Apeldoorner treurt om verlies oldtimersdoor Sandra Bouck. donderdag 10 maart 2011 | 10:35 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 10 maart 2011 | 12:20
WILP - De ochtend nadat een felle brand de loods op de hoek van het Aerdenbroek en de Sluinerweg in de as legde, rest niet veel meer dan een zwartgeblakerde puinhoop. De brandweer komt nog even terug omdat de boel tegen een uur of één nog steeds smeult.
,,Het is verschrikkelijk'', laat de 67-jarige Apeldoornse eigenaar weten die zijn naam niet in de krant wil hebben. ,,Ik was dinsdagavond helemaal lamgeslagen toen ik het hoorde. Daarom ben ik tijdens de brand ook niet wezen kijken. Vanmorgen heb ik het pas gezien. Ik mocht er echter niet in vanwege aanwezige asbest. En nu ben ik bezig met de verzekering.''
Er zijn volgens hem in ieder geval drie auto's in vlammen opgegaan. ,,Oldtimertjes, waar ik bij wijze van hobby altijd mee aan het werk was. Daar was ook een hele mooie jeep bij die ik bijna helemaal had gerestaureerd'', zegt de Apeldoorner, die nog geen idee heeft hoe groot de totale schade is. Hij ontzenuwt geruchten dat hij in de loods woonde of er handel dreef. ,,Nee hoor, ik woon in Apeldoorn en heb gelukkig nog een dak boven mijn hoofd.'' De eigenaar had ooit aan de Aerdenbroek een nertsenfokkerij. Een jaar of achttien geleden, zo vertelt hij, verkocht hij de boerderij. De grond met de grote loods erop hield hij om te kunnen sleutelen.
Terwijl de brandweer poolshoogte neemt bij de rokende puinhopen, loopt een eindje verderop Gunnar Lukassen rond van het Deventer milieuadviesbureau Hamabest. Die moet peilen in hoeverre de asbest die in de golfplaten dakbedekking van de loods zat, zich heeft verspreid.
,,De mensen die hier wonen hebben me verteld dat de wind gisteravond richting Twello en de VAR stond. Ze maken zich ook niet ongerust. Tot dusver heb ik ook nog geen zwerfasbest aangetroffen maar ik moet het stuk richting de VAR nog checken.''
http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/8298362/Apeldoorner-treurt-om-verlies-oldtimers.ece