Beste Frank,
Je vraag gaat over de gebruiksvergunning. Deze wordt afgegeven door de Brandweer. De Brandweer zal vaak naar de typische brandveiligheidsaspecten kijken en zal dat vaak doen op basis van algemene inzichten op dat gebied, met name die zijn vastgelgd in de Brandbeveiligingsconcepten. De kans bestaat dat de Brandweer vanuit zijn eigen expertise slechts ten dele raad weet over eisen die gesteld moeten worden i.v.m. de aanwezigheid van munitie. Ook Gemeenten hebben daar maar een beperkte kijk op en zullen, denk ik, voornamelijk afgaan op de visie van de Brandweer. Volgens mij is er nog geen Brandbeveiligingsconcept voor munitueopslag. Het Ministerie van VROM geeft milieuvergunningen af en heeft meer verstand van de eisen voor de opslag van munitie. In de plaats van de bal bij VROM neer te leggen kun je ook overwegen zelf een realistisch en vertrouwenwekkend eisenpakket te formuleren waar je je aan wilt conformeren. AASTP-1 is inderdaad een goed en internationaal gezaghebbend document. Er is echter een Nederlandse variant, namelijk MP 40-21. Dit is de Ministeriele Publicatie van het Ministerie van Defensie zich aan moet houden en bevat een deel over de opslag van explosieve stoffen en munitie. Het Ministerie van VROM gebruikt deze norm voor de verstrekking van milieuvergunningen van Defensie-inrichtingen. Je kunt de hoofdstukken van dit document vinden op het internet. Als je het leest, zul je ook merken dat het is geschreven voor Defensie-inrichtingen. Je zult dus zelf de vertaalslag moeten maken voor je eigen bedrijf. Dat is te doen, al zal het een grote klus kunnen blijken te zijn. Een schrale troost: ik verkeer in hetzelfde schuitje, heb mijn draai gevonden en kom er wel uit. Als je dus nog vragen hebt, mag je me gerust om advies vragen.
Vriendelijke groeten,
Robin