Hierbij foto's van de stralingscontrole op schiphol. Alle vluchten vanuit japan worden gecontroleerd door op moment van binnenrollen van het vliegtuig eerst een ronde om het vliegtuig te rijden, om te kijken of er geen straling aan het vliegtuig zit. Komt er bij deze controle geen straling naar voren mag het vliegtuig afgehandeld worden.
Daarnaast word ook alle vracht die uit japan is gekomen gecontroleerd door er langs te rijden als deze uit het vliegtuig is gehaald.
Er kan geen straling aan het vliegtuig zitten. Straling is een fysisch verschijnsel, geen fysiek.
Het enige wat aan het vliegtuig zou kunnen zitten, zijn radioactieve deeltjes - als die tenminste in staat zouden zijn, gedurende die hele lange vlucht van Japan naar Nederland, ondanks die enorme windkrachten, aan de gladde buitenwand van het vliegtuig te blijven zitten. Dat is dus een non-probleem.
De enige (sterk lokaal beperkte) plaats waar je tijdens een vlucht misschien radioactieve deeltjes zou kunnen verzamelen, zijn luchtfilters - ervan uitgaande dat die in een vliegtuig zitten, wat ik niet weet.
Het met een auto om een vliegtuig heen rijden om te kijken of er misschien sprake is van een licht verhoogd stralingsniveau ergens lokaal in dat vliegtuig is hetzelfde, als de temperatuur in de bibs van een zieke proberen te bepalen door er omheen te lopen. Dan begin je niks met die thermometer.
Hetzelfde geldt voor het meten van de lading. Wil je controleren of er sprake is van een lichte besmetting in de lading (ik ga ervan uit dat Japan dat risico niet eens wil lopen en dat dus voorkomt), dan moet je direct boven de lading meten - en dan wel met een gevoelige sonde met een groter oppervlak, anders begin je nog niks.
Op afstand blijven tijdens een stralingsmeting heeft alleen nut bij het meten van heel sterke bronnen, waar hier beslist geen sprake van is.
Door te doen alsof dit wel het geval is (bv door te zeggen dat het misschien wel gevaarlijk is om onder het toestel te staan - je mocht eens sterk worden bestraald?) worden mensen volstrekt onnodig ongerust gemaakt. Bovendien wordt zo de kiem gelegd voor vergelijkbare onzinnige acties op andere vliegvelden, havens enz..
Dit is vragen om gedoe in de media en argwaan bij de bevolking. Immers: als de douane daar zo op afstand meet, is er toch blijkbaar echt wel iets ernstigs aan de hand, al zeggen RIVM en andere officiële instanties van niet..............? Ik mag hopen, dat dit niet de bedoeling is?
Als customs hier met mij over wil spreken, kan hij me mailen of bellen. Graag zelfs!