Ik heb net een stukje "Nieuwsuur" zitten kijken waar een stralingsdeskundige heel duidelijk heeft uitgelegd wat straling is en hoe het gemeten wordt.
Ik zal proberen om zoveel mogelijk (van wat ik onthouden heb) hier neer te zetten.
Hierdoor voel ik me een stuk rustiger v.w.b. straling.
Met een geigerteller wordt straling gemeten, dit wordt weergegeven in cps (tikken per seconde).
Dit zegt eigenlijk niet veel want het moet omgerekend worden naar microsievert per uur.
Iedere nederlander krijgt dagelijks ongeveer 0.001 microsievert te verduren, het menselijk lichaam kan hier goed mee omgaan. Zo zijn we gebouwd.
Als we b.v. een CT-scan ondergaan dan krijg je 10 microsievert te verduren. Ook hierdoor ontstaan er geen problemen in het lichaam.
In de omgeving van de centrale "fukushima" is een stralingsnivo van 0.02 microsievert. Eigenlijk dus geen verontrustend getal.
De straling in de centrale heeft 1 meting gehad van 400 microsievert.
Werknemers mogen normaal ca. 50 microsievert ontvangen per dag. Dat is een normaal getal, vergeet ook niet dat ze in beschermende pakken lopen. De verhoging naar 250 microsievert is dus geen probleem voor het werken in die omstandigheden.
Het menselijk lichaam krijgt pas een probleem bij 1000 microsievert, het bloed en het menselijk DNA kunnen dan problemen gaan geven waardoor er geen herstel plaatsvindt. Je kunt dan ziek worden, denk aan kanker of leukemie.
Bij een stralingsnivo van 10.000 microsievert is er een echt probleem en dit overleef je in de meeste gevallen dan ook niet.
Je wordt misselijk, gaat aan diaree lijden en je organen krijgen problemen.
Zover is het nog lang niet bij de centrale.
Er werd aan de deskundige gevraagd of hij zelf naar Japan zou gaan om te helpen. Hierop was zijn antwoord "Ja". Omdat er geen hoge straling is en hij er geen problemen door verwachte zou hij ja antwoorden als hem hierom gevraagd werd.
(Misschien dat we het gedeelte van Nieuwsuur hier nog via een YouTube naartoe kunnen krijgen)
Het was in ieder geval heel erg duidelijk.
Nogmaals, mij heeft het gerust gesteld en ik hoop dat ik het duidelijk en goed opgeschreven heb.