Ik wou even reageren op dit onderwerp, omdat ik bijna wekelijks otoplastieken aanmeet. Zelf heb ik jouw verhaal nooit eerder gehoord, ik zal heel even kort vertellen hoe ik te werk ga.
In het begin, stel ik mij zelf voor om vertrouwen te krijgen 'je zit toch aan iemands oren'. Ik vraag als eerste of de klant ooit iets aan zijn oren heb gehad, bijv. buisjes of een operatie. Dit om te beoordelen of het veilig is om verder tegaan, in het bijzijn van de klant desinfecteer ik mijn handen (oorsmeer kan hiv overdragen). Ik bekijk de gehoorgang met een otoscoop en beoordeel, zie ik het trommelvlies een is deze goed van kleur. Dan kan ik gaan aanmeten, is de gehoorgang niet goed van kleur, of ik zie een gaatje/scheurtje danwel niks door te veel oorsmeer. Dan stop ik en verzoek ik de klant naar de huisarts te gaan, ik ben geen dokter dus daar houd het op voor mij.
Na de inspectie van het gehoorgang, ga ik sizen 'ik bekijk de maat' small of medium. Het oorstukje wat ik gebruik vul ik buiten het oor op, ik spuit dus niks in het oor. Als ik zover ben, vul ik een voorgevormd oorstukje op met 2 componenten vloeistof. Deze kneed ik goed en plaats doormiddels van glijmiddel in het oor, ik houd het stukje vast in het oor. Door de temperatuur droogt dit en doe ik vervolgens het andere oor, als er ongeveer 5minuten voor bij zijn. Verwijder ik de stukje uit het oor, ik plaats het filter en maak alles compleet met een etui en een koordje voor om je nek. Ik geef een instructie en na 10 á 15 minuten is de otoplastiek gebruiksklaar en CE gekeurd.
Een voordeel van mijn werkwijze is dat ik niks in het oorspuit, alleen een beetje glijmiddel breng ik aan (allergie vrij). En voor veel bedrijven de otoplastiek is direct gebruiksklaar.
Ik hoop dat ik hier wat mensen inzicht heb kunnen geven hoe ik otoplastieken aanmeet, ik hanteer zelf en de fabrikant strenge richtlijnen voor het aanmeten hiervan. Officieel dient de klant een handtekening te plaatsen dat hij of zij zelf aansprakelijk is, bij mij gaat hoofdzakelijk erom dat de klant een formulier invult met de belangrijkste vraag heeft u ooit iets met uw oren gehad. Zo ja, wat dan en ligt toe.
Groeten,
RotterdamSafetygear