C2000 portofoon in handen niet hulpverleningsdienst

Auteur Topic: C2000 portofoon in handen niet hulpverleningsdienst  (gelezen 57615 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #50 Gepost op: 24 juli 2011, 19:40:02
Ik ga eens kijken waar ze deze carkit verkopen ben er wel in geintresseerd. ;)
Wij hebben ze dus gekocht via http://www.flash-services.com/

En inderdaad: het lijkt verder heel veel op GSM. Handsfree carkits; werken via antenne masten; maandelijks abonnement etc. Alleen waar GSM 1-op-1 communicatie is, is dit 1-op-veel en is de hele groep dus op de hoogte zodra je wat zegt.

Peen
Redacteur van


Kris1985

  • Manschap A / Chauffeur / Bevelvoerder i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
  • Veiligheidsregio Groningen, Cluster Zuid
Reactie #51 Gepost op: 17 december 2012, 13:58:50
Ondanks dat het een oud topic is, waag ik er toch nog een bericht aan. Heb nog geen duidelijk antwoord gelezen op een vraag die in m'n hoofd rondgalmt. Is het legaal om berichten via portofoonverkeer van de brandweer mee te luisteren? Ik maak regelmatig inzetten mee, waar fotografen langs de kant staan met een tetrafoon. Deze krijgen al ons berichtverkeer mee, iets wat me zeker niet wenselijk lijkt. Berichten over b.v. vermissing van personen, of aantreffen van hennepplantages/XTC-laboratoria zijn niet in eerste instantie voor hun bestemd..


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #52 Gepost op: 17 december 2012, 14:04:39
Ondanks dat het een oud topic is, waag ik er toch nog een bericht aan. Heb nog geen duidelijk antwoord gelezen op een vraag die in m'n hoofd rondgalmt. Is het legaal om berichten via portofoonverkeer van de brandweer mee te luisteren? Ik maak regelmatig inzetten mee, waar fotografen langs de kant staan met een tetrafoon. Deze krijgen al ons berichtverkeer mee, iets wat me zeker niet wenselijk lijkt. Berichten over b.v. vermissing van personen, of aantreffen van hennepplantages/XTC-laboratoria zijn niet in eerste instantie voor hun bestemd..

Dat kan nooit mogelijk zijn als jullie C2000-portofoons gebruiken. Van buitenaf is dat niet af te luisteren en mochten de fotografen op de één of andere manier een C2000-porto in bezit hebben waarmee ze kunnen schakelen naar een incidentgroep van de brandweer (dan moet je nog maar net weten welke) dan kan de centralist dat meteen zien en de portofoon uit de incidentgroep laten halen. Maar volgens mij moet de portofoon eerst 'aangemeld' staan bij de RAC om te kunnen schakelen naar een groep en dat is bij porto's van fotografen nooit het geval -tenzij zij er één gestolen hebben...

Een ander verhaal is het voor analoge porto's: daar is meeluisteren in principe nog wel gewoon mogelijk, als je weet op welk kanaal de brandweer zit. Er zijn nog genoeg korpsen die als objectportofoons gewoon analoge porto's hebben, omdat de C2000-portofoons qua dekking minder zijn.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #53 Gepost op: 17 december 2012, 15:02:20
Als er op DMO gewerkt wordt is dit met een juiste geprogrammeerde Tetra-portofoon volgens mij gewoon mee te luisteren. Aangezien DMO niet versleuteld wordt, is er volgens mij niets illegaals aan.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #54 Gepost op: 18 december 2012, 20:57:46
Als er op DMO gewerkt wordt is dit met een juiste geprogrammeerde Tetra-portofoon volgens mij gewoon mee te luisteren. Aangezien DMO niet versleuteld wordt, is er volgens mij niets illegaals aan.
En dat is nu net de kneep. Die juist geprogrameerde porto. Als je dat voor elkaar hebt ... you got a free ride.
Als er dan (door een geautoriseerde C2000 gebruiker) ook nog gebruik gemaakt wordt van een gateway...  :-X
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #55 Gepost op: 18 december 2012, 21:58:55
Ondanks dat het een oud topic is, waag ik er toch nog een bericht aan. Heb nog geen duidelijk antwoord gelezen op een vraag die in m'n hoofd rondgalmt. Is het legaal om berichten via portofoonverkeer van de brandweer mee te luisteren? Ik maak regelmatig inzetten mee, waar fotografen langs de kant staan met een tetrafoon. Deze krijgen al ons berichtverkeer mee, iets wat me zeker niet wenselijk lijkt. Berichten over b.v. vermissing van personen, of aantreffen van hennepplantages/XTC-laboratoria zijn niet in eerste instantie voor hun bestemd..

Ja, het mag en het kan. Vermits die portofoons zo geprogrammeerd zijn dat ze uitsluitend kunnen ontvangen. Zouden ze ook kunnen zenden op de DMO-frequenties, dan kan de bezitter een probleem krijgen als een slimme agent dat eens zou controleren.

Waarom is meeluisteren overigens niet wenselijk? Jullie worden toch van onze belastingcenten betaald? Dan mag ik toch ook wel weten wat er gaande is cq. dan mag de pers toch wel haar democratische controle uitoefenen  098uo ?


semafoonwinkel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
  • www.SemafoonWinkel.nl
    • www.SemafoonWinkel.nl
Reactie #56 Gepost op: 20 december 2012, 12:01:22
Ja, het mag en het kan. Vermits die portofoons zo geprogrammeerd zijn dat ze uitsluitend kunnen ontvangen. Zouden ze ook kunnen zenden op de DMO-frequenties, dan kan de bezitter een probleem krijgen als een slimme agent dat eens zou controleren.

Waarom is meeluisteren overigens niet wenselijk? Jullie worden toch van onze belastingcenten betaald? Dan mag ik toch ook wel weten wat er gaande is cq. dan mag de pers toch wel haar democratische controle uitoefenen  098uo ?
Je mag best een DMO porto hebben die kan zenden. Bezit is niet verboden.
Daadwerkelijk zenden wel. Moet dus wel een heterdaad zijn. Reikwijdte ca. 1km, pakkans is nihil.
Daarnaast worden deze porto's ook door zendamateurs gerbuikt op de aan hun toegewezen freq's.
Grt. Werner - SemafoonWinkel


remung

  • Hoogteredding, Rode kruis, Evenementenhulpverlening
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #57 Gepost op: 6 november 2014, 14:58:48
Hier in de regio ken ik twee los van elkaar staande verhalen van journalisten die dichtbij een hulpverleningsdienst staan, deze hebben beide van een hulpverleningsdienst een portofoon in bruikleen gekregen om altijd mee te kunnen luisteren en als "eerste" journalist te weten wat er waar speelt. Nu vraag ik mij af, is dit legaal, en als dit op grotere schaal zou gebeuren als de bij mij twee bekende gevallen, is ons c2000 netwerk dan nog wel zo betrouwbaar?
Rode Kruis afdeling Roermond e.o. EHBO + AED + EHBDu +  ZHKH EH1 + EH2 + NHTbasis (I.o.) Brandwacht industrieel IRATA lvl 2 + Height rescue


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #58 Gepost op: 6 november 2014, 15:11:56
Ik kan me niet voorstellen dat een journalist een portofoon krijgt vanuit wat voor hulpverleningsdienst dan ook om op C2000 mee te kunnen luisteren.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #59 Gepost op: 6 november 2014, 15:31:47
Citaat van: remung link=msg=1306819 date=1415282328
Hier in de regio ken ik twee los van elkaar staande verhalen van journalisten die dichtbij een hulpverleningsdienst staan, deze hebben beide van een hulpverleningsdienst een portofoon in bruikleen gekregen om altijd mee te kunnen luisteren en als "eerste" journalist te weten wat er waar speelt. Nu vraag ik mij af, is dit legaal, en als dit op grotere schaal zou gebeuren als de bij mij twee bekende gevallen, is ons c2000 netwerk dan nog wel zo betrouwbaar?

Ik kan me het moeilijk voorstellen dat ze deze gekregen (of gekocht) hebben. Er wordt ook veel gecommuniceerd over dingen die helemaal niet naar buiten hoeven komen.
Het is niet voor niets dat (oa. de brandweer) persvoorlichting heeft. Die weten precies wat ze op een bepaald moment wél en niet naar buiten kunnen brengen.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.