Overnemen AED-Defipads?

Auteur Topic: Overnemen AED-Defipads?  (gelezen 8203 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 12 juni 2011, 19:37:36
Inderdaad, zeer recent nog met een AED gereanimeerd. De VZA liet ons de cyclus afmaken, shock toedienen en vervolgens werden de pats gewoon overgenomen. (blijkbaar goed geplakt dus) Maar dat was hier boven al aangegeven...  O0

Sterker nog, wij worden getraind om de 2de cyclus af te maken voordat wij oversluiten op onze monitor.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

VPKAalst

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #31 Gepost op: 13 juni 2011, 15:53:48
Sterker nog, wij worden getraind om de 2de cyclus af te maken voordat wij oversluiten op onze monitor.

Carl.

Misschien lopen wij in België wat achter, maar wij worden aangeleerd om zo snel mogelijk een monitor aan te sluiten op de pads zodat we zelf het ritme kunnen zien.  De redenering hierachter is dat wij als verpleegkundigen/artsen veel sneller een ritme kunnen herkennen dan de analyse van het AED toestel...  Persoonlijk vind ik dat ook een sterk argument.  Hoe staan jullie daar tegenover?

Mvg,
Andy

ralpje

• Forum gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 13 juni 2011, 22:53:47
Als leek: ik denk niet dat je sneller verschillende ritmes kunt herkennen dan een computer die speciaal voor dat doel ontwikkeld is. Daarnaast maak je natuurlijk alleen maar onderscheid tussen een schokbaar en niet-schokbaar ritme, op dat punt in het protocol maakt het volgens mij weinig uit wat de achterliggende pathologie is. Tenzij de patient bij aankomst gewoon een fatsoenlijk pols heeft natuurlijk, dan wil je het ritme dieper kunnen beoordelen, lijkt me.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 14 juni 2011, 09:00:16
Een ambulanceverpleegkundige herkent met één oogopslag een schokbaar ritme. De AED neemt voor de analyse toch echt iets langer de tijd.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 14 juni 2011, 10:16:08
Morgen allemaal (en Andy in het bijzonder...ik geloof dat wij elkaar kennen.. ;)),

Er zijn twee denkbare scenario's bij aankomst voor de professionele hulpvelener:

1) Er wordt gereanimeerd maar geen shock gegeven.

2) Je bent zelf getuige van een AED shock bij aankomst.

In beide scenario's is er geen noodzaak tot het meteen oversluiten van de AED. Waarom? Bij scenario 1) mag er, redelijkerwijs, vanuit worden gegaan dat er op dat moment geen sprake is van een defibrileerbare ritme en bij 2) moet je eerst 2 minuten BLS uitvoeren alvorens weer een shock toe te dienen. De AED houdt dan in beide gevallen die 2 minuten keurig bij. En begint daarna keurig te melden dat hij analyseert. Dat is de clou, op dat moment moet je de AED oversluiten want de analyse van de ambupleeg is veel sneller dan de AED.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon