Verbeterpunten politie & andere hulpverleners in samenwerking met ambulance

Auteur Topic: Verbeterpunten politie & andere hulpverleners in samenwerking met ambulance  (gelezen 7295 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ik ben benieuwd naar het feit over hoe de ambulancewereld denkt over het (EHBO/medisch-praktisch) optreden van de politie en andere (eerste)hulpdiensten zoals de brandweer ...

Ik ben in veel gevallen als eerste ter plaatse bij een melding, doe de eerste opvang van een slachtoffer, slachtoffer gaat vervolgens de ambulance in en weg ... Klaar, volgende melding.
Een gezamelijke de-briefing vind eigenlijk alleen plaats bij grootschalige inzetten of inzetten met een impact (eigen personeel betrokken, dodelijke ongevallene etc.)

Verbeterpunten
Leermomenten
Dingen om niet te vergeten etc.


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Ik heb er wel even over moeten nadenken of ik wel wilde reageren want ik ben anders bang dat het gauw een afzeiktopic wordt. Aan de andere kant, het is een eerlijk gestelde vraag. OK, mijn ergenissen/verbeterpunten:

Naar blauw toe: Zorg eerst voor onze veiligheid voordat je sporen gaat veiligstellen. Ik begrijp ook dat je gegevens wilt hebben, maar ga niet zonder pardon de deur van de wagen opentrekken terwijl ik iemand aan t' onderzoeken ben (staat bij mij op nummer één), deze pt heeft namelijk recht op privacy. Ga ook niet zeuren om een verklaring van ons, je weet dat wij te maken hebben met een geheimhoudingsplicht. Oh, en steel de koekjes op de SEH ook niet... ;D

Naar rood toe: Zorg ook voor mijn veiligheid, ga niet knippen of glas kapotmaken voordat je het meldt. Geef me een realistisch inschatting van een bevrijdingstijd: het is nooit 5 minuten in de praktijk. Kom niet met 20 man en mij voor mijn voeten lopen. Bij stand-by brand hebben jullie altijd de koekjes wel goed voor mekaar... O0

OK, brandt maar los. Wat doen de broeders verkeerd in jullie ogen?

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
over de professionele collegae ben ik, over het algemeen, zeer tevreden. met anderen zoals reddingsbrigade over het algemeen minder. die vinden zichzelf vaak al fantastisch.

politie en brandweer werkt gewoon zonder gezeik goed met elkaar, assisteren waar nodig en vragen of ze nog wat kunnen betekennen. zolang er geen bobo's en ovd'n in de buurt zijn gaat het meestal gewoon van kom op samen aanpakken.


Mrcitzen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
We hebben allemaal onze taken uit te voeren en dat soms de belangen niet helemaal overeen komen wil dat wel eens voor een klein beetje wrijving
zorgen.

Als een slachtoffer van een verkeersongeval afgevoerd wordt vraag ik altijd aan ambu personeel hoe de persoon er aan toe is.
Mede aan de hand daarvan schaal ik op of af.  Gaat meestal wel goed. Soms tref je ambupersoneel wat geen enkele mededeling doet.

Vraag me wel eens af of dat altijd in het belang van het slachoffer is.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168

Mede aan de hand daarvan schaal ik op of af.  Gaat meestal wel goed. Soms tref je ambupersoneel wat geen enkele mededeling doet.

Vraag me wel eens af of dat altijd in het belang van het slachoffer is.


Omdat de broeders geen röntgen-ogen hebben!  ;) Iemand kan ABC-stabiel zijn, maar dat kan a la minute verslechteren door inwendige ellende. (kan oorzaak zijn?)

V.w.b. de gestelde vraag door starter;

Ik werk altijd zeer prettig samen met alle diensten, ook de politie. En wat je niet weet, moet je vragen, geldt voor alle partijen. Schroom niet om dingen te vragen als je daarmee je hulp aan kan bieden. Wit rood en blauw weten simpelweg vaak niet wat te doen voor elkaar bij een inzet, dus vraag het gewoon, heel simpel.

Wat beter kan? Op meldkamer-niveau: standaard politie meesturen bij TS.


Mrcitzen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Omdat de broeders geen röntgen-ogen hebben!  ;) Iemand kan ABC-stabiel zijn, maar dat kan a la minute verslechteren door inwendige ellende. (kan oorzaak zijn?)

V.w.b. de gestelde vraag door starter;

Ik werk altijd zeer prettig samen met alle diensten, ook de politie. En wat je niet weet, moet je vragen, geldt voor alle partijen. Schroom niet om dingen te vragen als je daarmee je hulp aan kan bieden. Wit rood en blauw weten simpelweg vaak niet wat te doen voor elkaar bij een inzet, dus vraag het gewoon, heel simpel.

Wat beter kan? Op meldkamer-niveau: standaard politie meesturen bij TS.

Ik heb de indruk dat het niet doen van mededelingen niet is omdat ze het niet weten (of idee hebben) maar omdat
ze dit gewoon niet willen doen (en ook niet mogen)

Maargoed, dit komt maar heel af en toe voor.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Schiet mij ineens te binnen: een lesje brancard erin en eruit schuiven (+opmaken) zou geen kwaad kunnen. Schoot mij ineens casus te binnen waarbij agenten ineens een brancard lieten kletteren, gelukkig zonder patiënt.  0098
Die vergrendelingen ook!


Mrcitzen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Wat ik wel vreemd vind dat wij als politie soms naar een adres gestuurd worden waarbij iemand zich kennelijk
niet lekker voelt en wij als politie eerst maar even een kijkje moeten gaan nemen.
Nu wil ik dat best doen maar mijn medische kennis is natuurlijk maar zeer beperkt.
Mocht er iets loos zijn dan gaat kostbare tijd verloren.

In de gevallen dat ik vooruit werd gestuurd bleek het allemaal mee te vallen maar goed, zelfde geld tref je
iemand die een beroerte of weet ik al niet wat heeft.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ik heb de indruk dat het niet doen van mededelingen niet is omdat ze het niet weten (of idee hebben) maar omdat
ze dit gewoon niet willen doen (en ook niet mogen)

Maargoed, dit komt maar heel af en toe voor.

Ik moet zeggen dat ik maar weinig vragen krijg in de trant van: hoe is het het de patiënt? De politie vraagt altijd alleen: waar gaan jullie met pat. naartoe?

De toestand van de patiënt, als ie al ''aan boord'' ligt, wat heeft dat met op- of afschaling van doen, eigenlijk?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Wat ik wel vreemd vind dat wij als politie soms naar een adres gestuurd worden waarbij iemand zich kennelijk
niet lekker voelt en wij als politie eerst maar even een kijkje moeten gaan nemen.


Wederom afdeling: centralisten.

Vermoedelijk dronken, drugs, notoire beller, etc? Ik weet 't niet. Bij melding ''onwel'' kachelen wij hier in de regio sowieso eropaf. Maar bij genoemde voorbeelden, I don't know.