Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)

Auteur Topic: Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)  (gelezen 100738 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: jelte link=msg=1378313 date=1444688252
Ja heb het boek bekeken en dit is wat ik eruit haal. Denk zelf dat er nog veel geoefend moet worden. Kan volgens mij niet zo simpel zijn zoals het lijkt.
Wij hoefen geen conclusies te trekken maar dan moet je wel de score goed berekenen.
Ik ben nog niet begonnen met de noodhulp cursus dus misschien lees ik dingen anders dan dat ze bedoeld zijn.
Heb thuis zelf ook een bloeddruk meter maar toen mijn vader een hoge bloeddruk had was het enige wat ik kon doen hem naar de dokter sturen.
Wat betreft deze polsbloeddrukmeter doen ze ons geloven dat je niet verkeerd kan meten omdat hij dan gewoon niet meet. Nou ik ben benieuwd. Thuis doe ik hem over mijn Bovenarm en elk jaar heb ik dezelfde waarde als de dokter dus echt hogere wiskunde is dat ook niet.
Wat betreft de AED staat dit er ". Je hebt geen AED tot je beschikking. Deze hebben de zorgprofessionals bij zich en zij zullen het slachtoffer ook helpen met de AED wanneer dat nodig is."
Misschien beter eerst af te wachten tot we weten wat er van verwacht wordt van het noodhulpteamleden.

Er is nog een aantal zaken onduidelijk zoals je beschrijft. De AED is niet geregeld, kan me voorstellen dat een bus vol ehbo hulpverleners graag een AED mee wil, al is t maar voor henzelf/omstanders etc. Staat toch wat slordig als een van je collegas of omstanders omvalt en je    alleen een automatische bloeddrukmeter kunt gebruiken maar geen AED....
Ik kan me niet voorstellen dat het ambuteam AED's gaat meenemen tbv het NHT van het Rode Kruis.

De RTS bepaling is een lastig aan te leren en uit te voeren onderdeel, daarbij, er zijn zat patienten met een mooie RTS waarde die toch echt in een zeer kritieke fysieke situatie kunnen verkeren. De RTS signaleert namelijk niet alle aanwezige kritieke punten bij een patient. Zijn de hulpverleners van het NRk voorzien van een pupillampje?? kon deze niet ontdekken in de inventaris.  ;)

De praktijk zal leren of het huidige NHT model optimaal in elkaar zit. Ik ben met name benieuwd naar de daadwerkelijke inzetervaringen en het aantal inzetten dat gedaan gaat worden. Representativiteit is nl. ook vereist bij een onderzoek naar de effectiviteit van het NHT.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Citaat van: Oma link=msg=1378340 date=1444719284
Ik heb een paar vraagjes:

1. Wie of wat is die Taakverantwoordelijke Secundaire Triage?
2. Denkt men serieus dat automatische bloeddrukmeting ineens betrouwbaar is geworden?
3. Waar komt de gedachte vandaan dat GCS bepalen een succesverhaal zal worden als men Riva-Rocci te moeilijk vindt voor deze hulpverleners?
4. Kinderen compenseren lang, gaan ambulante kinderen naar T2 post waar ambulanceverpleegkundigen, MMT- en huisartsen zijn of gaan ze naar de T3 post?
1. De Taakverantwoordelijke Secundaire triage is een RAV/GHOR functionaris, een zorgprofessional zoals in GGB bedoeld.
2. We hebben 15 jaar ervaring met het manueel meten van de RR binnen SIGMA, dit blijkt toch een vaardigheid die je regelmatig moet uitvoeren wil je dit goed kunnen. Overigens meet de RAV de tensie ook al jaren automatisch (niet dat ik onze polsbloeddrukmeters wil vergelijken met de Monitor van de RAV) en is dat ook de waarde die zij gebruiken bij de RTS. Ik heb wel een verkenning gedaan naar substituties, echter bleek er voor bijvoorbeeld  de aangenomen relatie tussen radialispulsaties en een minimale systolische RR geen/niet voldoende evidence te zijn.
3. De GCS was ons grootste discussiepunt. Ik ben persoonlijk van mening dat de EMV een lastige score is, zeker wanneer een hulpverlener deze alleen oefent op normale bewustzijnsniveaus en sommige scores zelden tot nooit tegenkomt. Echter, Evidence voor het substitueren met de AVPU score (waar weinig onderzoek naar is gedaan) is er weinig, en is nog nooit uitgeprobeerd in relatie tot de RTS en triage hiermee. Het lijkt me overigens een mooi onderzoek om uit te voeren O0
Een ander triagesysteem toevoegen aan het huidige systeem leek ons niet opportuun, en de zorgprofessionals (ambuplegen) binnen de werkgroep zagen weinig problemen rond de GCS.
4. Het vraagstuk van Kinderen heb ik reeds een tijd geleden opgeworpen bij de werkgroep, ik weet nog niet hoe we dit gaan aanpakken. Het staat voorop dat we ervoor moeten zorgen dat kinderen de juiste zorg én begeleiding krijgen, en in de T3-V (opvanglocatie) kunnen we een kind geen continue aandacht geven, dus mijns inziens moeten we (onbegeleide) kinderen daar niet opvangen.

V.w.b. de AED. In de T3-V zijn zorgprofessionals aanwezig die vanuit de RAV materialen meekrijgen (waarschijnlijk een ambu-inhoud, LP, acute koffer, brancard, etc) en daar de Lifepack (of andere monitor) een Defi bevat is ervoor gekozen om deze niet op te nemen in de uitrusting. Mede speelt mee dat het NHT geen complete reanimatie zal moeten uitvoeren, zij starten hooguit op waarna de RAV de pt. overneemt.

NB. In deze post beschrijf ik wat ik weet over de keuzes die er gemaakt zijn in het voortraject. Ook geef ik op enkele onderdelen mijn persoonlijke mening. Dit is niet per definitie de mening van het NRK.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Golly link=msg=1378345 date=1444722403
1. De Taakverantwoordelijke Secundaire triage is een RAV/GHOR functionaris, een zorgprofessional zoals in GGB bedoeld.
2. We hebben 15 jaar ervaring met het manueel meten van de RR binnen SIGMA, dit blijkt toch een vaardigheid die je regelmatig moet uitvoeren wil je dit goed kunnen. Overigens meet de RAV de tensie ook al jaren automatisch (niet dat ik onze polsbloeddrukmeters wil vergelijken met de Monitor van de RAV) en is dat ook de waarde die zij gebruiken bij de RTS. Ik heb wel een verkenning gedaan naar substituties, echter bleek er voor bijvoorbeeld  de aangenomen relatie tussen radialispulsaties en een minimale systolische RR geen/niet voldoende evidence te zijn.
3. De GCS was ons grootste discussiepunt. Ik ben persoonlijk van mening dat de EMV een lastige score is, zeker wanneer een hulpverlener deze alleen oefent op normale bewustzijnsniveaus en sommige scores zelden tot nooit tegenkomt. Echter, Evidence voor het substitueren met de AVPU score (waar weinig onderzoek naar is gedaan) is er weinig, en is nog nooit uitgeprobeerd in relatie tot de RTS en triage hiermee. Het lijkt me overigens een mooi onderzoek om uit te voeren O0
Een ander triagesysteem toevoegen aan het huidige systeem leek ons niet opportuun, en de zorgprofessionals (ambuplegen) binnen de werkgroep zagen weinig problemen rond de GCS.
4. Het vraagstuk van Kinderen heb ik reeds een tijd geleden opgeworpen bij de werkgroep, ik weet nog niet hoe we dit gaan aanpakken. Het staat voorop dat we ervoor moeten zorgen dat kinderen de juiste zorg én begeleiding krijgen, en in de T3-V (opvanglocatie) kunnen we een kind geen continue aandacht geven, dus mijns inziens moeten we (onbegeleide) kinderen daar niet opvangen.

V.w.b. de AED. In de T3-V zijn zorgprofessionals aanwezig die vanuit de RAV materialen meekrijgen (waarschijnlijk een ambu-inhoud, LP, acute koffer, brancard, etc) en daar de Lifepack (of andere monitor) een Defi bevat is ervoor gekozen om deze niet op te nemen in de uitrusting. Mede speelt mee dat het NHT geen complete reanimatie zal moeten uitvoeren, zij starten hooguit op waarna de RAV de pt. overneemt.

NB. In deze post beschrijf ik wat ik weet over de keuzes die er gemaakt zijn in het voortraject. Ook geef ik op enkele onderdelen mijn persoonlijke mening. Dit is niet per definitie de mening van het NRK.

Dank je wel, Golly

1. Begrijp ik het goed dat de Taakverantwoordelijke Secundaire Triage een SOA-arts, arts maatschappij en gezondheid of de voormalig gemeentelijk lijkschouwer kan zijn?

2/3. Als je kiest voor "simpele" cat.3 opvang waarom dan niet simpel houden en alleen beoordelen op ademhalingsfrequentie (babies, kinderen, volwassenen)?

Hoe zit het met pijbestrijding, bijv. als iemand 4 vingers gebroken heeft en geluxeerde schouder? Conform LPA zal men ketamine geven, gaat Rode Kruis daarna weer GCS bepalen?

4. Wie heeft bepaalt dat Rode Kruis moet zorgen dat kinderen de juiste zorg krijgen? In Zimbabwe mag je blij zijn als het Rode Kruis genegen is deze zorg te verlenen, in Nederland zou je toch mogen verwachten dat professionals (traumaregio's en ziekenhuizen) dit zouden kunnen verzorgen.

5. Waarom lees ik nergens iets over SEH-artsen of SEH-artsen KNMG? Rode Kruis heeft mooie busjes dus lijkt het me toch niet zo lastig om een aantal SEH-artsen op te halen om daarna samen met hen te zorgen voor cat.3 op locatie.

6. Als je veel cat. 1 en 2 slachtoffers hebt lijkt het me logisch dat je geen ambulanceverpleegkundigen lastig gaat vallen met reanimaties.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Citaat van: Oma link=msg=1378353 date=1444724753
Dank je wel, Golly

1. Begrijp ik het goed dat de Taakverantwoordelijke Secundaire Triage een SOA-arts, arts maatschappij en gezondheid of de voormalig gemeentelijk lijkschouwer kan zijn?

2/3. Als je kiest voor "simpele" cat.3 opvang waarom dan niet simpel houden en alleen beoordelen op ademhalingsfrequentie (babies, kinderen, volwassenen)?

Hoe zit het met pijbestrijding, bijv. als iemand 4 vingers gebroken heeft en geluxeerde schouder? Conform LPA zal men ketamine geven, gaat Rode Kruis daarna weer GCS bepalen?

4. Wie heeft bepaalt dat Rode Kruis moet zorgen dat kinderen de juiste zorg krijgen? In Zimbabwe mag je blij zijn als het Rode Kruis genegen is deze zorg te verlenen, in Nederland zou je toch mogen verwachten dat professionals (traumaregio's en ziekenhuizen) dit zouden kunnen verzorgen.

5. Waarom lees ik nergens iets over SEH-artsen of SEH-artsen KNMG? Rode Kruis heeft mooie busjes dus lijkt het me toch niet zo lastig om een aantal SEH-artsen op te halen om daarna samen met hen te zorgen voor cat.3 op locatie.

6. Als je veel cat. 1 en 2 slachtoffers hebt lijkt het me logisch dat je geen ambulanceverpleegkundigen lastig gaat vallen met reanimaties.

1. Ik moet bekennen dat ik niet weet wie de TV Secundaire triage gaat zijn, wellicht kunnen onze forumcollega's bij de RAV daar meer over zeggen. Idealiter zouden dit OVDG's of ambulancehulpverleners zijn lijkt mij, overigens is er niet overal een link tussen de GGD en de RAV.
2. AF alleen zegt niet genoeg over de toestand van een slachtoffer/pt. Je zal het altijd willen combineren met een maat voor bewustzijn (AVPU en GCS zijn de bekendste) en eventueel circulatie. Het NRK heeft echter niet de ambitie een nieuw triagesysteem te ontwikkelen en introduceren, dit zou verwarring scheppen in de keten en het systeem complexer maken.
3.Pijnbestrijding beschikken wij niet over ( zelfs geen PCM) en het zal dus aan de TV secundaire triage en zijn collega zorgprofessionals zijn. Ik ben het met je eens dat hier nog lacunes zijn in het systeem. In het verleden werd er overigens pas nadat alle T1 en T2's verzorgd waren naar de T3's omgekeken en kregen zij (ook) geen pijnstilling in rampensituaties. Een GCS bepalen na Ketamine lijkt ook mij geen waarde te hebben op triage gebied  :P
4. Niemand heeft bepaald dat het NRK verantwoordelijk is voor kinderen, echter lijkt het mij altijd opportuun om een (mogelijk) knelpunt te signaleren, ook als dit geen directe impact heeft op het eigen proces. Kinderen mogen niet vergeten worden, het is een bijzondere doelgroep die speciale aandacht behoeft.
5.Samenwerking met ketenpartners is een GHOR aangelegenheid. Het is de afgelopen tijd gebleken dat het Rode kruis voorop loopt in het informeren, opleiden, en klaarstomen voor GGB. Het kan dus zijn dat de SEH artsen een rol krijgen in de rampenopvang in/naast het rampterrein. De GHOR organiseert dit en zij bepalen wat voor zorgprofessionals er in de T3-V worden neergezet. Dat kunnen dus SEH-artsen, Huisartsen, SOA artsen of ambulanceverpleegkundigen zijn. Hoe dat in mijn regio wordt opgepakt is mij nog niet bekend, ik hoop daar snel meer over te weten.
6. De discussie over reanimeren onder rampensituaties is een gevoelige in NL. Afhankelijk van de situatie zal er aldanniet gereanimeerd worden, maar bij schaarste van middelen (en mensen) kun je dat inderdaad beter niet doen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Citaat van: Golly link=msg=1378365 date=1444729053
1. Ik moet bekennen dat ik niet weet wie de TV Secundaire triage gaat zijn, wellicht kunnen onze forumcollega's bij de RAV daar meer over zeggen. Idealiter zouden dit OVDG's of ambulancehulpverleners zijn lijkt mij, overigens is er niet overal een link tussen de GGD en de RAV.
Wat ik begrepen heb zal dit een ambulance verpleegkundige/lid van het mmt of een huisarts zijn


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
Eerder werd er volgens de protocollen in een rampen situatie niet gereanimeerd maar kregen zij het een zwart T4 labeltje mee...
En een nht busje volhangen met aed's (want in rampen heb je niks aan 1 aed dus heb je er meerdere nodig) zijn flinke (onderhoudskosten) en dat terwijl de 'profs'  op geen minuut afstand zijn. Om je binnen de 6 min zone te begeven heb je dus geen aed nodig...


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Citaat van: cavia link=msg=1378374 date=1444730100
Eerder werd er volgens de protocollen in een rampen situatie niet gereanimeerd maar kregen zij het een zwart T4 labeltje mee...
En een nht busje volhangen met aed's (want in rampen heb je niks aan 1 aed dus heb je er meerdere nodig) zijn flinke (onderhoudskosten) en dat terwijl de 'profs'  op geen minuut afstand zijn. Om je binnen de 6 min zone te begeven heb je dus geen aed nodig...
Het busje rijdt ook terug van een inzet, beetje lullig als er iemand op straat ligt met een hartstilstand en je staat daar met een mooie bus met allemaal spullen en hulpverleners maar geen AED. In ongeveer elke brandweer, politie en ook rode kruis auto ligt een AED. Waarom dan niet in dit voertuig?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: cavia link=msg=1378374 date=1444730100
Eerder werd er volgens de protocollen in een rampen situatie niet gereanimeerd maar kregen zij het een zwart T4 labeltje mee...
En een nht busje volhangen met aed's (want in rampen heb je niks aan 1 aed dus heb je er meerdere nodig) zijn flinke (onderhoudskosten) en dat terwijl de 'profs'  op geen minuut afstand zijn. Om je binnen de 6 min zone te begeven heb je dus geen aed nodig...

Citaat van: owning31 link=msg=1378376 date=1444730570
Het busje rijdt ook terug van een inzet, beetje lullig als er iemand op straat ligt met een hartstilstand en je staat daar met een mooie bus met allemaal spullen en hulpverleners maar geen AED. In ongeveer elke brandweer, politie en ook rode kruis auto ligt een AED. Waarom dan niet in dit voertuig?

AED heb je niet nodig en geen ambulanceverpleegkundigen voor reanimaties. Ik ga er vanuit dat elke EHBO-er geleerd heeft wat de kinlift is. Als slachtoffer door kinlift niet gaat ademen is hij/zij dood.

Rampenhulpverlening, leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Citaat van: Oma link=msg=1378378 date=1444730773
AED heb je niet nodig en geen ambulanceverpleegkundigen voor reanimaties. Ik ga er vanuit dat elke EHBO-er geleerd heeft wat de kinlift is. Als slachtoffer door kinlift niet gaat ademen is hij/zij dood.

Rampenhulpverlening, leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.
Dat ben ik met u eens! Maar we zullen bijvoorbeeld tijdens oefeningen e.d. ( geen rampen) ook te maken kunnen krijgen met een reanimatie. Soms lijkt het wel of hulpverleners net mensen zijn


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: owning31 link=msg=1378379 date=1444731051
Dat ben ik met u eens! Maar we zullen bijvoorbeeld tijdens oefeningen e.d. ( geen rampen) ook te maken kunnen krijgen met een reanimatie. Soms lijkt het wel of hulpverleners net mensen zijn

Het valt dan beetje buiten context van deze discussie, de AED in het busje hoort dan bij de krik, brandblusser en Volkswagen-verbandtrommeltje.