Verbeterpunten politie & andere hulpverleners in samenwerking met ambulance

Auteur Topic: Verbeterpunten politie & andere hulpverleners in samenwerking met ambulance  (gelezen 7294 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
vandaag bij een ongeval, komt en tweede ambulance ter plekke

personeel stapt uit zonder te kijken en word de chauffeur bijna aangereden door een auto omdat hij stil is gaan staan net naast het rijdende verkeer.....

zo zie je maar weer iedereen maakt fouten als men te gefocust is op een bepaalde taak
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bart S

  • Gast
Wij hebben ooit eens een groepje politie aspiranten op de post gehad. Alles laten zien en even geoefend met brancard eruit halen, plank en nekkraag pakken en planken/logroll. Beviel volgens mij goed, maar daarna heb ik het nooit meer meegemaakt. Ook gaan we met een nieuw type ambulance vaak even langs de (beroeps) brandweerkazerne, en ik ben recentelijk even gestopt bij de oefenavond van de vrijwilligers. Even de auto laten zien en laten oefenen met wegzetten van de ambulance. Andersom heb ik even mogen oefenen met het ijsvaartuig (er lag nog ijs), dat ding had ik nog nooit gezien. Dit soort dingen moet je gewoon vaker doen denk ik!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
vandaag bij een ongeval, komt en tweede ambulance ter plekke

personeel stapt uit zonder te kijken en word de chauffeur bijna aangereden door een auto omdat hij stil is gaan staan net naast het rijdende verkeer.....

zo zie je maar weer iedereen maakt fouten als men te gefocust is op een bepaalde taak

Als het echt een fout was... ;) Soms kom ik ergens ter plaatse (met toeters en bellen) en dan nog willen mensen mij eerst passeren en mij dus beletten uit te stappen. Dan kijk ik in mijn spiegel en smijt ik m'n deur net voor ze open, zodat ze schrikken en er direct spijt van hebben dat ze wilden doorduwen. Uiteraard hou ik het portier stevig vast dat ik in geval van nood, direct terug kan trekken. ;D

Dit soort dingen moet je gewoon vaker doen denk ik!

Helemaal mee eens! Meer kijkjes in elkaars keuken!


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Wij hebben ooit eens een groepje politie aspiranten op de post gehad. Alles laten zien en even geoefend met brancard eruit halen, plank en nekkraag pakken en planken/logroll. Beviel volgens mij goed, maar daarna heb ik het nooit meer meegemaakt. Ook gaan we met een nieuw type ambulance vaak even langs de (beroeps) brandweerkazerne, en ik ben recentelijk even gestopt bij de oefenavond van de vrijwilligers. Even de auto laten zien en laten oefenen met wegzetten van de ambulance. Andersom heb ik even mogen oefenen met het ijsvaartuig (er lag nog ijs), dat ding had ik nog nooit gezien. Dit soort dingen moet je gewoon vaker doen denk ik!

Ik en ik gok wel meerdere hier op dit forum hebben ook zo'n dag gehad. En veel van geleerd. Het probleem echter is dat je het niet vaak genoeg doet. Daarom is het handig om dit wat vaker te herhalen. Het is toch handig als je als pleeg en ACH druk bezig bent met een patiënt dat een van de agenten een tankie zuurstof(om maar iets te noemen) uit de ambulance kan halen. Of gewoon de brancard uit de auto te halen zonder dat hij instort.

Aanrader voor alle politie collega's ga een keer een dagje mee met de ambulance, leer je een hoop van. Ik weet dat in Amsterdam de GGD en de VZA een verzoek van een politieman om een dag mee te gaan altijd honoreren.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
@ dingens, ik had dit niet gepost als ik khet een vervolg fout had gevonden, ze hadden hier als ze hadden gekeken en het voertuig twee meter verder opzij hadden gezet hun eigen veiligheid beter gemaakt. En ookal kom jij met toeters en bellen terplekke, dan gaat het nog altijd in eerste instantie om jouw veiligheid. En dit hoor je te vaak dat HV'rs dit vergeten maar zonder jouw veiligheid is er geen hulpverlening......


En gelijk dan mar de knuppel in het hoenderhok "een fout is nooit goed te praten wat je ook probeert"

Mijn KMar luitenant vertelde dit toen iemand uitstapte zonder bescherming....... dood is dood
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Aangezien in steeds meer regios de noodhulp van de politie is uitgerust met een AED en ook daadwerkelijk op reanimatie meldingen worden aangestuurd zou het zeker wenselijk zijn
om op een soort kennismakingsdag ze vertrouwd te maken met werkwijze van de ambulancediensten.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Wij hebben ooit eens een groepje politie aspiranten op de post gehad.

Ik heb het inderdaad ook eens gedaan. We moesten het overigens zelf regelen, dus het werd niet vanuit het korps geregeld. Moet zeggen dat het mij goed bevallen is, alleen wel grappig dat we met 3 a 4 ambulancediensten werken én zij (bijna) allemaal een andere auto of brancard hebben  0098
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Eigenlijk zou je vanuit de organisatie een soort continue opleidingsplan moeten hebben, waar bepaalde zaken in een bepaalde cyclus herhaald worden, (ik denk dat de brandweer zoiets heeft), bijvoorbeeld het oefenen van/met/voor: gebruik van red-gereedschap, gevaarlijke stoffen, waterongevallen, etc..

Daar zou in alle 3 de hulpverleningsdiensten een "stage" bij de 2 andere partijen in horen te zitten...
(dag of paar uur mee lopen met de brandweer/politie/ambulance, elkaars werk leren kennen, belangrijke uitwisseling van  praktijk informatie, hoe moet je een infuuszakje omhoog houden (met gestrekte arm omhoog, of is op borsthoogte ook al voldoende?), waar is de nekkraag opgeborgen in de ambulance, hoe moet je een patient "controleren" als iemand niet meewerkt, etc...
Dat soort dingen kunnen allemaal ter sprake komen...

Ps ik zeg dit als buitenstaander, maar denk dat het momenteel niet of nauwelijks besproken wordt tijdens opleiding/training...
(ook ivm eerdere berichten in dit topic)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Leuk, ik krijg op eens een idee voor een opleidingsavond voor het bureau. Ik zal eens gaan praten bij de ambupost.
Digitaal onderzoek


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
@ dingens, ik had dit niet gepost als ik khet een vervolg fout had gevonden, ze hadden hier als ze hadden gekeken en het voertuig twee meter verder opzij hadden gezet hun eigen veiligheid beter gemaakt. En ookal kom jij met toeters en bellen terplekke, dan gaat het nog altijd in eerste instantie om jouw veiligheid. En dit hoor je te vaak dat HV'rs dit vergeten maar zonder jouw veiligheid is er geen hulpverlening......


En gelijk dan mar de knuppel in het hoenderhok "een fout is nooit goed te praten wat je ook probeert"

Mijn KMar luitenant vertelde dit toen iemand uitstapte zonder bescherming....... dood is dood


Ja nu weten we het wel hoor hoe jij je zo opwindt over die ene casus van een uitstappende hulpverlener...... alsof dat HET representatieve beeld is van de gehele groep...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod