Wat vooral opvalt is de locatie van heidebranden. Ik heb de afgelopen week (van donderdag tot woensdag, dus vanaf begin code oranje totdat er weer teruggeschaald werd naar code oranje) een lijstje bijgehouden met alle natuurbranden in Nederland (alle natuurbranden=alle regio's met redelijke inzetvoorstellen voor natuurbranden, A-A is er dus bijv. buiten gebleven). Er zijn in die periode 90 natuurbranden geweest, waarbij bijvoorbeeld alleen al Laren (Westerheide) 10 meldingen van een heidebrand had. Ook Radio Kootwijk/Hoog Soeren (5) en omgeving Bergen (eveneens 5-daarna nog minstens 5 andere branden) scoren erg hoog. Er lijken dus een aantal 'vaste' heidegebieden te zijn waar brandstichters (dat mag ik denk ik wel stellen) wat actiever zijn. In bossen gebeurt dit veel minder.
Inderdaad helpt ook de droogte mee bij heidebranden: door de plantjes kan het vuur zich razendsnel uitbreiden, terwijl dit in een bosgebied met slechts droge bladeren en een over het algemeen nattere ondergrond een stuk minder snel gaat. Ook kan op een open vlakte de wind veel meer grip op het vuur krijgen. Echter heb je in bosgebieden vaak een probleem met de bereikbaarheid van de brand en mocht er echt een grote brand in een bosgebied ontstaan (kroonvuur e.d.) dan ben ik bang dat je in de buurt van een 'onbeheersbare natuurbrand', met alle gevolgen van dien, gaat komen......
Dus meer heidebranden? Voor zover ik in de statistieken kan zien wel, maar daarbij staan dus ook de 'trekpleisters'.