Niet helemaal juist. Reactor 1 is niet ontploft maar er is een ontploffing geweest in een bijgebouw. De reactor zelf is dus niet ontploft en de mantel is nog intact. Er komt hier dus geen radioactieve straling vanaf. Door het droogvallen van de kern is er veel waterstof vrijgekomen. Deze waterstof wordt buiten de kern gehouden. Waarschijnlijk is de druk te hoog geworden en is dat tot ontploffing gekomen. Dat is nog geen meltdown.
Het was geen bijgebouw, het was het gebouw waar de reactorkern zelf in zit. De kern zelf is voor zogoed als men het kan meten intact,
deze kern bestaat uit dus het brandstof gedeelte (waar de kernstaven in zitten) een stalen mantel en betonnen mantel. Beide mantels zijn
dik genoeg om staling tegen te houden en de stalen mantel is niet geraakt door de explosie, betonnen mantel misschien wel. Ik zeg misschien
omdat hier geen duidelijke berichtgeving over is.
En de waterstof die ontplofte was wat ik begreep onderdeel van de drukverlagende acties. Mijn chemie is niet zo goed, maar volgens mij
bestaat stoom uit waterstof dus ergens denk ik dan met mijn boeren verstand dat er bij de lozen van de stoom iets mis is gegaan. Dat is mijn
vermoeden en daar moet niemand ook maar enige conclusies uittrekken. Wel schijnt er nu ergens iets mis te zijn aangezien de werkers
water aan het pompen zijn maar ze zien nergens op de meters dat er extra water inkomt.