SVPB (vakexamens part. bev.)

Auteur Topic: SVPB (vakexamens part. bev.)  (gelezen 21465 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

• Senior gebruiker
Gepost op: 4 maart 2011, 18:53:11
Het SVPB, de Stichting Vakexamens voor de Particuliere Beveiligingsorganisaties (SVPB) organiseert en neemt examens af voor opleidingen in de beveiligingssector.

Ben benieuwd naar meningen en ervaringen omtrent deze organisatie. Ook ik heb ooit mijn burger beveiligingspapieren hier behaald.

Casus: Jij hebt meldkamerdienst en je hebt een beveiliger in het pand lopen, met portofoon. Er komt een brandmelding binnen. Wat doe je?

A. Je belt direct de brandweer.
B. Je stuurt je collega erop af om eerst polshoogte te nemen.
c. Je schreeuwt moord en brand (geintje, weet ik niet meer ;-))

Ik koos hiervoor: je stuurt je maatje die in het pand loopt, naar de opgegeven locatie. (automatische melding, op je BMC) Deze is zeer snel ter plaatse en constateert geen brand, maar stoomvorming door schoonmaakwerkzaamheden o.i.d.

Je belt de brandweer binnen de gestelde termijn (= termijn die je hebt voordat de melding doorgeschakeld wordt naar brw) en geeft netjes door dat het geen brand betreft, maar werkzaamheden.

Toch zakte ik op het feit:

U had direct de brandweer moeten bellen.  ::)

Van mijn repliek en opgedane praktijkervaring wilde men niets weten. (ik werkte immers al een aantal jaar bij het MBK)

Gewoon gezakt, klaar.

Zo heb ik een aantal discutabele ervaringen gehad met deze instantie. Uw ervaring(en)?  :)

sylvester1986

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 4 maart 2011, 19:04:41
Ook ik heb deze examens gedaan en ik was wel te spreken, examens mooi tijdens diensttijd en daardoor mooi bijzonder verlof voor gekregen en een dienstreisje van gemaakt.
Dat was het voordeel om de opleiding (gratis) via de KLu te volgen.

Als voorbereiding had ik op papier 60 soorten oefeningen staan die van het SVPB kwamen en tijdens het examen kreeg ik juist examens die ook zo op papier stonden en daardoor was ik zo klaar, verder mocht AOCS ook stagelopers begeleiden voor hun MBO beveiliging en soms deed ik ook mee met hun oefeningen.
Onze chef was erkend leermeester voor de MBO opleiding en die nam de voorbereidingsoefeningen ook af op de basis.
Al met al ruim voldoende geslaagd.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 4 maart 2011, 19:10:19
En zou je in genoemde casus direkt 112 bellen, of zou je je maatje eerst laten kijken?

sylvester1986

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 4 maart 2011, 19:21:54
Ik zou het wel direct doen voor het geval dat....en dan 2 personen die kant op laten gaan, dus of 2 beveiligers of combi van beveiliger/BHV'er.
Ik ben namelijk gewend aan het 2 man concept, want zo werken we bij de KLu ook.
Hier op de basis heeft 80% een direct doorschakeling met omliggende brandweerkorpsen, dus ook hier wordt de brandweer als eerst gewaarschuwd.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 4 maart 2011, 19:26:23
99% van de brandmeldingen betreft werkzaamheden / schoonmaak / stoom, weet ik wat. Je hebt een vent met een porto inpandig en dan belast je 112?

Ik vind het ronduit belachelijk dat de brandweer zo vaak per dag uitrukt voor dit soort gedoe. Daarom: 2x onnodig uitrukken = dikke boete voor het bedrijf.

sylvester1986

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 4 maart 2011, 19:38:10
Waar leg je dan de grens....2x onnodig per dag, maand, jaar of jaar en hoe hoog zou de boete zijn?
Neem het UMCG, vaak onnodige OMS meldingen, maar de brandweer wordt wel gewaarschuwd.
Hoe ging het bij het MBK eraan toe dan?

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 4 maart 2011, 20:07:09
Waar leg je dan de grens....2x onnodig per dag, maand, jaar of jaar en hoe hoog zou de boete zijn?
Neem het UMCG, vaak onnodige OMS meldingen, maar de brandweer wordt wel gewaarschuwd.
Hoe ging het bij het MBK eraan toe dan?

Regionaal gezien meerdere keren per maand: onnodige alarmen. Om je dood te schamen. En dan sta je als ''prof'' de gealarmeerde brandweerwagens op te vangen, aan de poort. Om je kapot te schamen..

sylvester1986

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 4 maart 2011, 20:48:19
Ik heb me nog nooit geschaamd, want als het loos bleek, dan gaven we dit direct door aan de brandweer en dan werd er gezegd: " De wagen is nu al weg, dus de brandweermensen komen gewoon"

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 4 maart 2011, 21:25:11
Ik heb me nog nooit geschaamd, want als het loos bleek, dan gaven we dit direct door aan de brandweer en dan werd er gezegd: " De wagen is nu al weg, dus de brandweermensen komen gewoon"

Wees blij. Maar als je het aantal militaire objecten in Den Haag en omg. kent. Geloof me nou maar gewoon, je gaat je schamen. En ja, 3 keer per jaar vind je het allemaal peppie, die wagens opvangen aan de poort. Kun je je skills ff oefenen. Maar alles daarboven?

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 4 maart 2011, 21:34:34
Het is volgens mij inderdaad dat je eerst de brandweer moet alarmeren als je een brandmelding krijgt. Daarna ga je uitzoeken of er echt brand is. Ik zal eens precies uitzoeken wat de lesstof er over zegt.

Geldt volgens mij ook voor alsje ehbo moet verlenen. Dan moet je eerst ambulance bellen en daarna gaan uitzoeken wat er is en hulpverlenen.