het om te horen dat ook in LN maar weinig SIGMA leden de overstap maken. Zelf denk ik dat er binnen het NHT meer uitdagingen liggen aangezien we als zelfstandige eenheid tijdens een incident draaien. Volgens mij is wel bewezen dat er onder de T3 slachtoffers die lopend bij een incident vandaan komen zeker mensen zijn die recht hebben op de hogere triage-klasse. Het onderkennen van deze mensen en het zorgen voor de juiste hulp op dat moment is volgens mij iets waar ook zeker een uitdaging ligt.

Citaat van: -Joost- link=msg=1366021 date=1438942712
Waarom leidt het RK hier niet intern voor op als ik vragen mag?
Ten aanzien van chauffeurs is er volgens mij op dit moment een hele hoop gaande. Ik denk ook dat dit een mooi voorbeeld is dat laat zien dat de praktijk weerbarstiger is dan in eerste instantie bedacht. Ook is dit een voorbeeld van hoe dynamisch op dit moment de implementatie van het NHT nog is. Er zijn nog ruim 4 maanden en mijn gevoel is dat er nog zeker een aantal andere plannen zullen sneuvelen of wijzigen maar de tijd zal het leren.
Mijn tip is om vooral de tweewekelijkse update op het Rode Kruis intranet in de gaten te houden


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Citaat van: -Joost- link=msg=1366021 date=1438942712
Waarom leidt het RK hier niet intern voor op als ik vragen mag?
Het NHT zal (schatting) 1x per jaar uitrukken. Met meerdere chauffeurs in het team rij je als chauffeur (heel theoretisch gezien) 1x per 5 jaar met spoed. RK vind dat geen wenselijke situatie.. Ik ben alleen bang dat ze in heel wat districten niet anders kunnen...


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
In onze regio staat een vacature uit voor NRK vrijwilligers om de OGS cursus te gaan doen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat van: Goldy112 link=msg=1365977 date=1438921185
Beste iR je doet je Nick naam geen afbreuk aan.Want ook van hulpverlening heeft u weinig kaas gegeten.
1 ik ben geen sigma lid
2 ben wel werkzaam in de hulpverlening
3 als er 1 partij is die het slecht doet in hulpverlenings keten is het helaas het RK .niet alle RK zijn slecht er zijn ook nog echte oprechte goed werkende en mee denkende RK ers.
Maar het RK opzich is door en door verziekt .
Iedereen is baas ,de meeste zijn arts ,althans opdat niveau denken ze
Geef mij maar een oprechte EHBO ers die zijn plaats weet en kent,en niet het de VP van de ambu even uit legt wat hij/ zij moet doen.
4 ja ik heb waardering voor de sigma die meer willen betekenen in de hulpverlenings keten.door hier tijd in te steken 24 uur per dag beschikbaar zijn. Stage doen op de Ambu.
Waardering die ze van Het Rode Kruis niet krijgen.
Want ieder sigma lid is RK er soms tegen hun eigen wil .
Maar wat er nu gebeurt met het GGB verhaal is bij de beesten af. .nog nooit heb ik mee gemaakt dat wat
er nu gebeurd door het RK ,dat ze hun eigen mensen afvallen kompleet afschrijven althans de sigma mensen.
De reden de sigma is geadopteerd door de GHOR ,die de lessen voor zijn rekening nam ,kleding in kocht,oefening uitschreef ,de profchek organiseerde ,de mensen aannam en selecteerde .
Kortom het RK is zijn greep op de sigma compleet verloren .
En wil nu in het GGB verhaal (waar in ze zich zelf terug brengen naar het EHBO niveau ) een compleet nieuwe groep starten zonder die oude ,ervaren sigma ,s
Daar tegen is het GGB verhaal gewoon een bezuinigingen ,en zeker niet voor zien op grote ,complexe rampen die langer duren dan een dag,
En kom nu niet met het argument de ambulance dienst is sterk veranderd ,in die zin er zijn er meer bij gekomen ja dat klopt , daar tegen de inzet van de Ambu is ook zeer sterk toegenomen veel meer ritten.
De Ambu staan nu meer verspreid .niet meer geclusterd in 1 kazerne ,aan rijtijdenboekje zijn verbeterd.
Maar 20 of meer Ambu vrij maken of inzetten in de avond uren met vrije ambu personeel binnen het uur ,buiten de randsteden blijft een serieus probleem ook in 2016.
Dus zijn we tot de dag van vandaag trots op de inzet van de sigma die 24 uur kosteloos beschikbaar is
O ja en om 8 sigma op de auto te krijgen is De sigma groep per auto min 25 sigma leden .want ook aflossing na 8 uur inzet moet geregeld zijn.

Ik ben blij dat je je stoom even kunt afblazen, emoties moet je niet opkroppen en af en toe is het gewoon nodig even lekker uit te razen O0

Dat gezegd vind ik het erg zonde dat jou aversie van het rodekruis dergelijke vormen heeft aangenomen. Het beeld dat jij schetst over het rodekruis herken ik half. Ja er lopen mensen rond die denken halve artsen te zijn. Het gekke is, jij lijkt ze te zien tussen de gewone vrijwilligers, ik zie ze voornamelijk tussen de sigma leden die het nodig vinden iedere keer dat je ze spreekt te vertellen hoe goed zij wel niet zijn en wat sigma allemaal wel niet mag. (zal ik je een geheimpje vertellen, voor de wet is een sigma lid een even grote leek als de fietsenmaker, vertel ze dat maar niet, sommige voelen zich dan beledigd.)

Verder weet je me natuurlijk te vinden als je een luisterend oor nodig hebt of gewoon even wil uitrazen. DIKKE KNUFFEL!


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Denk dat men meer over wil naar burgerhulpverlening. Voorbeeld het monstertruckdrama of koninginnedagdrama, er gebeurd iets en dan zijn er al gelijk een aantal medische hulpverleners uit omstanders en politie bijv.

Grotere rampen zoals vuurwerkramp, nieuwjaarsramp en ramp Turkish Airways zijn rampen waar inzet van vele ambu's gewenst is maar of er ook 100 zijn ingezet, dat dacht ik niet.

Je kan wel 365-24 overal in Nederland veel medischi paraat hebben want stel er gebeurd iets met 100+ slachtoffers, komt zelden voor. Een veiligheidsregio kijkt naar kansen en kosten en stelt daarop bij... nooit kan je een wijzigibg doorvoeren waar iedereen gelukkig mee is.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1365909 date=1438882269
Oké. Dus sommige regio's hebben vrije instroom. Oftewel in deze regio's veranderd er niet veel. De ophef van enkele leden hier gaat dus over regio's die voertuigen/personeel uit de parate dienst halen!?!?
  ophef van enkele leden???  hoe moet ik die zin interpreteren??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: Fletwed link=msg=1366076 date=1438961143
Denk dat men meer over wil naar burgerhulpverlening. Voorbeeld het monstertruckdrama of koninginnedagdrama, er gebeurd iets en dan zijn er al gelijk een aantal medische hulpverleners uit omstanders en politie bijv.

Grotere rampen zoals vuurwerkramp, nieuwjaarsramp en ramp Turkish Airways zijn rampen waar inzet van vele ambu's gewenst is maar of er ook 100 zijn ingezet, dat dacht ik niet.

Je kan wel 365-24 overal in Nederland veel medischi paraat hebben want stel er gebeurd iets met 100+ slachtoffers, komt zelden voor. Een veiligheidsregio kijkt naar kansen en kosten en stelt daarop bij... nooit kan je een wijzigibg doorvoeren waar iedereen gelukkig mee is.

hoofdzaak is dat het allemaal financieel rond te krijgen is, er wordt heel wat af gecalculeerd in de zorg en rampenbestrijding, mag je zelf raden naar welke kant het uitvalt...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1366053 date=1438954351
Ik ben blij dat je je stoom even kunt afblazen, emoties moet je niet opkroppen en af en toe is het gewoon nodig even lekker uit te razen O0

Dat gezegd vind ik het erg zonde dat jou aversie van het rodekruis dergelijke vormen heeft aangenomen. Het beeld dat jij schetst over het rodekruis herken ik half. Ja er lopen mensen rond die denken halve artsen te zijn. Het gekke is, jij lijkt ze te zien tussen de gewone vrijwilligers, ik zie ze voornamelijk tussen de sigma leden die het nodig vinden iedere keer dat je ze spreekt te vertellen hoe goed zij wel niet zijn en wat sigma allemaal wel niet mag. (zal ik je een geheimpje vertellen, voor de wet is een sigma lid een even grote leek als de fietsenmaker, vertel ze dat maar niet, sommige voelen zich dan beledigd.)

Verder weet je me natuurlijk te vinden als je een luisterend oor nodig hebt of gewoon even wil uitrazen. DIKKE KNUFFEL!

haha helemaal waar :)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: Goldy112 link=msg=1365977 date=1438921185
Beste iR je doet je Nick naam geen afbreuk aan.Want ook van hulpverlening heeft u weinig kaas gegeten.
1 ik ben geen sigma lid
2 ben wel werkzaam in de hulpverlening
3 als er 1 partij is die het slecht doet in hulpverlenings keten is het helaas het RK .niet alle RK zijn slecht er zijn ook nog echte oprechte goed werkende en mee denkende RK ers.
Maar het RK opzich is door en door verziekt .
Iedereen is baas ,de meeste zijn arts ,althans opdat niveau denken ze
Geef mij maar een oprechte EHBO ers die zijn plaats weet en kent,en niet het de VP van de ambu even uit legt wat hij/ zij moet doen.
4 ja ik heb waardering voor de sigma die meer willen betekenen in de hulpverlenings keten.door hier tijd in te steken 24 uur per dag beschikbaar zijn. Stage doen op de Ambu.
Waardering die ze van Het Rode Kruis niet krijgen.
Want ieder sigma lid is RK er soms tegen hun eigen wil .
Maar wat er nu gebeurt met het GGB verhaal is bij de beesten af. .nog nooit heb ik mee gemaakt dat wat
er nu gebeurd door het RK ,dat ze hun eigen mensen afvallen kompleet afschrijven althans de sigma mensen.
De reden de sigma is geadopteerd door de GHOR ,die de lessen voor zijn rekening nam ,kleding in kocht,oefening uitschreef ,de profchek organiseerde ,de mensen aannam en selecteerde .
Kortom het RK is zijn greep op de sigma compleet verloren .
En wil nu in het GGB verhaal (waar in ze zich zelf terug brengen naar het EHBO niveau ) een compleet nieuwe groep starten zonder die oude ,ervaren sigma ,s
Daar tegen is het GGB verhaal gewoon een bezuinigingen ,en zeker niet voor zien op grote ,complexe rampen die langer duren dan een dag,
En kom nu niet met het argument de ambulance dienst is sterk veranderd ,in die zin er zijn er meer bij gekomen ja dat klopt , daar tegen de inzet van de Ambu is ook zeer sterk toegenomen veel meer ritten.
De Ambu staan nu meer verspreid .niet meer geclusterd in 1 kazerne ,aan rijtijdenboekje zijn verbeterd.
Maar 20 of meer Ambu vrij maken of inzetten in de avond uren met vrije ambu personeel binnen het uur ,buiten de randsteden blijft een serieus probleem ook in 2016.
Dus zijn we tot de dag van vandaag trots op de inzet van de sigma die 24 uur kosteloos beschikbaar is
O ja en om 8 sigma op de auto te krijgen is De sigma groep per auto min 25 sigma leden .want ook aflossing na 8 uur inzet moet geregeld zijn.
 je werkt duidelijk niet inde ambulancezorg, waar dan wel??   (rijtijdenboekje????)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod