Aardbeving 8.9 Schaal van Richter + tsunami & brand kerncentrale -Japan 11-03-2011

Auteur Topic: Aardbeving 8.9 Schaal van Richter + tsunami & brand kerncentrale -Japan 11-03-2011  (gelezen 86226 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

bart007

• Senior gebruiker
Beste lezers van dit forum,
was deze link al gepost, had hem zo snel niet gezien
http://www.washingtonpost.com/wp-srv/special/world/japan-nuclear-reactors-and-seismic-activity/?hpid=z3

Groeten, Freek

Ik ken hem nog niet, mooie verwijzing,
bedankt Freek
groeten Bart
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

bart007

• Senior gebruiker
Waarom is de geigerteller heel vaak offline. Of mogen hoge waarden niet worden laten zien aan de omgeving???
toen ik hem vandaag wel zag was de waarde rond de 14 cpm, dat is toch niet verontrustend ?
Ik denk wel dat het een reëel beeld is, maar dat heb ik ook in mijn achterhoofd als ik zoiets zie, kan ook fake zijn toch ? >:D

bart007

• Senior gebruiker
Waarom is de geigerteller heel vaak offline. Of mogen hoge waarden niet worden laten zien aan de omgeving???
Nog even een tweede reactie EHBO,  zijn de periodes zonder engergie al van kracht ??? want dan is het gewoon logisch dat hij met regelmaat uit de lucht is !  998765

bart007

• Senior gebruiker
Op deze link van de New York Times is goed te zien welk gebied door de tsunami overvallen is en wordt bijgehouden in welke plaatsen mensen vermist of omgekomen zijn. Herkomst getallen van de Japanse overheid.  Ik heb ze zelf allemaal in een spreadsheet gezet en kom op dat moment op  3203 doden, 7410 vermisten ( totaal dus 10613)
Het geeft in iedergeval houvast om andere gegevens aan te contoleren.
Bron: http://www.nytimes.com/packages/flash/newsgraphics/2011/0311-japan-earthquake-map/index.html?hp
Ps. Krijg zelf het spreadsheet nog niet netjes op de site ( als dat al nodig is?)

(EHBO)

• Forum gebruiker
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Nog even een tweede reactie EHBO,  zijn de periodes zonder engergie al van kracht ??? want dan is het gewoon logisch dat hij met regelmaat uit de lucht is !  998765

Ja stom van me helemaal niet aan gedacht. Het klopt Bart007 je heb gelijk. Net versprong die trouwens heel erg de ene keer 13,40 en de andere keer 13,70 heel vreemd dus.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Maar wat ben je met die online geigerteller, je weet nu alleen dat er radioactiviteit is, maar hoeveel????
En dat is ook wat een geigerteller doet, meten dat er radioactiviteit is en dit in functie van de energie maar hoeveel radioactiviteit, dat kan je met een geigerteller niet meten.
Je zou dan een dosismeter moeten hebben, die de opgelopen dosis meet (totaal opgelopen straling) en het dosisdebiet (dosis per tijdseenheid, meestal per uur).
En dat er radioactiviteit is, daar hoef je denk ik geen geigerteller voor te hebben, dat weet je in dit geval zo ook wel.
Go home we got it !!!  We finish what others can't

(EHBO)

• Forum gebruiker
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Straling Fukushima onverminderd hoog

AMSTERDAM - Waterkanonnen van het Japanse leger zijn er donderdag in geslaagd reactor 3 van de geplaagde kerncentrale Fukushima I af te koelen. De straling rond het complex blijft echter onverminderd hoog.

Dat heeft de eigenaar van de kerncentrale, het bedrijf Tepco, laten weten aan het Japanse persbureau Kyodo.

De autoriteiten richten zich op reactor 3, omdat daar het zeer gevaarlijke plutonium is opgeslagen. Eerder donderdag stortten helikopters een mengsel van zeewater en boorzuur op de kernreactor. Ook toen daalde het stralingspeil niet of nauwelijks, aldus Tepco.

Donderdagmiddag was op een satellietfoto rook te zien bij reactor 2. Dat melden buitenlandse media. De berichten zouden bevestigd zijn.

Brand en explosie

Reactor 3 kampt sinds de aardbeving en tsunami van afgelopen vrijdag met ernstige koelingsproblemen. Brand en explosie hebben het beschermende omhulsel, dat radioactieve stoffen moet tegenhouden, mogelijk beschadigd.

In de omgeving is veel straling gemeten en er wordt gevreesd dat splijtstofstaven gedeeltelijk zijn gesmolten.

Stroom

Het Japanse energiebedrijf Tepco gaat binnen enkele uren de stroom in de kerncentrale Fukushima weer aanzetten, zodat het koelingssysteem weer in werking gesteld kan worden.

Dit meldt het Japanse persbureau Kyodo donderdag. De blusoperatie bij de kerncentrale zou een positief effect hebben gehad. Het energiebedrijf hoopt twee van de zes reactors donderdag van stroom te kunnen voorzien. Reactor 2 zou als eerste aan de beurt zijn.

'Situatie blijft ernstig'

De topman van het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) wil zelf gaan kijken bij de in grote problemen verkerende kerncentrale Fukushima I in Japan.

Volgens Amano blijft de situatie ''zeer ernstig'' bij de centrale, die met grote problemen kampt sinds de zware aardbeving en tsunami van eind vorige week. ''We willen naar de locatie toegaan, maar we zullen dat bespreken bij onze aankomst'', aldus het hoofd van de nucleaire waakhond van de Verenigde Naties.

De Japanner Amano wordt begeleid door een kleine groep nucleaire experts.

Bron: Nu.nl
Met vriendelijke groet,  Jorrit  

bart007

• Senior gebruiker
Maar wat ben je met die online geigerteller, je weet nu alleen dat er radioactiviteit is, maar hoeveel????
En dat is ook wat een geigerteller doet, meten dat er radioactiviteit is en dit in functie van de energie maar hoeveel radioactiviteit, dat kan je met een geigerteller niet meten.
Je zou dan een dosismeter moeten hebben, die de opgelopen dosis meet (totaal opgelopen straling) en het dosisdebiet (dosis per tijdseenheid, meestal per uur).
En dat er radioactiviteit is, daar hoef je denk ik geen geigerteller voor te hebben, dat weet je in dit geval zo ook wel.
Hoi ffemt19, heb jij een beetje zicht op de materie?  Je ziet nu al over de hele wereld discussies en vragen n.a.v. de online geigerteller en achterdocht rond het uit de lucht gaan.
Ik heb hier een link met een uitgebreide ( dus ingewikkelde) uitleg door het ministerie van defensie over geigertellers.
  http://mpbundels.mindef.nl/35_serie/35_310/hoofdstuk_4.htm
Wat ik zo snel lees is dat het over alpha, betha en gamma-stralen gaat, waarbij de laatste, het verst komt en dus het gevaarlijkst .

wikipedia heeft een duidelijk artikel over radioactiviteit : http://nl.wikipedia.org/wiki/Radioactiviteit

Mijn vraag: weet jij wat deze geiger teller meet ?
En de meting geeft het aantal counts per minuut, dan weet je toch ook ongeveer hoeveel dat op een dag is als hij tussen de 14 en 18 zou zitten ? als indicatie bedoel ik.
En vervolgens ik zie dit soort getallen ook wel als gewoon, als het over dit onderwerp gaat, achtergrondstraling e.d.   Ik zag ergens genoemd op een forum:  “als het 100 is wordt het link”
Wie weet dus welke getallen we gewoon kunnen vinden en wanneer we enge dingen zien ??

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Hoi ffemt19, heb jij een beetje zicht op de materie?  Je ziet nu al over de hele wereld discussies en vragen n.a.v. de online geigerteller en achterdocht rond het uit de lucht gaan.
Ik heb hier een link met een uitgebreide ( dus ingewikkelde) uitleg door het ministerie van defensie over geigertellers.
  http://mpbundels.mindef.nl/35_serie/35_310/hoofdstuk_4.htm
Wat ik zo snel lees is dat het over alpha, betha en gamma-stralen gaat, waarbij de laatste, het verst komt en dus het gevaarlijkst .

wikipedia heeft een duidelijk artikel over radioactiviteit : http://nl.wikipedia.org/wiki/Radioactiviteit

Mijn vraag: weet jij wat deze geiger teller meet ?
En de meting geeft het aantal counts per minuut, dan weet je toch ook ongeveer hoeveel dat op een dag is als hij tussen de 14 en 18 zou zitten ? als indicatie bedoel ik.
En vervolgens ik zie dit soort getallen ook wel als gewoon, als het over dit onderwerp gaat, achtergrondstraling e.d.   Ik zag ergens genoemd op een forum:  “als het 100 is wordt het link”
Wie weet dus welke getallen we gewoon kunnen vinden en wanneer we enge dingen zien ??

Ik heb een basiskennis wat betreft radioactiviteit, maar om je een deftig antwoord te geven op je vraag zal ik  me toch moeten verdiepen in de materie en op dit moment ontbreekt me de tijd om dit te doen.
Misschien dat er hier anderen zijn die je een antwoord kunnen geven.
Go home we got it !!!  We finish what others can't

sylvester1986

• Gast
Citaat
T-Mobile vergoedt sms en belkosten Japan

Klanten van T-Mobile met familie en vrienden in Japan hoeven zich geen zorgen te maken over de kosten om via de telefoon contact te krijgen.
T-Mobile Nederland vergoedt met terugwerkende kracht in de periode van 11 maart tot en met 31 maart 2011 alle telefoongesprekken en verstuurde sms'jes van Nederland naar Japan, van Japan naar Nederland en binnen Japan voor zowel klanten met een abonnement als prepaid.

Op deze manier hoopt T-Mobile Nederland alle betrokken klanten en hun familie en vrienden te steunen in deze moeilijke periode.

De gemaakte kosten van, naar en binnen Japan worden vergoed op de factuur in april onder de vermelding "tegemoetkoming belkosten i.v.m. aardbeving Japan”. Het gaat hierbij om de gemaakte kosten naar vaste en mobiele nummers.

Bron: Telegraaf