Aardbeving 8.9 Schaal van Richter + tsunami & brand kerncentrale -Japan 11-03-2011

Auteur Topic: Aardbeving 8.9 Schaal van Richter + tsunami & brand kerncentrale -Japan 11-03-2011  (gelezen 86262 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Even voor de goede orde, een Meltdown is GEEN explosie. Dit is het smelten van de
brandstofstaven waardoor deze niet meer in het midden zitten maar naar de bodem van
de reactor zakken. Er komt hierbij wel radioactive stoffen vrij maar deze blijven zoals eerder
gezegd beperkt tot de reactor zelf vanwege de dubbele beschermende laag. Deze bestaat
uit een stalen mantel van meer als 2 decimeter dik en een betonnen mantel van ongeveer
dezelfde dikte. Als 1 van deze mantels kapot zou zijn is de andere mantel nog steeds dik
genoeg om de radioactiviteit tegen te houden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
In navolging van Customs bijdrage even een filmpje voor wat meer duidelijkheid.

Fukushima Nuclear Facility - Detailed Explanation

user: acianetmedia
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Misschien dat iemand even een recap kan maken want ik raak even het spoor bijster.
Er zijn volgens mij 17 plants met in totaal 53 kerncentrales.

De problemen doen zich het meest voor bij de plant fukushima met in totaal 4 kerncentrales. (waarvan 1 met plutonium)
De andere 3 zijn met uranium. (minder gevaarlijk)

Volgens mij zijn in volgorde fukushima 2, 3 en 4 in problemen waarvan er bij alle drie een ontploffing heeft plaatsgevonden.
De eerste was 2 (volgens mij) met een waterstof explosie. De andere 2 (3 en 4) kwamen kort daarna.
De grootste problemen zijn nu volgens mij bij fukushima 3 waarbij het koelwater gedaald is en men niet meer kan bijvullen.
Hierin dreigt dus een meltdown.

Correct me if I am wrong.
Heb ik het zo goed?

EDIT: Ik zie aan Bart zijn verhaal dat fukushima 1 dus in de problemen is.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
De USS Ronald Reagan is verder uit de kust gaan liggen vanwege verhoogde metingen radioaktiviteit.
Er is een meting gedaan waarbij de waarde op 1 dag hoger lag dan wat je in een maand opving.

Bron: Kjelt Duits voor radio 1.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Werd eerder al gemeld dat Japan opgeschoven was, nu is ook duidelijk dat een gedeelte van Japan zelfs 5 meter gezakt is.

Bron: Japan Self Defence.

:o

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Misschien dat iemand even een recap kan maken want ik raak even het spoor bijster.
Er zijn volgens mij 17 plants met in totaal 53 kerncentrales.

De problemen doen zich het meest voor bij de plant fukushima met in totaal 4 kerncentrales. (waarvan 1 met plutonium)
De andere 3 zijn met uranium. (minder gevaarlijk)

Volgens mij zijn in volgorde fukushima 2, 3 en 4 in problemen waarvan er bij alle drie een ontploffing heeft plaatsgevonden.
De eerste was 2 (volgens mij) met een waterstof explosie. De andere 2 (3 en 4) kwamen kort daarna.
De grootste problemen zijn nu volgens mij bij fukushima 3 waarbij het koelwater gedaald is en men niet meer kan bijvullen.
Hierin dreigt dus een meltdown.

Correct me if I am wrong.
Heb ik het zo goed?

EDIT: Ik zie aan Bart zijn verhaal dat fukushima 1 dus in de problemen is.

Ja skipp, 4 was al uit dienst in verband met onderhoud en die schijnt geen problemen te hebben gehad.
Waarschijnlijk is dit omdat daar de staven al dusdanig afgekoeld zijn dat ze niet meer overhit kunnen
raken wat in 1,2, en 3 wel is gebeurt.

Naast Fukushima 1 zijn er bij Fukushima 2, Onegawa (ten noorden van Sendai) en Tokai ( in de Ibaraki prefecture). Deze laagtste
is de eerste centrale die gebouwd was en bestaat uit 2 reactoren. Reactor 1 is al jaren uit dienst, maar reactor 2 heeft de zelfde
problemen als de Fukushima reactoren. Bedenk wel, al zijn dadelijk de problemen met de centrales over dan zal er nog steeds een
groot probleem zijn met de stroomvoorzieningen aangezien er dus 4 centrales niet meer hun vermogen kunnen leveren.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Dank je, Customs.  O0

Je raakt er ook bijna van in de war met al die cijfers van die centrales.
Waarom moeten ze er zoveel hebben he. Zal vast zijn omdat het daar zo dicht bevolkt is en er zo'n grote industrie is.

Nog even wat beelden waarbij geen woorden nodig zijn.

Updated: Latest Video Of Recovery Operation - M 8.9 Japan Quake 14.03.2011
User:  tahrirdefteri

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Het houdt maar niet op.

Nu wordt er weer een explosie gemeld in reactor 3.

Bron: CNN

bart007

• Senior gebruiker
Hoi Skippy02 en anderen,
voorzover ik op wikipedia begrijp zijn er 17 kerncentrales ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Kerncentrale_in_Japan )
Er zijn 2 kerncentrales die respectievelijk Fukushima I en Fukushima II genoemd worden.
kerncentrale Fukushima I heeft 6 reactoren genoemd Fukushima I - 1, Fukushima I - 2, Fukushima I - 3 tm 6 ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernenergiecentrale_Fukushima_I)

Kerncentrale Fukushima II heeft 4 reactoren, genoemd Fukushima II - 1, etc.
( http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernenergiecentrale_Fukushima_II )

Het wordt dus verwarrend als in de media niet vermeld wordt of het over Kerncentrale Fukushima I of II gaat en over welke reactor (reactorgebouw)
Het stond wel in mijn eerdere info, maar het is niet vreemd dat er verwarring ontstaat. ( ook ik weet niet uit mijn hoofd welke centrale het is als het er niet bij staat)
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet