Ademlucht apparatuur

Auteur Topic: Ademlucht apparatuur  (gelezen 7089 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Gepost op: 20 oktober 2004, 22:50:08
Beste brandweercollega's,

Ik ben benieuwd naar het gebruik van ademluchtapparatuur in Nederland. Welke type gebruikt men bij jullie Brandweerkorps? Gebruiken jullie daarbij ook de zogenaamde bodyguard en/of firefly; het apparaat dat bij calamiteiten tijdens de inzet in werking treedt ofwel in werking wordt gezet. Ook ben ik geinteresseerd naar de gebruikservaringen.

Bij mij in het korps wordt Sabre apparatuur gebruikt, vooral de kleinere ademluchtautomaat aan de zijkant van het masker vindt prettig. Ook de wijze waarop de fles op het schild wordt gemonteerd is prettig doordat er een flexibele aansluiting opzit. Wij maken nog niet gebruik van de Firefly/ Bodyguard of iets dergelijks.

Brandwacht 1e klas + WVD

webster

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2004, 07:46:51
voorzover ik weet...
gebruikt de brandweer op walcheren (misschien wel heel zeeland) dräger perslucht en de fire-fly

Louis

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2004, 10:19:52
Wat betreft Zeeland: het overgrote deel van de korpsen gebruikt Draeger. Er zijn een paar uitzonderingen. Reimerswaal is er daar (dacht ik) eentje van, die gebruiken MSA, ook al ben ik niet 100% zeker.

Mbt het eigen korps: we gebruiken Draeger + Bodyguard. Het PSS Merlin-systeem (volledig automatisch, elektronisch inzet controle systeem met controlebord) is in samenwerking met Draeger door ons getest enkele jaren geleden. Het is echter niet door ons aangeschaft (redenen daarvan weet ik niet, maar het zouden best de kosten wel eens kunnen zijn).

Gr
Erik

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2004, 16:53:24
ook  ons zie je de Draegertoestellen op de rug hebben,met daarbij de bodyguard.En de lichtgewichtflessen,te samen met de draagtoestellen die je echt op de heup draagt ....perfect!

Target77

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2004, 17:15:44
Bij de Gemeentelijke Brandweer Borsele gebruiken we ademluchttoestellen van MSA met geintegreerde firefly in de manometer.  ;)

Dus blijkbaar is Reimerswaal niet het enige korps dat MSA gebruikt  ;D

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2004, 17:31:06
Bij de Gemeentelijke Brandweer Borsele gebruiken we ademluchttoestellen van MSA met geintegreerde firefly in de manometer.  ;)

Dus blijkbaar is Reimerswaal niet het enige korps dat MSA gebruikt  ;D

Of ik was in de war met Borsele, maar ik wist dat er een korps (of meerdere) in Zeeland zijn die MSA gebruiken.

Gr
Erik

Target77

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2004, 17:38:11
Is bij mij ook niet bekend welke korpsen binnen Zeeland nog meer MSA gebruiken...denk zelf niet veel.

Onze helmen zijn ook van MSA...zie je ook niet veel in Zeeland. Een aangezien daar passende gelaatstukken voor nodig zijn.......

;)

Groetjes,

Ben Bousché
(Heinkenszand)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2004, 21:50:50
Is bij mij ook niet bekend welke korpsen binnen Zeeland nog meer MSA gebruiken...denk zelf niet veel.

Onze helmen zijn ook van MSA...zie je ook niet veel in Zeeland. Een aangezien daar passende gelaatstukken voor nodig zijn.......

;)

Groetjes,

Ben Bousché
(Heinkenszand)
Ben,hoe zijn jullie ervaringen met jullie ademluchtmaskers?Wat betreft het aansluiten op de helm enz

Target77

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2004, 04:07:51
Ben,hoe zijn jullie ervaringen met jullie ademluchtmaskers?Wat betreft het aansluiten op de helm enz

Werkt door middel van een kliksysteem en door middel van drukknoppen is het ademluchtmasker weer los te maken. De ervaringen binnen het korps zijn hier zeer positief over. Werkt ook iets eenvoudiger dan het systeem van Dräger.

Volgend jaar worden de helmen vervangen. Momenteel is een commissie aan het bekijken door welke helm het oudere type vervangen zullen worden daar zij niet meer leverbaar zijn. Zal uiteraard betekenen dat binnen de gemeente Borsele alle helmen en uiteraard alle gelaatstukken vervangen dienen te worden.

Maar als het aan de korpsleden ligt blijft het bij het oudere type van MSA..we wachten het vol spanning af.

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2004, 15:25:24
zoals gezegd zijn hebben wij bij ons korps Sabre apparatuur.

Toch heb wij afgelopen dinsdag een introductie gehad over de Dräger apparatuur samen met de Bodyguard. Ik moet zeggen dat die bodyguard een handig apparaat is, zeker in combinatie met een PSS Merlin-systeem is dit een must bij grootschalige incidenten. Ook al brengt het meer kosten met zich mee, dit is een grote stap voor de veiligheid.

Een klein nadeel heeft het ook omdat alles automatisch gebeurd. De gebruiker is namelijk zelf verantwoordelijk voor de tijd dat hij terug moet keren in een inzet en dat betekent niet dat hij blindelings moet gaan vertrouwen bij een inzet. De basis die geleerd is bij de opleiding Persoonlijke bescherming moet wel degelijk worden toegepast!(Al zal deze waarschijnlijkaangepast worden aan technische vooruitgang )
Brandwacht 1e klas + WVD