ter beschikking van de medische wetenschap

Auteur Topic: ter beschikking van de medische wetenschap  (gelezen 7428 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Gepost op: 20 oktober 2004, 20:50:42
Dit stukje zal hier wel fout staan maar ik wil het toch even vragen.

Ik heb laatst van iemand vernomen dat ze na het overlijden  niet begraven of gecremeerd wil worden.
Ze wil dat haar lichaam ter beschikking van de medische wetenschap wordt gesteld.

Maar nu is de vraag hoe geef je dit aan of hoe leg je dit vast.
Ook rees bij mij de vraag van krijg je het lichaam nog terug later om eventueel nog te begraven/cremeren.

Wie kan me hier meer info over geven.
Ik vind het maar een raar idee maar wel begrijpelijk.

Ze heeft al zoveel verschillende dingen gehad dus er is wel het een en ander om te onderzoeken.

graag jullie reacties

gr Bianca


GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Geertje

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2004, 20:59:48
Heb ff gezocht via google en vond o.a. dit:

Ter beschikking van de wetenschap
Wat houdt het in?
Bij het ter beschikking stellen van de wetenschap is er toestemming het lichaam na overlijden te gebruiken bij het onderwijs aan medische studenten.

Leeftijd
Na het bereiken van de leeftijd van 18 jaar is het mogelijk het lichaam na de dood ter beschikking van de wetenschap te stellen.

Universiteiten
Hiervoor moet eerst contact opgenomen worden met één van de Nederlandse universiteiten of met een aan een universiteit verbonden ziekenhuis. De voorwaarden kunnen per universiteit verschillen. Informeer naar adressen van universiteiten en ziekenhuizen bij uw huisarts.

Uw verklaring in tweevoud
Er dient een handgeschreven verklaring in tweevoud opgesteld te worden waarin u vastlegt dat u uw lichaam ter beschikking stelt van de wetenschap.

Eén exemplaar wordt bewaard bij de desbetreffende medische faculteit
Het andere exemplaar bewaart u zelf en moet meegenomen worden bij de aangifte
Bevestiging nabestaande
Eén van uw nabestaanden moet schriftelijk bevestigen dat hij of zij op de hoogte is van uw wens.

Acceptatie universiteit
Het kan zijn dat als het moment daar is en het lichaam wordt aangeboden aan de universiteit deze het lichaam om één of andere reden niet accepteert:

Vanwege de doodsoorzaak
Omdat men al voldoende lichamen ter beschikking heeft
Het gevolg is dat er alsnog een crematie of begrafenis geregeld moet worden.

Afscheid nemen en ter beschikking van de wetenschap
Bij het ter beschikking stellen van een lichaam aan de wetenschap is er nog steeds mogelijkheid om afscheid te nemen van de overledene. Het is echter wel zo dat de universiteit het lichaam binnen 24 uur op de universiteit verwacht.

Draaiboek voor snel afscheid
Als men van te voren een draaiboek heeft klaarliggen kan er heel snel een afscheid geregeld worden en is het toch mogelijk om waardig afscheid te nemen. Laat u informeren over de mogelijkheden bij uw uitvaartverzorger.

bron:www.aardeenhemel.nl


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2004, 21:20:31
Een erg helder stuk Geertje, alleen zit ik nu met de vraag wat er met het lichaam gebeurd als er niets meer aan te onderzoeken valt.

Gaan de 'resten' (beetje wreed uitgedrukt) dan zomaar bij het afval??

Hoop toch dat er meer respect is voor een overleden lichaam....  :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2004, 21:31:01
deze vraag is eigenlijk beter op zijn plek op het ziekenhuisforum,maar aangezien dit toch een interesant onderwerp is waar misschien nog meer vragen opkomen laten we de topic gewoon doorgaan


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2004, 21:36:17
Het lichaam wordt (anoniem) gecremeerd. Het komt uiteraard niet bij het afval, er wordt zeer respectvol omgegaan met het lichaam van iemand die zich ter beschikking van de wetenschap heeft gesteld. Over het algemeen 'krijgt' de familie het lichaam niet 'terug' zoals Lotus Bianca vraagt. Er zit namelijk lange tijd tussen het overlijden en het 'gebruik' van het lichaam vanwege conservering en dergelijke. Het klinkt allemaal erg kil, ik denk alleen niet dat het anders te beschrijven is.

Voor meer informatie hierover kan het beste contact op worden genomen met een van onze 8 medische faculteiten, deze hebben allen een anatomisch instituut. Je kan eventueel ook een mailtje naar mij sturen via deze site.

Ik wilde graag ook even vermelden dat ik diep respect heb voor mensen die zich ter beschikking stellen. Het is een erg belangrijk hulpmiddel voor medisch studenten en onderzoekers.

Pim


Kanarie

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2004, 23:35:23
Een erg helder stuk Geertje, alleen zit ik nu met de vraag wat er met het lichaam gebeurd als er niets meer aan te onderzoeken valt.
Ik weet niet of je een goed beeld hebt van wat er precies gebeurt bij het onderwijs, dus ik zal uit mijn eigen ervaring dit even uitleggen.
Het lichaam van de overledene wordt geconserveerd en gedeeltelijk ontleed, afhankelijk van welke anatomische structuren men wil laten zien.
De studenten zelf snijden tegenwoordig niet meer in de lichamen. Ze kijken er alleen naar en kunnen organen en de ligging ervan in 3-D bekijken. Verder zal blijken dat organen in mensen altijd net even anders liggen dan ze in boeken getekend staan. Dit is dan ook de meerwaarde ten opzichte van uit het boek leren.
Er wordt van studenten uitdrukkelijk respect geëist, wat iedereen uiteraard begrijpt en ook toont.
Met de lichamen wordt dus zeer respectvol en zorgvuldig omgesprongen en ze worden strikt voor didactische doeleinden gebruikt. Dit even ter geruststelling.  ;)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2004, 00:33:15
Ik kan het bovenstaande ook uit eigen ervaring bevestigen. In tegenstelling tot allerlei wilde verhalen gaan studenten/onderzoekers zeer zorgvuldig en respectvol met de lichamen om. Men hoeft zich absoluut geen zorgen te maken.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2004, 13:37:01
Bedankt voor jullie reacties allemaal ik zal ze aan haar laten lezen.
Zij zelf meent dat er op het lichaam onderzoek kan worden gedaan naar ziektes die ze heeft denk ik.  
Dit is na wat ik nu lees niet de bedoeling van het ter beschikking stellen.
Of begrijp ik het nu verkeerd?
Ik vind het zelf moeilijk accepteren dat zei dit wil maar het is haar eigen keuze.
En die hebben wij dan ook maar te accepteren. :'(
Hopenlijk duurt het nog heel lang voor het aan de orde komt maar toch je weet maar nooit.
gr bianca
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2004, 13:57:01
Hoi Bianca,

Inderdaad, in principe wordt het lichaam gebruikt voor studenten om de inwendige structeren van de mens te bestuderen. Natuurlijk wordt er ook ander onderzoek op verricht, maar of dat ook specifiek naar ziekten van de patient gedaan wordt weet ik niet.
Mogelijk kan een medische faculteit antwoord geven op de vraag of het mogelijk is de bestemming van het lichaam zelf aan te geven.

Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor de familie, vrienden en kennissen erg moeilijk is om te accepteren dat hun dierbare zich ter beschikking van de wetenschap wil stellen. Wanneer dit echt iemands wens is, zullen we die 'moeten' accepteren. Helaas komt het soms ook voor dat een lichaam ter beschikking wordt gesteld om kosten van de begrafenis uit te sparen. Soms door de gene die zich ter beschikking wil stellen zelf, soms door de familie van de overledene. Dat vind ik een moeilijke en trieste zaak.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2004, 14:18:34
Oja ze heeft trouwens ook een donorcodicil.
Dus hoe gaat het dan worden haar organen dan evengoed uitgenomen als er gebruik van kan worden gemaakt .
Of heeft het dan geen zin meer om dat codicil te hebben?
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN