Aardbeving 8.9 Schaal van Richter + tsunami & brand kerncentrale -Japan 11-03-2011

Auteur Topic: Aardbeving 8.9 Schaal van Richter + tsunami & brand kerncentrale -Japan 11-03-2011  (gelezen 87371 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Brandweer Tokio bluste reactors onder dwang
TOKIO - Een Japanse minister heeft volgens verschillende bronnen brandweerlieden uit Tokio gedwongen om urenlang een reactor met water te koelen terwijl er straling vrijkwam. Dat berichtte het Japanse persbureau Kyodo dinsdag.
De gouverneur van Tokio had bij premier Naoto Kan zijn beklag gedaan dat de minister van Economische Zaken, Banri Kaieda, dreigde met straffen als de brandweermannen de opdracht niet zouden uitvoeren.
Kaieda heeft in een reactie gezegd dat als zijn opmerkingen de brandweerlieden gekwetst hebben, hij daarvoor zijn verontschuldigingen wilde aanbieden.
Kaieda is de tweede leidinggevende van de in allerijl opgerichte eenheid die de nucleaire crisis aan moet pakken. De premier heeft de leiding over de taakgroep.
www.nu.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Megagolf trof twee kerncentrales
TOKIO - De twee kerncentrales in Fukushima zijn na de aardbeving van 9,0 op de schaal van Richter in Japan getroffen door een vloedgolf van 14 meter hoog. Dat is meer dan twee keer zo hoog als waarmee rekening is gehouden in de bouwplannen.
Ook konden de centrales maximaal een beving met een kracht van 8 tot 8,3 aan. Dat berichtte de Japanse zender NHK dinsdag op basis van informatie van exploitant Tepco.
De koelingen van reactors zijn tijdens de ramp uitgevallen, waardoor grote problemen zijn ontstaan in kerncentrale Fukushima I.
Al dagen proberen reddingswerkers de reactors met zeewater te koelen en de stroom te herstellen om het koelingssysteem weer aan de praat te krijgen.
De twee centrales staan 10 tot 13 meter boven de zeespiegel. Fukushima I was berekend op een tsunami tot 5,70 meter en Fukushima II op een vloedgolf van 5,20 meter. Beide centrales overstroomden deels.
www.nu.nl


sylvester1986

  • Gast
Citaat
Massagraven voor slachtoffers beving Japan

TOKIO -  Slachtoffers van de aardbeving en tsunami die anderhalve week geleden Japan troffen, worden noodgedwongen voorlopig in massagraven gelegd. Dat berichtte het Japanse persbureau Kyodo dinsdag.

Doorgaans worden de doden in Japan gecremeerd. Maar door de natuurramp kampen de crematoria in het rampgebied met een tekort aan brandstof. Daarom worden in zeker twee gemeenten in de zwaar getroffen prefectuur Miyagi de lichamen voorlopig begraven, soms slechts in doeken gewikkeld.
Tot dusver zijn na de natuurramp meer dan negenduizend doden geteld. Ruim 12.000 mensen worden nog vermist.

Bron: Telegraaf


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Brandweer Tokio bluste reactors onder dwang
TOKIO - Een Japanse minister heeft volgens verschillende bronnen brandweerlieden uit Tokio gedwongen om urenlang een reactor met water te koelen terwijl er straling vrijkwam. Dat berichtte het Japanse persbureau Kyodo dinsdag.
De gouverneur van Tokio had bij premier Naoto Kan zijn beklag gedaan dat de minister van Economische Zaken, Banri Kaieda, dreigde met straffen als de brandweermannen de opdracht niet zouden uitvoeren.
Kaieda heeft in een reactie gezegd dat als zijn opmerkingen de brandweerlieden gekwetst hebben, hij daarvoor zijn verontschuldigingen wilde aanbieden.Kaieda is de tweede leidinggevende van de in allerijl opgerichte eenheid die de nucleaire crisis aan moet pakken. De premier heeft de leiding over de taakgroep.
www.nu.nl
Denk dat die brandweermannen zich niet zoveel zorgen maken om zijn opmerkingen, meer om hun gezondheid....  >:(
greetz,  Enrique


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Hierbij foto's van de stralingscontrole op schiphol. Alle vluchten vanuit japan worden gecontroleerd door op moment van binnenrollen van het vliegtuig eerst een ronde om het vliegtuig te rijden, om te kijken of er geen straling aan het vliegtuig zit. Komt er bij deze controle geen straling naar voren mag het vliegtuig afgehandeld worden.
Daarnaast word ook alle vracht die uit japan is gekomen gecontroleerd door er langs te rijden als deze uit het vliegtuig is gehaald.

Er kan geen straling aan het vliegtuig zitten. Straling is een fysisch verschijnsel, geen fysiek.

Het enige wat aan het vliegtuig zou kunnen zitten, zijn radioactieve deeltjes - als die tenminste in staat zouden zijn, gedurende die hele lange vlucht van Japan naar Nederland, ondanks die enorme windkrachten, aan de gladde buitenwand van het vliegtuig te blijven zitten. Dat is dus een non-probleem.

De enige (sterk lokaal beperkte) plaats waar je tijdens een vlucht misschien radioactieve deeltjes zou kunnen verzamelen, zijn luchtfilters - ervan uitgaande dat die in een vliegtuig zitten, wat ik niet weet.

Het met een auto om een vliegtuig heen rijden om te kijken of er misschien sprake is van een licht verhoogd stralingsniveau ergens lokaal in dat vliegtuig is hetzelfde, als de temperatuur in de bibs van een zieke proberen te bepalen door er omheen te lopen. Dan begin je niks met die thermometer.

Hetzelfde geldt voor het meten van de lading. Wil je controleren of er sprake is van een lichte besmetting in de lading (ik ga ervan uit dat Japan dat risico niet eens wil lopen en dat dus voorkomt), dan moet je direct boven de lading meten - en dan wel met een gevoelige sonde met een groter oppervlak, anders begin je nog niks.

Op afstand blijven tijdens een stralingsmeting heeft alleen nut bij het meten van heel sterke bronnen, waar hier beslist geen sprake van is.
Door te doen alsof dit wel het geval is (bv door te zeggen dat het misschien wel gevaarlijk is om onder het toestel te staan - je mocht eens sterk worden bestraald?) worden mensen volstrekt onnodig ongerust gemaakt. Bovendien wordt zo de kiem gelegd voor vergelijkbare onzinnige acties op andere vliegvelden, havens enz..
Dit is vragen om gedoe in de media en argwaan bij de bevolking. Immers: als de douane daar zo op afstand meet, is er toch blijkbaar echt wel iets ernstigs aan de hand, al zeggen RIVM en andere officiële instanties van niet..............? Ik mag hopen, dat dit niet de bedoeling is?

Als customs hier met mij over wil spreken, kan hij me mailen of bellen. Graag zelfs!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Bweer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Het om het vliegtuig heenrijden is pure symptoombestrijding, en ik neem aan dat men dat bij Schiphol prima weet.

Alleen geef je er wel een signaal mee af naar de leek van "kijk eens hoe serieus wij de zaken nemen". En daarmee poets je het imago weer een beetje op.  ^-^

Ik denk niet dat ze je zullen bellen tijgernest..


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Tijger, ik vertel het ook alleen maar wat ik van mijn collega's gehoord heb. Enige keer dat ik
bij deze controle aanwezig was, was toen ik die foto's heb kunnen maken. Vandaag was er
hierover ook een artikel op rtl nieuws RTLnieuws.nl. Nu is mij verteld dat de apparatuur in de skikoffer wel iets geavanceerder is dan de gemiddelde meter waarmee
VWA zou lopen. Om iedereen trouwens gerust te stellen, er is afgelopen weken maar een keer "alarm" geslagen om een vrachtplaat
uit japan die iets verhoogde straling afgaf. Echter deze straling was nog minder dan wat een gemiddeld stukje beton vloer afgeeft.

Mocht je verder info willen Tijgernest stuur mij maar een PM dan kan ik kijken of ik die kan beantwoorden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v