C2000 portofoon in handen niet hulpverleningsdienst

Auteur Topic: C2000 portofoon in handen niet hulpverleningsdienst  (gelezen 58378 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #60 Gepost op: 6 november 2014, 15:41:59
En mocht men erachter komen welke het zijn worden ze op afstand uitgeschakeld. Ook heb ik wel eens gehoord dat ze op de persoon zijn uitgereikt. Als men dan weet welke het zijn weet men ook aan wie hij oorspronkelijk toebehoort.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #61 Gepost op: 6 november 2014, 15:59:44
Ik geloof het verhaal al sowieso niet, want C2000 apparatuur is eigendom van een veiligheidsregio. En inderdaad, als er ergens een porto aan staat die niet aan hoort te staan wordt deze een paar maal opgeroepen, en als blijkt dat de porto in onrechtmatige handen blijkt te zijn schakelen ze hem gewoon uit en heb je er niets meer aan. En het zijn verhalen, met een flinke korrel zout.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #62 Gepost op: 6 november 2014, 16:50:59
Citaat van: remung link=msg=1306819 date=1415282328
Hier in de regio ken ik twee los van elkaar staande verhalen van journalisten die dichtbij een hulpverleningsdienst staan, deze hebben beide van een hulpverleningsdienst een portofoon in bruikleen gekregen om altijd mee te kunnen luisteren en als "eerste" journalist te weten wat er waar speelt. Nu vraag ik mij af, is dit legaal, en als dit op grotere schaal zou gebeuren als de bij mij twee bekende gevallen, is ons c2000 netwerk dan nog wel zo betrouwbaar?

Als de verhalen waar zijn, is er enorm geblunderd door een persoon of dienst....Het is niet legaal en zou C2000 inderdaad een stuk minder betrouwbaar maken.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


remung

  • Hoogteredding, Rode kruis, Evenementenhulpverlening
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #63 Gepost op: 6 november 2014, 17:19:21
Heb zojuist even navraag gedaan bij een van de betrokken journalisten, deze verklaart dat hij de vaste fotograaf is van een klein vrijwilligerskorps en dat de betreffende portofoon alleen de DMO kanalen geprogrammeerd heeft op uitluisteren, zendfunctie is dus geblokkeerd. Dan nog vind ik dit geen correcte handeling van het betreffende korps, al is het je "korpsfotograaf".
Rode Kruis afdeling Roermond e.o. EHBO + AED + EHBDu +  ZHKH EH1 + EH2 + NHTbasis (I.o.) Brandwacht industrieel IRATA lvl 2 + Height rescue


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #64 Gepost op: 6 november 2014, 17:21:34
Citaat van: remung link=msg=1306856 date=1415290761
Heb zojuist even navraag gedaan bij een van de betrokken journalisten, deze verklaart dat hij de vaste fotograaf is van een klein vrijwilligerskorps en dat de betreffende portofoon alleen de DMO kanalen geprogrammeerd heeft op uitluisteren, zendfunctie is dus geblokkeerd. Dan nog vind ik dit geen correcte handeling van het betreffende korps, al is het je "korpsfotograaf".

Wat is korpsfotograaf?  In dienst van? Of meer huisfotograaf?

Weet ook niet wat die alleen met een DMO porto moet. Daar zul je in de praktijk 3 x niks aan hebben.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #65 Gepost op: 6 november 2014, 17:25:19
Citaat van: Peter71 link=msg=1306839 date=1415285984
Ik geloof het verhaal al sowieso niet, want C2000 apparatuur is eigendom van een veiligheidsregio. En inderdaad, als er ergens een porto aan staat die niet aan hoort te staan wordt deze een paar maal opgeroepen, en als blijkt dat de porto in onrechtmatige handen blijkt te zijn schakelen ze hem gewoon uit en heb je er niets meer aan. En het zijn verhalen, met een flinke korrel zout.


Dat is nogal regio afhankelijk geloof ik. Hier in ZL staan genoeg porto's aan bij een groter incident. En dan met name van posten wat niet bij het incident betrokken zijn. ''Even meeluisteren'' wat er aan de hand is.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #66 Gepost op: 6 november 2014, 17:26:44
Citaat van: remung link=msg=1306856 date=1415290761
Heb zojuist even navraag gedaan bij een van de betrokken journalisten, deze verklaart dat hij de vaste fotograaf is van een klein vrijwilligerskorps en dat de betreffende portofoon alleen de DMO kanalen geprogrammeerd heeft op uitluisteren, zendfunctie is dus geblokkeerd. Dan nog vind ik dit geen correcte handeling van het betreffende korps, al is het je "korpsfotograaf".
Er zit iemand in Brandweerland goed fout. Je mag zo'n ding gewoon niet in bezit hebben als je niet werkt voor zo'n organisatie.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #67 Gepost op: 6 november 2014, 17:51:02
Citaat van: NikonDirk link=msg=1306859 date=1415291204
Er zit iemand in Brandweerland goed fout. Je mag zo'n ding gewoon niet in bezit hebben als je niet werkt voor zo'n organisatie.
Als het een porto is met alleen DMO kanalen en met een geblokkeerde zendfunctie, is er niets illegaals aan. Uiteraard mits de porto ook niet is voorzien van TEA2 encryptie/firmware en (dus) ook niet is aangemeld op het C2000 netwerk.

Of je er wat aan hebt is een tweede. Op DMO is de communicatie meestal beperkt tot "Henk, hier Piet. Breng even een breekijzer boven".

Ik kan ook op DMO meeluisteren, maar doe het in de praktijk nauwelijks.

Peen
Redacteur van


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #68 Gepost op: 6 november 2014, 18:51:34
Citaat van: Jos v L link=msg=1306858 date=1415291119

Dat is nogal regio afhankelijk geloof ik. Hier in ZL staan genoeg porto's aan bij een groter incident. En dan met name van posten wat niet bij het incident betrokken zijn. ''Even meeluisteren'' wat er aan de hand is.
In de regio Utrecht is de RAC daar toch wel streng in, en houden ze toch wel in de gaten wat er gebeurd. Dat de vaste post van een geallarmeerd korps meeschakelen naar het incidentkanaal is geen probleem. Elke ander wordt toch wel vriendelijk verzocht om terug naar het inmeldkanaal te gaan en de porto uit te zetten. ;)
Citaat van: remung link=msg=1306856 date=1415290761
Heb zojuist even navraag gedaan bij een van de betrokken journalisten, deze verklaart dat hij de vaste fotograaf is van een klein vrijwilligerskorps en dat de betreffende portofoon alleen de DMO kanalen geprogrammeerd heeft op uitluisteren, zendfunctie is dus geblokkeerd. Dan nog vind ik dit geen correcte handeling van het betreffende korps, al is het je "korpsfotograaf".
Je kunt er op wachten dat dit fout gaat, en dat men er toch een stokje voor gaat steken. Vaak als dit bekendheid gaat krijgen. 998765


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #69 Gepost op: 6 november 2014, 19:30:00
Citaat van: Peter71 link=msg=1306876 date=1415296294
In de regio Utrecht is de RAC daar toch wel streng in, en houden ze toch wel in de gaten wat er gebeurd. Dat de vaste post van een geallarmeerd korps meeschakelen naar het incidentkanaal is geen probleem. Elke ander wordt toch wel vriendelijk verzocht om terug naar het inmeldkanaal te gaan en de porto uit te zetten. ;)Je kunt er op wachten dat dit fout gaat, en dat men er toch een stokje voor gaat steken. Vaak als dit bekendheid gaat krijgen. 998765

Oke dat is hier dus  niet. Daarnaast wordt hier niet gewerkt met inmeld, maar heeft iedere post een eigen gespreksgroep.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.