Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)

Auteur Topic: Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)  (gelezen 100845 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: -Joost- link=msg=1378130 date=1444581445
Ik neem aan dat er dan geen triage beslissingen worden genomen door RK vrijwilligers op basis van het invullen van een RTS lijstje?

Triage is al geweest door ambulancedienst: NHT gaat alleen T3 slachtoffers behandelen (en erna ook opvangen) en de niet gewonde slachtoffers opvangen (het "vroegere" O&V zegmaar).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1378132 date=1444582970
Triage is al geweest door ambulancedienst: NHT gaat alleen T3 slachtoffers behandelen (en erna ook opvangen) en de niet gewonde slachtoffers opvangen (het "vroegere" O&V zegmaar).

Wat ga je dan met die bloeddrukmeter doen?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: -Joost- link=msg=1378137 date=1444585258
Wat ga je dan met die bloeddrukmeter doen?

Dat vraag ik me ook af. Zie er ook de toegevoegde waarde niet van in.....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: -Joost- link=msg=1378137 date=1444585258
Wat ga je dan met die bloeddrukmeter doen?

Ik ben niet geheel bekend met de nieuwe systematiek, maar zoals ik het begrepen heb zijn er een drietal triagemomenten: In het veld/op de rampplek door de AVP/MMT. Kort gezegd kan lopen of niet lopen.  Indien mensen doorgestuurd worden of zelf aankomen bij het NHT vindt een tweede check (door leden van het NHT) plaats en indien dan blijkt dat er een herbeoordeling plaats moet vinden wordt dit gedaan door een AVP'er.

Maar wellicht dat Golly hier meer over kan vertellen aangezien zij er meer bij betrokken is.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Sloofje

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Er zijn vier posten in totaal bij de opvang door het NHT. De eerste post is binnenkomst hier wordt de gehele ABCDE gedaan, de EMV en de RTS en de beoordeling hiervan is of iemand door moet naar de tweede post, de secundaire triage, deze post is bezet door Ambu personeel. De overdracht aan hun wordt gedaan volgens de SBAR. Als post twee overgeslagen kan worden aan de hand van de beoordeling dan kan het slachtoffer of door naar post drie voor behandeling van verwondingen of gelijk door naar post vier de checkout. Hier zal dan de eventuele overdracht naar bevolkingszorg zijn of de mogelijkheid naar huis te gaan. Op post drie kan er nogmaals een triage uitgevoerd worden mocht de toestand van het slachtoffer daar verslechteren.

De polsbloeddrukmeter, zeer onnauwkeurig metend apparaat, wordt dus op twee posten gebruikt.
De polsbloeddrukmeter kan alleen gebruikt worden bij volwassen en niet bij kinderen dus de RTS kan bij kinderen niet berekend worden.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Sloofje link=msg=1378148 date=1444589773
Er zijn vier posten in totaal bij de opvang door het NHT. De eerste post is binnenkomst hier wordt de gehele ABCDE gedaan, de EMV en de RTS en de beoordeling hiervan is of iemand door moet naar de tweede post, de secundaire triage, deze post is bezet door Ambu personeel. De overdracht aan hun wordt gedaan volgens de SBAR. worden.

Interessant. Er zijn hier aardig wat pagina's gevuld over ABCDE benadering, bloeddrukken en EMV scores door lekenhulpverleners ::)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: -Joost- link=msg=1378149 date=1444590367
Interessant. Er zijn hier aardig wat pagina's gevuld over ABCDE benadering, bloeddrukken en EMV scores door lekenhulpverleners ::)


Klopt. Echter is dit niet alleen door het rode kruis bedacht. De eerste triage in het veld kan er voor zorgen dat er slo's toch T1 of T2 zorg nodig hebben bij het noodhulpteam. Het is een terechte vraag of de triage bij binnenkomst bij het NHT uitgevoerd kan worden door leken.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Citaat van: RemRoof link=msg=1378150 date=1444592693

Klopt. Echter is dit niet alleen door het rode kruis bedacht. De eerste triage in het veld kan er voor zorgen dat er slo's toch T1 of T2 zorg nodig hebben bij het noodhulpteam. Het is een terechte vraag of de triage bij binnenkomst bij het NHT uitgevoerd kan worden door leken.

De secundaire triage zal ook in de T3 Opvanglocatie niet door "ons" leken gedaan worden maar door de professionele hulpverleners die aan deze locatie gekoppeld worden als taakverantwoordelijke secundaire triage.
De terechte vraag is bij deze beantwoord  ;)


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Citaat van: Sloofje link=msg=1378148 date=1444589773
Er zijn vier posten in totaal bij de opvang door het NHT. De eerste post is binnenkomst hier wordt de gehele ABCDE gedaan, de EMV en de RTS en de beoordeling hiervan is of iemand door moet naar de tweede post, de secundaire triage, deze post is bezet door Ambu personeel. De overdracht aan hun wordt gedaan volgens de SBAR. Als post twee overgeslagen kan worden aan de hand van de beoordeling dan kan het slachtoffer of door naar post drie voor behandeling van verwondingen of gelijk door naar post vier de checkout. Hier zal dan de eventuele overdracht naar bevolkingszorg zijn of de mogelijkheid naar huis te gaan. Op post drie kan er nogmaals een triage uitgevoerd worden mocht de toestand van het slachtoffer daar verslechteren.
Wordt de ABCDE, EMV, RTS en SBAR aangeleerd aan EHBO-ers van het NHT?

Mocht dat zo zijn dan acht ik gezien de relatief zeer korte opleidingstijd van het EHBO gedeelte binnen de totale NHT opleiding de kwaliteit van het uitvoeren van de ABCDE, EMV, RTS en SBAR incl. bloeddrukmeting door EHBO-ers in het NHT vrijwel nihil en zelfs contra-productief.
Daarnaast is het voor mij zeer twijfelachtig of de EMV, RTS en SBAR wel thuis hoort bij de EHBO-ers in het NHT aangezien zij "slechts" T3 slachtoffers zullen gaan behandelen en bewaken. In mijn visie zou men de EHBO-ers van het NHT specifiek moeten opleiden voor bewaking van slachtoffers in de ABCDE. Bij verslechtering in de ABCD kan dan altijd een aanwezige avpk worden gewaarschuwd.

SBAR is gezien het karakter en over te dragen medische informatie bedoeld voor medische hulpverleners. Het geven van Recommondations (SBAR) door een leek aan een zorgprofessional vindt ik dan ook niet op zijn plaats.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
De bloeddrukmeter is nodig om nogmaals de rts te bepalen. Mocht de totale score te laag zijn dan wordt het slachtoffer weer gezien door een professionele hulpverlener.
Dit slachtoffer heeft dan al de eerste en tweede triage doorlopen die ook uitgevoerd worden door professionele hulpverleners. Een soort backup dus.
De AED is niet aanwezig omdat de professionele hulpdiensten deze bij zich hebben. Maar wat ik begreep kunnen de t3 slachtoffers op een heel andere locatie geholpen worden dus of dat helemaal opgaat weet ik niet.