Ik ben een aantal keer bij dit restaurant geweest, en het is een zeer hoogstaand restaurant. Ik ben er voor de volle 100% van overtuigd dat naast het eten en de bediening ook de organisatie van topkwaliteit is.
Zegt nog niets over de kwaliteit van de gevolgde BHV opleiding en het aantal en geoefende BHVers op het moment van de brand. Uit het feit dat een frituur pan in brand kan vliegen in een bedrijfsmatige professionele keuken kan ik afleiden dat de thermische beveiling niet (of naar behoren) gewerkt heeft.(onderhoud ?)en het personeel op dat moment ook niet in de buurt van de pan was. De pan gaat namelijk eerst heel erg walmen voordat de vlam er in slaat.(Brandpunt breikt)
Vlam in de pan is goed te blussen als je de blusdeken voorhanden hebt en weet wat je moet doen. Als je het te laat ontdekt, of te lang wacht warmt de olie steeds meer op, geeft meer damp af en dus grotere vlammen. Zet je niet direkt de afzuigkap uit zuigt deze het vuur naar binnen. En zo´n afzuigsysteem zit vol met stof en aanslag van vet, en wil beste branden. Maar een blusser leegspuiten in de opening van de afzuigkap, terwijl hij zelfs nog aanstaat, brengt het blusmiddel door het hele systeem heen.
Simpele zaken die bij elke BHV opleiding aan keuken personeel verteld behoort te worden.
Maar er zijn natuurlijk altijd onverwachte zaken waar ook een goed opgeleide BHV er machteloos staat.