Misschien dat iemand even een recap kan maken want ik raak even het spoor bijster.
Er zijn volgens mij 17 plants met in totaal 53 kerncentrales.
De problemen doen zich het meest voor bij de plant fukushima met in totaal 4 kerncentrales. (waarvan 1 met plutonium)
De andere 3 zijn met uranium. (minder gevaarlijk)
Volgens mij zijn in volgorde fukushima 2, 3 en 4 in problemen waarvan er bij alle drie een ontploffing heeft plaatsgevonden.
De eerste was 2 (volgens mij) met een waterstof explosie. De andere 2 (3 en 4) kwamen kort daarna.
De grootste problemen zijn nu volgens mij bij fukushima 3 waarbij het koelwater gedaald is en men niet meer kan bijvullen.
Hierin dreigt dus een meltdown.
Correct me if I am wrong.
Heb ik het zo goed?
EDIT: Ik zie aan Bart zijn verhaal dat fukushima 1 dus in de problemen is.
Ja skipp, 4 was al uit dienst in verband met onderhoud en die schijnt geen problemen te hebben gehad.
Waarschijnlijk is dit omdat daar de staven al dusdanig afgekoeld zijn dat ze niet meer overhit kunnen
raken wat in 1,2, en 3 wel is gebeurt.
Naast Fukushima 1 zijn er bij Fukushima 2, Onegawa (ten noorden van Sendai) en Tokai ( in de Ibaraki prefecture). Deze laagtste
is de eerste centrale die gebouwd was en bestaat uit 2 reactoren. Reactor 1 is al jaren uit dienst, maar reactor 2 heeft de zelfde
problemen als de Fukushima reactoren. Bedenk wel, al zijn dadelijk de problemen met de centrales over dan zal er nog steeds een
groot probleem zijn met de stroomvoorzieningen aangezien er dus 4 centrales niet meer hun vermogen kunnen leveren.