en wat maakt een VR nu echt zo duur?
Het is niet het personeel dat op de uitruk zit. Lijkt me bovendien erg vreemd, want je gaat dan bezuinigen op het onderdeel wat net de primaire taak is van de VR.
Het bestrijden van branden, het verlenen van hulp, (rood wit en blauw).
Het probleem zit hem erin dat sinds Veiligheidsregio's zijn opgekomen, er allerlei functie organen bij gekomen zijn, en er ontzettend veel externe bureau;s ingehuurd worden om projecten te realiseren die het verschrikkelijk duur maken.
Vanuit meldkameroptiek kan ik de projecten NL, Duitsland mooi vergelijken. In Duitsland schrijft een dienst geheel zelf het bestek. In Nederland zit je met minimaal 4 of 5 partijen om tafel, die allemaal graag een graantje willen meepikken. Consultancy kost gewoon verschrikkelijk veel geld...en soms zijn de PvE's die ik zie hilarisch opgebouwd en als leverancier zeer interessant, om me maar eens diplomatiek uit te drukken.
Het is uiteraard toegestaan, maar verbaas je er dan ook niet over dat projecten wat dat betreft enorm uit de klauwen lopen qua kosten...
Darnaast lijkt het op een of andere manier een trend de ondersteuning in een organisatie enorm uit te breiden. KIjk eens hoe groot inkoopafdelingen zijn geworden, of de personeelsafdeling. Veel brandweerkorpsen fuseren, tot 1 brandweerregio, mij is het een raadsel waarom je dan, naast het samenvoegen van HR personeel, nog meer mensen op een dergelijke afdeling moet hebben...
Echt bezuinigen wil dus zeggen: Kijk wat je kerntaak is. En wees eerlijk, een VR zal nooit winstgevend worden, simpelweg vanwege de taak. Er wordt verwacht 24/7 klaar te staan, op hoog opleidingsniveau en expertise, met goed materiaal en materieel. Bezuinigen kan dus zeker,,maar doe het dan wel op de plekken die zinvol zijn...en dat kun je heel eenvoudig doen:
alleen klinken die maatregelen niet zo heel erg florisant natuurlijk.
Begin bijvoorbeeld eens met het verkopen van oud materieel als het uit dienst gaat in plaats van weggeven...o.a....