Tsja ... brandmeldingen ... wat zal ik zeggen.
Laten we beginnen bij de SVPB (SVPBO toen ik examen deed)
Ik kan me nog herinneren dat ik samen met 3 collega's bij het kaderdiploma beveiliging examen deed voor één van de module's.
1 collega volgde de studie schriftelijk via de LOI, 1 collega volgde de studie schriftelijk via een andere opleider (waarvan de naam me niet te binnen wil schieten) 1 collega volgde de studie in een avondopleiding via studiecentrum MINERVA, 1 collega volgde de studie via fotokopieën van een aantal cursusmodule's. Ik weet 100% zeker dat ik goed voorbereid was en de lesstof er goed in had zitten (Ik volgde de opleiding via Minerva)
Iedere opleider schrijft zijn/haar eigen opleiding. Iedereen studeert op zijn eigen manier.
Toch hadden alle 4 de collega's hadden voor de zelfde module het zelfde cijfer.
Een vier!No way in hell dat er
bij dat examen een zorgvuldige beoordeling van de examens had plaatsgevonden.
Ik heb verder niet te klagen
- Leraren kwamen lesgeven in het wachtgebouw.
Ik heb serieuze twijfels of deze leraren in dienst waren van de SVPB.
- Voor de examens moest ik wel wat voor doen en kreeg ik niet cadeau.
Dit is wederom de verdienste van de opleider en niet van de organisatie die de examens afneemt.
- Voor de examens naar Utrecht/Nieuwegein, dus keuze uit of dienstauto mee...of financiële vergoeding.
Dit is een regeling van defensie die dus weer niets met de SVPB van doen heeft.
- Kreeg bijzonder verlof van de KLu.
Wederom ... weinig verdienste van de SVPB.
Om terug te komen op de vraag of een porto dan voor de show is, helaas kan ik door de slechte ervaringen met onze porto´s, volmondig ja zeggen
Geloof me. Dat gaat zeker veranderen.
Het is volgens mij inderdaad dat je eerst de brandweer moet alarmeren als je een brandmelding krijgt. Daarna ga je uitzoeken of er echt brand is. Ik zal eens precies uitzoeken wat de lesstof er over zegt.
Geldt volgens mij ook voor als je ehbo moet verlenen. Dan moet je eerst ambulance bellen en daarna gaan uitzoeken wat er is en hulpverlenen.
Als je de CPA aan de telefoon krijgt die moet beoordelen of er inderdaad een ambulance ingezet gaat worden kan je beter eerst weten wat er precies aan de hand is. Wie weet wordt wel gevraagd om even naar de huisarts te gaan. Een dubbele botbreuk waarbij het bot uitsteekt zal niet moeilijk over gedaan worden. Maar iemand die zich niet goed voelt en bleek ziet?
Inmiddels heb ik opgezocht wat het lesboek van de beveiliger 2 over brandmeldingen zegt:
De volgorde van handelen bij een brandmelding bijvoorbeeld: mondelinge, automatische, of d.m.v een handmelder. In de volgorde van prioriteit zoals de lesstof die beschrijft:
- het ontvangen van de brandmelding,
1 - Alarmeren van de brandweer en de bhv-ers, en collega beveiligers,
2 - Alarmeren van bedrijfsleider of verantwoordelijke managers en de hoofd beveiliging
3 - Uitschakelen van liften/luchtverversingssystemen/ ed.
4 - Zonneweringen omhoog doen om verspreiding van de brand te voorkomen,
5 - verifiëren van de brandmelding door te gaan (laten) kijken op de locatie van de melding,
6 - Bluswerkzaamheden starten,
7 - eerste hulp aan slachtoffers,
8 - Ontruimen
9 - Ingaande toegangscontroles opzetten (om er voor te zorgen dat er alleen hulpverleners naar binnen kunnen en geen andere mensen meer),
10 - Opvangen en informeren van hulpverleners,
11 - Assisteren bij afzetten en bewaken van spullen van de brandweer.
Ook daar heb ik mijn bedenkingen bij.
Puntje 1 .Logisch ... maar hoeveel beveiligers zijn er doorgaans in een "standaard" kantoorpand? (daar gingen we in deze casus van uit begreep ik)
Puntje 2 en 3. Volstrekt logisch.
Puntje 4. Waarom zou je dit in vredesnaam eerst doen als er nog geen verificatie is gepleegd?
Puntje 5. Indien dit mogelijk is zou ik dit toch punt 1 maken.
Puntje 6. Hulde ... maar is iedereen al in veiligheid? Persoonlijk zou dit dat een hogere prio geven. (en hopen dat er een BHV-ploeg is)
Puntje 7. Heel belangrijk ... maar zou dat niet veel door de BHV gedaan kunnen worden als ze op een veilige plaats zijn?
Puntje 8. Dit dient direct te gebeuren nadat een geverifieerde melding aan de RAC en interne functionarissen is doorgegeven.
Puntje 9. Wordt wat lastig als je al aan het blussen bent of eerste hulp verleend. Toch is dit juist voor een bewaker één van de belangrijkste taken.
Puntje 10. In combinatie met punt 9 is dit hetgeen waar je opdrachtgever voor betaald. (tenzij je met kleine blusmiddelen de brand zelf al geblust hebt en de bovengenoemde stappen niet nodig waren)
Puntje 11. Is al eerder genoemd. Daar betaald de opdrachtgever niet voor.
En nu een stukje ervaring van mijn dagelijkse praktijk.
Zoals iedere meldkamer werken wij ook met vooraf vastgestelde protocollen. Deze protocollen zijn maatwerk. Zo kan het gebeuren dat bij een brandmelding bij object X direct de brandweer gebeld wordt terwijl bij object Y eerst verificatie plaatsvindt.
E.e.a. is volledig afhankelijk van het gebouw waar de melding vandaan komt ... maar nog belangrijker. De burgemeester onder wiens verantwoordelijkheid een brandweer inzet tot stand moet komen.