Politie doet niks aan winkeldiefstal

Auteur Topic: Politie doet niks aan winkeldiefstal  (gelezen 10018 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #20 Gepost op: 16 maart 2011, 13:21:24
Een first-offender voor winkeldiefstal tot 50,= krijg een "mini" mee van 150,=. vwb het rijden over de vluchtstrook kost dit 280,=. Reken u voordeel uit.

Is tegenwoordig 170 ;). Voor de rest denk ik dat er hier wel genoeg over gezegd wordt...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #21 Gepost op: 16 maart 2011, 13:23:22
Is tegenwoordig 170 ;). Voor de rest denk ik dat er hier wel genoeg over gezegd wordt...

JA, klopt wat slecht zeg. Heb hem zaterdag  nog 3x uitegschreven. Met het juiste bedrag uiteraard, maar heb hier een 2010 boekje naast me liggen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #22 Gepost op: 16 maart 2011, 13:36:59
Dus iemand wordt ingesloten om hem de volgende dag een dagvaarding te kunnen uitreiken? Bij ons beslist de HOVJ dat hij/zij weg mag en wordt het dossier gewoon de volgende dag ingezonden.

Er zijn bepaalde richtlijnen met justitie met betrekking tot dagvaarden.
Aanhouden & (direct) uitreiken. Bij personen die veelvuldig in aanraking komen met justitie kan dat er dus in resulteren dat men een nachtje mag blijven slapen en daarna de dagvaarding ontvangen
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #23 Gepost op: 16 maart 2011, 13:38:32
Er zijn bepaalde richtlijnen met justitie met betrekking tot dagvaarden.
Aanhouden & (direct) uitreiken. Bij personen die veelvuldig in aanraking komen met justitie kan dat er dus in resulteren dat men een nachtje mag blijven slapen en daarna de dagvaarding ontvangen

Ja uitreiken dagvaarding kan een onderzoeks belang zijn, dus de grond om een nacht langer te blijven is er dan.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #24 Gepost op: 16 maart 2011, 13:40:37
Ja uitreiken dagvaarding kan een onderzoeks belang zijn, dus de grond om een nacht langer te blijven is er dan.

Kun je dat eens uitleggen voor de niet ter zake deskundigen ?
Ik bedoel daarmee hoe kan je onderzoek gediend zijn bij het uitreiken van een dagvaarding ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #25 Gepost op: 16 maart 2011, 13:46:02
Kun je dat eens uitleggen voor de niet ter zake deskundigen ?
Ik bedoel daarmee hoe kan je onderzoek gediend zijn bij het uitreiken van een dagvaarding ?

Soms moet je wetsteksten niet te letterlijk uit leggen. Maar moet je denken in de geest van de wet, ofwel wat heeft de wetgever er mee bedoeld. Inmiddels is het uitreiken van een dagvaarding letterlijk opgenomen in het artikel over IVS(artikel 57 SV). Kort samengevat, het is rechtmatig om de verdachte langer te laten zitten om zijn dagvaarding te kunnen uitreiken.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #26 Gepost op: 16 maart 2011, 13:56:55
Citaat
Artikel 57 lid 5 Wetboek van Strafvordering

Zodra het belang van het onderzoek dit toelaat, gelast de officier van justitie de invrijheidstelling van de verdachte. Indien het onderzoeksbelang nog slechts bestaat uit het uitreiken aan de verdachte in persoon van een mededeling over de strafzaak, wordt deze mededeling zo spoedig mogelijk uitgereikt en de verdachte daarna in vrijheid gesteld.
 

BRON:http://wetboek.net/Sv/57.html

Lees vooral de laatste zin. Deze is ruim te interpreteren.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #27 Gepost op: 16 maart 2011, 14:56:22
Ja ik kan de redenatie volgen, al blijft het een beetje vreemd aanvoelen.
Je zou verwachten dat het onderzoeksbelang waarheidsvinding is en dat het uitreiken van een dagvaarding daar niet onder valt, meer een soort vervolgingsbelang.

Als je het artikel leest dan staat er ook niet dat het uitreiken op zich een reden is om iemand langer vast te houden, maar alleen dat uitreiken zo snel mogelijk dient te gebeuren wanneer de uitreiking het enig resterende onderzoeksbelang is, dat is iets anders als dat het uitreiken van een dagvaarding altijd een onderzoeksbelang is.
De vraag blijft dan wanneer is dat uitreiken wel of geen onderzoeksbelang ?  ::)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #28 Gepost op: 16 maart 2011, 23:33:46
De vraag blijft dan wanneer is dat uitreiken wel of geen onderzoeksbelang ?  ::)

Het uitreiken is volgens de wet altijd een onderzoeksbelang.

Bij verdachten zonder vaste woon of verblijfplaats is het wel een belangrijk iets. Deze zijn namelijk niet meer te traceren na hun heenzending, en hebben dan ook geen kennis van de datum wanneer ze ter terechtzitting moeten verschijnen. Dan kunnen ze in ieder geval niet meer zeggen dat ze het niet wisten.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #29 Gepost op: 17 maart 2011, 09:52:24
Ja zit wat in, je hebt ten slotte ook 'het onderzoek ter zitting' en daarbij kan het helpen als de verdachte aanwezig is.

ik kijk een beetje wantrouwend tegen dat soort zaken, ik heb ooit eens ruim 7 uur op een buro gezeten ivm mogelijke medeplichtigheid aan het in bezit hebben van zendapparatuur zonder de benodigde machtiging (in de FM zendpiraten tijd, 1979), je mag dan 6 uur voor verhoor vastgehouden worden, maar zoals de betreffende brigadier van bijzondere wetten later toegaf, werd ik 6,5 uur vastgehouden ter intimidatie en het laatste half uur voor verhoor  ;D

Uiteraard stond in het PV dat ik netjes op tijd vrijgelaten was, terwijl het verhoor nog moest beginnen toen de 6 uur na aankomst op het buro al vertreken was.
Ah ja dat hoorde een beetje bij het kat en muis spelletje uit die tijd. (overigens veel gelachen met de mensen van bijzondere wetten uit die tijd hoor, beide partijen kenden elkaar goed en er was wederzijds respect en er viel nooit een onvertogen woord)

En allebei hadden we niet zo hoog op met de radiocontrolledienst uit die tijd die tegen de politie had verteld dat ze ons wel 'eventjes' uit de lucht zouden halen, viel tegen hahaha
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources