C2000 portofoon in handen niet hulpverleningsdienst

Auteur Topic: C2000 portofoon in handen niet hulpverleningsdienst  (gelezen 57614 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tolhuisenfotografie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
    • TolhuisenFotografie
Reactie #30 Gepost op: 9 maart 2011, 16:07:39
Ben er ondertussen achter dat hij niet van MediaTV is..... Het is dus nu ook legaal(het is een politie agent e050)

Maar is het bijvoorbeeld niet mogelijk een goedkopere porto te kopen, en wel het goede kanaal er in te zetten. DMO dan he....?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #31 Gepost op: 9 maart 2011, 16:44:43
Ik weet niet wat je bedoelt met "goedkoop", het blijven TETRA portofoons en daarvan bestaan voor zover ik weet geen "low-budget" modellen.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #32 Gepost op: 9 maart 2011, 19:46:36
Pardon?? DMO wordt echt wel door de politie gebruikt. In sommige gevallen is er namelijk slechte C2000 dekking(denk oa aan parkeergarages, tunnels flats enz). Dan is communiceren van de DMO(of ook wel de directe modus) nog de enige oplossing.
En in de procedure " eerste auto"  bij het grootschalig optreden van de ambulance wordt ook tussen chauffeur en pleeg in DMO gecommuniceerd
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #33 Gepost op: 9 maart 2011, 22:13:16
Ben er ondertussen achter dat hij niet van MediaTV is..... Het is dus nu ook legaal(het is een politie agent e050)

Maar is het bijvoorbeeld niet mogelijk een goedkopere porto te kopen, en wel het goede kanaal er in te zetten. DMO dan he....?
is dat dan een agent in burger  ??? wel raar dat hij dan zo opvallend zijn porto draagt  ???
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


Gast

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 10 maart 2011, 02:25:56
Wat moet hij dan, hem in zijn broekzak proppen en bij elke uitzending er snel uithalen en weer instoppen??  ???


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #35 Gepost op: 10 maart 2011, 09:29:22
En in de procedure " eerste auto"  bij het grootschalig optreden van de ambulance wordt ook tussen chauffeur en pleeg in DMO gecommuniceerd

Helaas is dat regio afhankelijk.
Volgens het nieuwe AZN verbindingschema moet de ambu uit de koppeling/ patch gehaald worden door de MKA centralist.
In Kennemerland heeft men een speciale triage gespreksgroep waar de eerste ambu zijn traige kan uitvoeren. Op deze manier kan meegeluistert worden op de MKA en eventueel OvD-G en is alles gelogd. Helaas is dat in DMO niet mogelijk. Instelling voor noodprocedure is ook regio afhankelijk. Wij kunnen bijvoorbeeld geen nood-procedure doen vanuit DMO.
Elke hulpverlening start met communicatie.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #36 Gepost op: 10 maart 2011, 15:21:18
Helaas is dat regio afhankelijk.
Volgens het nieuwe AZN verbindingschema moet de ambu uit de koppeling/ patch gehaald worden door de MKA centralist.
In Kennemerland heeft men een speciale triage gespreksgroep waar de eerste ambu zijn traige kan uitvoeren. Op deze manier kan meegeluistert worden op de MKA en eventueel OvD-G en is alles gelogd. Helaas is dat in DMO niet mogelijk. Instelling voor noodprocedure is ook regio afhankelijk. Wij kunnen bijvoorbeeld geen nood-procedure doen vanuit DMO.
triage-gespreksgroep lijkt me ook wel een goed idee, maar het staat of valt allemaal met hoe vaak gebruik je zoiets, laatst was ik getuige in de gekoppelde groep van een pleeg 1e auto die het niet voor elkaar kreeg om naar DMO te schakelen.... En dan hoor je de irritatie van de centralist ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #37 Gepost op: 13 maart 2011, 11:13:24
Op een heel ander forum (voor zendamateurs) is inmiddels ook e.e.a. te lezen over Tetra-apparatuur waar zendamateurs nu mee aan het experimenteren zijn.

Blijkbaar (ook gezien de link van Peen) is dit soort apparatuur ondertussen vrij makkelijk te krijgen op de tweedehands markt, voor niet al te hoge prijzen en is ook de programmeersoftware ondertussen beschikbaar. Het is daarna een kleine stap de apparatuur te gaan gebruiken, illegaal of legaal  ;D


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #38 Gepost op: 6 mei 2011, 09:31:29
@mfrankena,
mccn netwerk zegt mij op het 1e gezicht niets. Weet wel dat zij digitaal werken, of het versleuteld is kan ik geen ja op zeggen.
Kan je daar helaas niet mee verder helpen.
Zie o.a. http://www.mccn.nl/cms/index.php?cms_show=page&cms_id=199

Dit is dus ook een digitaal (Tetra) netwerk wat gebruik maakt van dezelfde types portofoons als de hulpdiensten gebruiken. Maar...

- andere zendmasten
- andere frequentie
- geen of een lagere kwaliteit versleuteling van het verkeer (encryptie)
- openbaar; als je een bedrijf bent kan je er een abonnement op nemen en porto's op het netwerk aansluiten
- de software in de porto's is dus anders dan die van de hulpdiensten (i.v.m. de encryptie die ontbreekt)

Ik meen dat o.a. HTM beveiliging in Haaglanden met deze porto's werkt; om maar een bedrijf te noemen.

Peen
Redacteur van


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #39 Gepost op: 6 mei 2011, 16:58:58
Ik meen dat o.a. HTM beveiliging in Haaglanden met deze porto's werkt; om maar een bedrijf te noemen.
Alle portofoons van de HTM werken zo, en elke onderdeel een eigen gespreksgroep.