Re: Spanning op hekwerken

Auteur Topic: Re: Spanning op hekwerken  (gelezen 10965 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #20 Gepost op: 20 december 2004, 22:39:57
In nagenoeg alle europese richtlijnen wordt alleen aangegeven welke veiligheidsnivo's bereikt worden.

Ook deze schrikdraadinstallaties moet aan europese productrichtlijnen voldoen. waaronder, naast specifieke richtlijnen t.a.v. schrikdraadinstallaties, de laagspanningsrichtlijn en de EMC richtlijn.

De installatie moet dan ook voorzien zijn van een CE keur.

De low budget oplossing (220V uit het stopcontact op de deurklink) is dus strafbaar.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #21 Gepost op: 21 december 2004, 02:12:33
alle wat iemand tijdelijk of blijvend letsel kan toebrengen is ten strengste verboden, dus glas scherven is niet meer toegestaan, prikkeldraad moet worden aangegeven, schrikdraad moet ook aan deze eisen voldoen, zelfs een brandplek er aan overhouden is al te ver.

230 volt op een afrastering, hek of zelfs aan tralies achter het raam (dus binnen in een afgesloten gebouw) is ten strengste verboden, en indien toegepast wordt de eigenaar op gepakt en poging tot doodslag te laste gelegd.
uiteraard moeten alle ''installaties'' aan de CE normen voldoen (kort gezegd het derde gebod; gij zult veilig zijn)

ik weet dus niet wat je nog tegen kan houden, mogelijk nog die grote gevaarlijke honden ;D
Nemo me impune lacessit


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #22 Gepost op: 22 december 2004, 01:43:13
Veel van dit soort dingen "mogen wel, als je maar de juiste maatregelen treft, zodat de betreffende ongewenste gast never nooit kan roepen dat hij onbewust en ongewild in die situatie terecht is gekomen.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #23 Gepost op: 22 december 2004, 02:48:30
jawel EHBO-er dat is juist, maar 230 Volt zo als sommige suggereren mag nooit.
Nemo me impune lacessit


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #24 Gepost op: 22 december 2004, 11:21:53
je kunt dat hek/die draden met een paar klemmen en een aardpen toch ook gewoon aarden, dan ben je ook van het probleem af ? (en je hoeft niets te slopen)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #25 Gepost op: 22 december 2004, 19:27:20
Als je slim bent doe je dan wel eerst oordoppen in, tenzij je pech hebt en het systeem aan een stil alarm gekoppeld hebben. Want dan hoor je de hulptroepen niet aankomen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #26 Gepost op: 22 december 2004, 19:39:21
jawel EHBO-er dat is juist, maar 230 Volt zo als sommige suggereren mag nooit.

Dat was vroeger het geval maar dat staat nergens meer......

Blijft het natuurlijk lastig om een verhaal op te dissen waarom de draden niet geïsoleerd zijn. Een rijke technische fantasie is dan een pre....

De wet zegt dat de installatie veilig moet zijn. Als een idioot de waarschuwingsborden negeert en over een veiligheidshek klimt c.q. er gaten inknipt en er doorkruipt,  dan is sprake van kwade opzet, c.q. grove nalatigheid en is het nog steeds rekening dader.

Het probleem is namelijk dat de volgorde van aanpakken is:

- vermijden van het gevaar (niet gebruiken)
- inkapselen (isoleren van draden)
- afschermen (barrieres opwerpen)
- persoonlijke beschermingsmiddelen (geisoleerd gereedschap)
- procedures (waarschuwingsborden / instructies)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #27 Gepost op: 22 december 2004, 21:48:53
beste EHBO'r ik ben een beetje ''confused'', wat ik bedoel is dat er 230 V op een hekwerk aangesloten wordt, binnen of buiten, van isolatie is dan geen sprake meer, de persoon die dit aanraakt staat dan in rechtstreekse verbinding met het elektriciteitsnet, m.a.w. je hangt aan de ''230V'', dit is ten alle tijden verboden, ik spreek niet alleen van vroeger, maar ook van nu, ook al zou je voor deze situatie waarschuwen, dit mag nog steeds niet en zal ook nooit mogen, want aanraking heeft de absolute dood tot gevolg, op een enkeling van ons na die een droge huid hebben en op goed geissoleerd schoeisel staat en daardoor een verhoogde weerstand vormen, maar even transpireren, en je bent weer aan de beurt.
Nemo me impune lacessit


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 22 december 2004, 22:14:06
beste EHBO'r ik ben een beetje ''confused'', wat ik bedoel is dat er 230 V op een hekwerk aangesloten wordt, binnen of buiten, van isolatie is dan geen sprake meer, de persoon die dit aanraakt staat dan in rechtstreekse verbinding met het elektriciteitsnet, m.a.w. je hangt aan de ''230V'', dit is ten alle tijden verboden, ik spreek niet alleen van vroeger, maar ook van nu, ook al zou je voor deze situatie waarschuwen, dit mag nog steeds niet en zal ook nooit mogen, want aanraking heeft de absolute dood tot gevolg, op een enkeling van ons na die een droge huid hebben en op goed geissoleerd schoeisel staat en daardoor een verhoogde weerstand vormen, maar even transpireren, en je bent weer aan de beurt.
het zal voor die gene in ieder geval een schokkende ervaring zijn :-X :-X


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #29 Gepost op: 23 december 2004, 00:56:58
beste EHBO'r ik ben een beetje ''confused'', wat ik bedoel is dat er 230 V op een hekwerk aangesloten wordt, binnen of buiten, van isolatie is dan geen sprake meer, de persoon die dit aanraakt staat dan in rechtstreekse verbinding met het elektriciteitsnet, m.a.w. je hangt aan de ''230V'', dit is ten alle tijden verboden, ik spreek niet alleen van vroeger, maar ook van nu, ook al zou je voor deze situatie waarschuwen, dit mag nog steeds niet en zal ook nooit mogen, want aanraking heeft de absolute dood tot gevolg, op een enkeling van ons na die een droge huid hebben en op goed geissoleerd schoeisel staat en daardoor een verhoogde weerstand vormen, maar even transpireren, en je bent weer aan de beurt.

Zoals je het beschrijft, heb je hartstikke gelijk.
Dat laat onverlet dat de wetgever niet meer zegt dat het verboden is, maar dat uit een gedegen risico inventarisatie en evaluatie moet blijken dat de veiligheid voldoende gewaarborgd is.

Het schrikdraad dat bij beveiliging van de hekken wordt gebruikt, is zodanig uitgevoerd dat de stroom die kan gaan lopen geen gevaar oplevert voor de mensheid.
Toch zijn de "veilige stromen" nog steeds voor een paar procent van de mensheid dodelijk.