Aardbeving 8.9 Schaal van Richter + tsunami & brand kerncentrale -Japan 11-03-2011

Auteur Topic: Aardbeving 8.9 Schaal van Richter + tsunami & brand kerncentrale -Japan 11-03-2011  (gelezen 86256 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
KLM voort alle vluchten van en naar Japan (Tokyo Narita & Osaka) weer als gepland uit. Op de site
van Narita word ook aangegeven dat alles weer zo goed als normaal draait.

Kyodo meld dat het Tokyo energiebedrijf heeft gezegd dat centraal Tokyo geen last krijgt van de
tijdelijke stroomuitvallen. En de mensen rondom de kerncentrales zouden geen last hebben van de
straling.

Daarnaast heeft kyodo nu ook een artikel op hun site staan met wat verhalen over het rampgebied
http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/77414.html
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Goed werk van stichting Signi Zoekhonden.
Weet zeker dat ze daar goed werk gaan verrichten.
Hou ons indien mogelijk op de hoogte.
Hier kan usar.nl een puntje aanzuigen. Zoals gewoonlijk gaan zij niet.
Veel succes daar in Japan.

Er zijn op dit moment +80 reddingsteams ingezet in het rampgebied, enkel internationale teams uit US, Nieuw Zeeland, Australië, Korea en China worden aanvaard om te komen helpen, alle andere teams worden gevraagd stand-by te blijven.
Mooi initiatief in sommige ogen, last in anderen hun ogen.
Mijn mening: als iedereen op deze manier gaat gaan werken, is er geen controle mogelijk op wat , wie, waar aan het doen is. En weet men ook niet wie er nu juist in het gebied is, ook bij eventuele secundaire rampen.
En honden alleen kunnen weinig gaan doen, honden zijn slechts een klein deel (maar niet een onbelangrijk deel) van een reddingsteam.
En alle erkende reddingsteams hebben hun eigen honden.
Go home we got it !!!  We finish what others can't

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Echter hebben de IAEA en het Tokyo energie bedrijf gezegd dat er in reactor 1 ondanks het koelen toch een meltdown
bezig is en proberen ze nu de effecten zo klein mogelijk te houden, en reactor 3 is zwaar in de problemen en dreigt er een
meltdown (reactor 1 is gisteren ontploft).

Niet helemaal juist. Reactor 1 is niet ontploft maar er is een ontploffing geweest in een bijgebouw. De reactor zelf is dus niet ontploft en de mantel is nog intact. Er komt hier dus geen radioactieve straling vanaf. Door het droogvallen van de kern is er veel waterstof vrijgekomen. Deze waterstof wordt buiten de kern gehouden. Waarschijnlijk is de druk te hoog geworden en is dat tot ontploffing gekomen. Dat is nog geen meltdown.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

bart007

• Senior gebruiker
De site van de NOS geeft op een duidelijke manier overzicht en nieuws over de kerncentrales. Zie ook de animatie t.a.v. ontploffing.
link: http://nos.nl/artikel/225263-problemen-kerncentrales-fukushima.html
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
Niet helemaal juist. Reactor 1 is niet ontploft maar er is een ontploffing geweest in een bijgebouw. De reactor zelf is dus niet ontploft en de mantel is nog intact. Er komt hier dus geen radioactieve straling vanaf. Door het droogvallen van de kern is er veel waterstof vrijgekomen. Deze waterstof wordt buiten de kern gehouden. Waarschijnlijk is de druk te hoog geworden en is dat tot ontploffing gekomen. Dat is nog geen meltdown.

Het was geen bijgebouw, het was het gebouw waar de reactorkern zelf in zit. De kern zelf is voor zogoed als men het kan meten intact,
deze kern bestaat uit dus het brandstof gedeelte (waar de kernstaven in zitten) een stalen mantel en betonnen mantel. Beide mantels zijn
dik genoeg om staling tegen te houden en de stalen mantel is niet geraakt door de explosie, betonnen mantel misschien wel. Ik zeg misschien
omdat hier geen duidelijke berichtgeving over is.

En de waterstof die ontplofte was wat ik begreep onderdeel van de drukverlagende acties. Mijn chemie is niet zo goed, maar volgens mij
bestaat stoom uit waterstof dus ergens denk ik dan met mijn boeren verstand dat er bij de lozen van de stoom iets mis is gegaan. Dat is mijn
vermoeden en daar moet niemand ook maar enige conclusies uittrekken. Wel schijnt er nu ergens iets mis te zijn aangezien de werkers
water aan het pompen zijn maar ze zien nergens op de meters dat er extra water inkomt.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Dat van dat bijgebouw klopte inderdaad niet maar dat zag ik pas een half uur geleden. Voor de rest is er erg weinig bekend dus kan ik niet zoveel meer aanvullen op jou verhaal.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

traumabeertje

• Brandweer
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Als of het nog niet allemaal erg genoeg is!!

Vulkaan actief in zuidwesten Japan

TOKIO - Na een zware aardbeving, een verwoestende tsunami en problemen bij een kerncentrale, staat Japan nu nog een probleem te wachten.
In het zuidwesten van het land is een vulkaan actief geworden. Dat meldden lokale functionarissen zondag.

De vulkaan hield zich de afgelopen twee weken rustig maar begon zondag weer met het spuwen van as en stenen.
Die vlogen tot wel vier kilometer hoog de lucht in.

De activiteit van de vuurspuwende berg hoeft niet in verband te staan met de zware aardbeving van vrijdag.
De ruim 1400 meter hoge Shinmoedake is de afgelopen 52 jaar al bij vlagen actief. De berg is voorlopig ontruimd, omwonenden hoeven hun boeltje nog niet te pakken.

bron: nu.nl

bart007

• Senior gebruiker
Pomp bij kerncentrale Tokai stopt ermee volgens brandweer
bron: http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/77451.html
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

Henkie

• Forum gebruiker
Mocht er na aanleiding van de aardbeving wel een meltdown komen, zijn er dan ook gevolgen voor Nederland of Europa?

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
Pomp bij kerncentrale Tokai stopt ermee volgens brandweer
bron: http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/77451.html

Even voor de duidelijkheid dit gaat om de Tokai in Ibaraki prefecture (ten noorden van Tokyo).

In theorie is een meltdown geen probleem als de mantels goed zijn. Voorbeeld van de bekendste meltdown is
three mile island, daar kwam geen straling vrij vanwege de goede beschermende schil. En jappaners kennende
als ervaringsdeskundige met aardbeving en kernenergie hoeven wij er niet zo snel zorge om te maken. Plus de wind
richting is ook van belang mocht er wel straling vrijkomen.