Het maakt nogal een verschil of je op de lokale braderie pleisters staat te plakken of dat je slachtoffers van een aanslag op Amsterdam CS moet oplappen.. Het is allemaal heel nobel bedoeld, maar de mensen van het Rode Kruis lijken niet te begrijpen dat een deel van T3 slachtoffers medische zorg nodig hebben. De SEH ligt er dagelijks vol mee.
Het Groningse treinongeval is amper een serieus incident te noemen. Een volle dubbeldekspassagierstrein tijdens de spits kan ook ontsporen in Groningen met 140 km/u.
Ik heb geen enkel idee wie er in Nederland de triage moet doen. In Qatar moet een GEMS-arts van de ambulancedienst de triage doen. Ik veronderstel dat in Nederland een HEMS-arts de triage doet.
Als de MMT-arts in Nederland deze taak heeft begrijp ik niet hoe ze het hebben kunnen toelaten omdat ik mijn werk niet goed kan doen tijden prehospitale triage als ik weet dat T3 naar Rode Kruisvrijwilligers gaat.
Als de volle passagierstrein op hoge snelheid zou ontsporen stuur ik iedereen die nog kan lopen, hinkelen, enz door naar de T3 opvang. Ik doe dat omdat ik weet dat mijn ambulanceprofessionals (artsen (huisartsen in dienst van onze ambulancedienst) en paramedics) mijn vangnet zijn en verslechterende patienten er direct uit halen.
Als onze ambulancedienst moet opschalen doen we geen beroep op Rode Kruis, we doen dan een beroep op private ambulances, medische diensten van bedrijven (bedrijfsverpleegkundigen), de primary health care corporation (publieke huisartsenposten) en de Emergency Departments van de publieke en private ziekenhuizen.
De huisartsen inzetten in de T3 tent zorgt dat je meer kan doen op lokatie. De huisartsen in onze T3 tent kunnen bijvoorbeeld wonden hechten en recepten uitschrijven, in Nederland krijg je een pleister en appelsapje van het rode kruis en ze houden je een tijdje op lokatie tot je na een SEH of huisartsenpost mag vertrekken (verkapte wachtkamer van SEH/huisartsenpost)
De publieke huisartsenposten naar de ongevalslokatie bij grootschalige inzetten halen in Qatar was mijn voorstel. Ik heb het niet zelf bedacht. Ik heb mij destijds goed ingelezen. Ik heb ook de aanbeveling gelezen in het rapport over de vuurwerkramp Enschede. Zij doen de aanbeveling de huisartsen op deze wijze te betrekken bij grootschalige ongevallen.