Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)

Auteur Topic: Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)  (gelezen 104523 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Goldy112

• Junior gebruiker
  • **
Achter af de plaatselijke ehbo vereniging ook
Maar weet je , van achter kijk je een koe in zijn reed ,
Als er wel 20 zwaar gewonden waren geweest daaaaaaaan

RemcoV

• Forum gebruiker
Citaat van: Goldy112 link=msg=1365302 date=1438662138
Achter af de plaatselijke ehbo vereniging ook
Maar weet je , van achter kijk je een koe in zijn reed ,
Als er wel 20 zwaar gewonden waren geweest daaaaaaaan

Tuurlijk heeft het SIGMA nog een rol in de keten tot 1 januari. Maar denk je niet dat ze voor die eventueel 20 gewonden binnen dat uur wat het SIGMA heeft om operationeel te worden 20 ambulances hadden kunnen regelen?
En zo veel heb je er niet eens nodig denk ik.
DAT is juist een groot verschil met toen het SIGMA werdt opgericht. De ambulance zorg rondom het SIGMA is gewoon heel anders georganiseerd. Opschalen is nu (bijna) een kwestie van een inzetvoorstel in het systeem bevestigen. Toen moesten ze nog het telefoonboek pakken om ambulances uit de omgeving te bellen.

Natuurlijk vind ik het ook wel jammer dat we stoppen met het SIGMA, maar dat is omdat ik het leuk vind om te doen. De ambulance zorg is verandert en ik ben blij dat we daarin zijn mee verandert.
Zometeen hebben we een rol die meer past bij onze organisatie en krijgen we over dat stukje zelf meer regie.

Wij kregen er dan wel geen geld voor maar vergis je niet in de enorme bak geld die het zou kosten om het zo in stand te houden. Voor dat geld hebben we in de SIGMA setting gewoon te weinig toegevoegde waarde en kunnen ze dat geld beter anders besteden voor opgeschaalde zorg.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1364370 date=1438198366
Dit las ik vandaag op: https://www.facebook.com/pages/GGB-Grootschalige-geneeskundige-bijstand/548466735259142?fref=ts

Ik heb lang getwijfeld of ik mijn visie openbaar ging maken maar ik vind dat ik het recht heb mijn zorgen uit te spreken als ik vind dat de veiligheid van velen in gevaar komt !
- Er is bij mij nog nooit ingebroken ... ik ga de sloten verwijderen .
- Ik heb nog nooit een aanrijding gehad ... ik haal de airbags uit mijn auto .
- Ik heb nog nooit brand gehad ... ik zeg mijn verzekering op .
- We hebben ruim 70 jaar geen oorlog ... het leger kan weg.
Etc. etc.

Dat gevoel heb ik nu ook bij al die bezuinigingen in de medische hoek, bij de brandweer, maar ook bij Defensie etc.

Wat is toch de gedachtengang hierachter? Dat echt grote rampen zich toch nooit zullen voordoen?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Arno-BN

• Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Weet jij dan wat voor letsel er was in Alphen ad Rijn? Lijkt me een gewaagde stelling  ;)

Goldy112

• Junior gebruiker
  • **
Dus ondanks die 20 ambulance die met een druk op de knop zijn teregelen,hebben ze toch de gnk ingezet.
Ik dacht zelfs twee .
Of is het zo dat het animatie filmpje van rk over de inzet bij hulpverlening ,in de praktijk iets anders is en gaat .
Dat de gnk in deze opzet duur is kan niet ontkend worden .maar dat hoeft nog geen opheffing te betekenen
Een andere opzet die goedkoper is ,is anders dan gewoon weg wegbezuinigen
En in de praktijk vele malen duurder is want op heffen van de gnk betekend 8 personen minder om het ambulance personeel te assisteren .
Want er zijn regio,s die 2 of 3 gnk hebben die verspreid staan in de regio,s.waar voor terug komt 1 Ambu voertuig
En 1 transporter die de ehbo ers van het rk gaat vervoeren .
En die transporter komt dan ook nog ergens centraal in de regio testaan zodat de opkomst tijden en aan rij route velemalen langer zullen zijn omdat de ehbo ers uit heel de regio komen
Is het beter de nieuwe op zet GGB nee
Is het goedkoper jaaaaaaa

jelte

• Forum gebruiker
Dus ondanks die 20 ambulance die met een druk op de knop zijn teregelen,hebben ze toch de gnk ingezet.
Ik dacht zelfs twee .
Of is het zo dat het animatie filmpje van rk over de inzet bij hulpverlening ,in de praktijk iets anders is en gaat .
Dat de gnk in deze opzet duur is kan niet ontkend worden .maar dat hoeft nog geen opheffing te betekenen
Een andere opzet die goedkoper is ,is anders dan gewoon weg wegbezuinigen
En in de praktijk vele malen duurder is want op heffen van de gnk betekend 8 personen minder om het ambulance personeel te assisteren .
Want er zijn regio,s die 2 of 3 gnk hebben die verspreid staan in de regio,s.waar voor terug komt 1 Ambu voertuig
En 1 transporter die de ehbo ers van het rk gaat vervoeren .
En die transporter komt dan ook nog ergens centraal in de regio testaan zodat de opkomst tijden en aan rij route velemalen langer zullen zijn omdat de ehbo ers uit heel de regio komen
Is het beter de nieuwe op zet GGB nee
Is het goedkoper jaaaaaaa
Is het beter als 15 jaar geleden? Ja want de ambulances zijn sneller ter plaatse.
Daarom hebben ze minder assitentie nodig dus denk dat het minimaal gelijkwaardig is met waar het Sigma destijds voor opgericht is.

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Tja dag heb je bij de vrijwillige brandweer ook. Is dat dan ook een slecht idee vrije instroom bij de brandweer? Dit is goed te organiseren en zal echt wel over na gedacht zijn.

Waar kom nu de leden van het AMBU-team vandaag? Is dit ook niet vrije instroom?

Citaat van: SniperEye link=msg=1365231 date=1438626586
Dit vind ik een interessante. Want hoe wordt er gegarandeerd dat de opkomst voldoende is. Welke verplichting heeft het ambulancepersoneel in hun vrije tijd? Gaat men dat middels een standby-rooster doen?

Precies......

Citaat van: ir. Auditor link=msg=1365298 date=1438644830
Volgens mij had GGB dit ook prima aangekund.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Kleine zijstap,

Op facebook zag ik gisteren een foto langs komen van het sigma team in Alphen. Eigenlijk vond ik dit niet spreken van professionaliteit. Er is iets ergs gebeurd, ook al valt het aantal slachtoffers gelukkig mee en zijn er geen dodelijke slachtoffers te betreuren, dan nog vind ik het raar dat het sigma team een groepsfoto maakt op locatie voor op facebook. Alsof ze op schoolreisje zijn. Er zijn nog steeds veel mensen die hun huis of bedrijf kwijt geraakt zijn door dit ongeluk. Die foto laat het lijken alsof het sigma een leuk uitje had. Ik vraag me dan af: Voor wie zijn ze daar eigenlijk? De slachtoffers of zichzelf?
We zouden het ook ongepast vinden als de brandweer even een groepsfoto zou doen nadat ze iemand uit een auto wrak geknipt hadden.

Moest ik even kwijt.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1365453 date=1438707493
Tja dag heb je bij de vrijwillige brandweer ook. Is dat dan ook een slecht idee vrije instroom bij de brandweer? Dit is goed te organiseren en zal echt wel over na gedacht zijn.

Waar kom nu de leden van het AMBU-team vandaag? Is dit ook niet vrije instroom?

Precies......

De vergelijking met brandweervrijwilliger gaat mank. Daar betreft het namelijk op vrijwillige basis aangegane verplichting. Zover ik begrijp krijgen zij geen salaris maar een onkostenvergoeding en is er dan ook geen sprake van een arbeidsverhouding. Vrijwillige brandweer is vrijwillig, niet vrijblijvend.

Hoe zit dat dan bij de GGB? Krijgen de ambulancemedewerkers een clausule in hun arbeidscontract waarin de verplichting opgenomen staat om op te komen bij een alarmering t.b.v. GGB? En wat zijn de gevolgen voor de medewerker bij het niet opkomen bij een alarmering in vrije tijd?

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat van: SniperEye link=msg=1365467 date=1438713589
De vergelijking met brandweervrijwilliger gaat mank. Daar betreft het namelijk op vrijwillige basis aangegane verplichting. Zover ik begrijp krijgen zij geen salaris maar een onkostenvergoeding en is er dan ook geen sprake van een arbeidsverhouding. Vrijwillige brandweer is vrijwillig, niet vrijblijvend.

Hoe zit dat dan bij de GGB? Krijgen de ambulancemedewerkers een clausule in hun arbeidscontract waarin de verplichting opgenomen staat om op te komen bij een alarmering t.b.v. GGB? En wat zijn de gevolgen voor de medewerker bij het niet opkomen bij een alarmering in vrije tijd?

Nooit geweten dat vrijwillige brandweer verplicht is om op te komen. Dacht dat het niet vrijblijvende deel sloeg op deelnemen aan trainingen etc. Opkomen bij alarmeringen was dacht ik iets wat vanzelfsprekend was als je de mogelijkheid hebt. Niet een verplichting.

Maar zowel bij de vrijwillige brandweer als bij ambulance diensten, lopen er daar mensen die zouden denken. " ik heb geen zin want de film op tv is te spannend." Dus ik blijf thuis als de pieper gaat? Het lijkt me dat mensen met die instelling over het algemeen al minder presteren en daardoor al eerder er uitgevist worden.