Alle antwoorden zijn in feite al gegeven, de titel is incorrect. Het is een TETRA-portofoon en zoals Uiltje al zei bepaalt de programmering voor welk doel hij dient (of kan dienen). In de analoge tijd liep de 'betere' luisteraar ook met portofoons, aangezien die significant beter ontvangen dan de gemiddelde scanner. Die portofoons waren vrijwel op elke hoek van de straat te koop omdat ze voor 10.000 doeleinden gebruikt konden worden en niet alleen door hulpverleners. Een politiewagen is in de basis ook gewoon een normale personenwagen, maar dan voorzien van striping, optische- en geluidssignalen en nog wat extra's.
Ofschoon je in Nederland als partikulier weinig kan met een TETRA-portofoon, is het bezit ervan niet verboden. Hoe het zit met een eventuele programmering op DMO kanalen en/of die ook kunnen zenden dat durf ik niet te zeggen. DMO valt niet onder C2000, het is niet gecodeerd en is simpelweg de digitale vervanger van de ouderwetse kleurkanalen. Of ze inmiddels bestaan weet ik niet, maar een TETRA-scanner zou deze DMO kanalen ook moeten kunnen ontvangen, het is minder bijzonder dan velen denken, maar omdat DMO volledig gelijkwaardig met C2000 wordt geacht (wat absoluut niet het geval is), LIJKT het bijzonder
Die portofoons kosten overigens aardig wat en om daar vervolgens alleen DMO mee te kunnen beluisteren, nee, dan geef ik mijn geld liever ergens anders aan uit. Kan overigens ook met mobilofoons, maar dat is natuurlijk wat minder praktisch.