Ik heb een paar vraagjes:
1. Wie of wat is die Taakverantwoordelijke Secundaire Triage?
2. Denkt men serieus dat automatische bloeddrukmeting ineens betrouwbaar is geworden?
3. Waar komt de gedachte vandaan dat GCS bepalen een succesverhaal zal worden als men Riva-Rocci te moeilijk vindt voor deze hulpverleners?
4. Kinderen compenseren lang, gaan ambulante kinderen naar T2 post waar ambulanceverpleegkundigen, MMT- en huisartsen zijn of gaan ze naar de T3 post?
1. De Taakverantwoordelijke Secundaire triage is een RAV/GHOR functionaris, een zorgprofessional zoals in GGB bedoeld.
2. We hebben 15 jaar ervaring met het manueel meten van de RR binnen SIGMA, dit blijkt toch een vaardigheid die je regelmatig moet uitvoeren wil je dit goed kunnen. Overigens meet de RAV de tensie ook al jaren automatisch (niet dat ik onze polsbloeddrukmeters wil vergelijken met de Monitor van de RAV) en is dat ook de waarde die zij gebruiken bij de RTS. Ik heb wel een verkenning gedaan naar substituties, echter bleek er voor bijvoorbeeld de aangenomen relatie tussen radialispulsaties en een minimale systolische RR geen/niet voldoende evidence te zijn.
3. De GCS was ons grootste discussiepunt. Ik ben persoonlijk van mening dat de EMV een lastige score is, zeker wanneer een hulpverlener deze alleen oefent op normale bewustzijnsniveaus en sommige scores zelden tot nooit tegenkomt. Echter, Evidence voor het substitueren met de AVPU score (waar weinig onderzoek naar is gedaan) is er weinig, en is nog nooit uitgeprobeerd in relatie tot de RTS en triage hiermee. Het lijkt me overigens een mooi onderzoek om uit te voeren
Een ander triagesysteem toevoegen aan het huidige systeem leek ons niet opportuun, en de zorgprofessionals (ambuplegen) binnen de werkgroep zagen weinig problemen rond de GCS.
4. Het vraagstuk van Kinderen heb ik reeds een tijd geleden opgeworpen bij de werkgroep, ik weet nog niet hoe we dit gaan aanpakken. Het staat voorop dat we ervoor moeten zorgen dat kinderen de juiste zorg én begeleiding krijgen, en in de T3-V (opvanglocatie) kunnen we een kind geen continue aandacht geven, dus mijns inziens moeten we (onbegeleide) kinderen daar niet opvangen.
V.w.b. de AED. In de T3-V zijn zorgprofessionals aanwezig die vanuit de RAV materialen meekrijgen (waarschijnlijk een ambu-inhoud, LP, acute koffer, brancard, etc) en daar de Lifepack (of andere monitor) een Defi bevat is ervoor gekozen om deze niet op te nemen in de uitrusting. Mede speelt mee dat het NHT geen complete reanimatie zal moeten uitvoeren, zij starten hooguit op waarna de RAV de pt. overneemt.
NB. In deze post beschrijf ik wat ik weet over de keuzes die er gemaakt zijn in het voortraject. Ook geef ik op enkele onderdelen mijn persoonlijke mening. Dit is niet per definitie de mening van het NRK.