Nooduitgangen op een festival

Auteur Topic: Nooduitgangen op een festival  (gelezen 9351 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #10 Gepost op: 11 juni 2013, 16:27:40
Thor, akkoord, dat is een goede aanvulling. Het ging mij in het voorbeeld overigens niet zozeer om de voorbereidingstijd maar om het accepteren van een bepaald risico.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 11 juni 2013, 16:36:42
Citaat van: Koekerdt link=msg=1172095 date=1370876052
Voor bijna alle gebouwen in Nederland is wel bekend hoeveel nooduitgangen ze moeten hebben, gebaseerd op het bouwbesluit. Wat echter onduidelijk is, is hoeveel en hoe breed nooduitgangen moeten zijn bij open lucht locaties, zoals bijvoorbeeld een festival.

In de Nota van toelichting op bouwbesluit 2013, hoofdstuk 2, afdeling 2.19, paragraaf 2.19.1, artikel 2.173 wordt er wel gesproken over bouwwerken die geen gebouw zijn.
http://vrom.bouwbesluit.com/Inhoud/docs/wet/bb2003_nvt/artikelsgewijs/hfd2/afd2-19/par2-19-1/art2-173

Hierin wordt gezegd dat er per 55cm breedte 50 mensen per minuut kunnen vluchten en die zich voortbewegen met 50 meter per minuut. Met een beetje rekenwerk kan je dus uitrekenen hoe breed je nooduitgangen moeten zijn als je weet hoe snel en hoe ver weg je het publiek van het terrein af wil krijgen.

Nou is mijn vraag: wat is een redelijke tijd om een openlucht festival te ontruimen? Bij gebouwen is dit 1 minuut, maar dat heeft te maken met de rookontwikkeling, en die is buiten een stuk minder gevaarlijk.

Wie kan me helpen met een goede norm of een goed onderbouwde analyse?
Neem eens contact op met Mojo http://www.mojobarriers.com/ Zij zijn betrokken bij de hele grote festivals zoals Lowlands. Zij kunnen je exact vertellen waar je aan moet denken. ;)

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #12 Gepost op: 11 juni 2013, 19:44:01
Citaat van: Koekerdt link=msg=1172095 date=1370876052
Nou is mijn vraag: wat is een redelijke tijd om een openlucht festival te ontruimen? Bij gebouwen is dit 1 minuut, maar dat heeft te maken met de rookontwikkeling, en die is buiten een stuk minder gevaarlijk.

Waar staat dat een gebouw in 1 minuut ontruimd moet zijn?
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2013, 19:34:04
Citaat van: Peter71 link=msg=1172467 date=1370961402
Neem eens contact op met Mojo http://www.mojobarriers.com/ Zij zijn betrokken bij de hele grote festivals zoals Lowlands. Zij kunnen je exact vertellen waar je aan moet denken. ;)
Dat zou betekenen dat ik ze vraag om informatie te delen met een concurrent...... ik vraag me af hoe happig ze daar op zijn, maar ik zal het eens via de informele weg proberen.

Citaat van: Pyro_loe link=msg=1172546 date=1370973200
http://www.qub.ac.uk/safety-reps/sr_webpages/safety_downloads/event_safety_guide.pdf

http://orise.orau.gov/csepp/documents/planning/evacuation-documents/guidance-documents/canada-crowdevents.pdf
Thnx!

Maar hier blijkt wel mn punt uit, er is niet egt duidelijkheid over. Zelfs de event safety guide heeft geen eenduidig antwoord.

Over een kleine zaak zoals het aansluitingkje van een gasslangetje van de frietkar kan ik pagina's vol vinden maar over zoiets simpels als een nooduitgang is geen enkele duidelijkheid......
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2013, 19:38:30
Citaat van: Koekerdt link=msg=1172857 date=1371058444
(...)
Over een kleine zaak zoals het aansluitingkje van een gasslangetje van de frietkar kan ik pagina's vol vinden maar over zoiets simpels als een nooduitgang is geen enkele duidelijkheid......
Een aansluiting van een gasslang is inmiddels gestandaardiseerd, het opstellen van een calamiteitenplan met aantal en breedte van de nooduitgangen is nog altijd maatwerk. De Amerikanen hebben een handboek van een paar honderd pagina's geschreven over verkeersplannen bij evenementen, en nog steeds zijn er evenementen waarbij je niet voldoende hebt aan het handboek en zelf een goed onderbouwde aanpak moet verzinnen. Dat geldt voor veiligheid volgens mij net zo: je kunt honderden pagina's volschrijven over hoe het zou moeten, er zijn altijd situaties en omstandigheden te bedenken waarin dat allemaal net niet opgaat.  0098
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2013, 20:41:44
Misschien zit er iets tussen.

1.Op het brandpreventieforum wordt het een en ander genoemd over ontruimingen.

2.Saxion masterclass

Agenda

Masterclass 'Nieuwe ontruimingsconcepten bij brand in een gebouw'27.06

Wat is er werkelijk nodig om mensen tot vluchten aan te zetten? En hoe gaan we om met mensen die niet zelfstandig kunnen vluchten? Deze masterclass levert inzichten in nieuwe mogelijkheden voor het faciliteren van een ontruiming.

Inzichten in het gedrag van gebouwgebruikers bij brand, de veranderende kenmerken van die gebouwgebruikers, de toenemende complexiteit van gebouwen in Nederland en het toepassen van nieuwe bouwmaterialen. Het zijn zomaar wat ontwikkelingen die vragen om het herijken van de ontruimingsconcepten bij brand in een gebouw. De rekenmodellen die het vluchtgedrag (lees: loopgedrag) van mensen simuleren kunnen helpen bij het vaststellen van de benodigde vluchtcapaciteit. Maar wat is er werkelijk nodig om mensen tot vluchten aan te zetten? Hoe gaan we om met mensen die niet zelfstandig kunnen vluchten? Of misschien zouden we soms moeten vluchten en schuilen in extra betrouwbare brandcompartimenten.

Dynamisch ontruimingsconcept?

Wanneer nieuwe ontruimingsconcepten worden verkend, moet rekening worden gehouden met de specifieke randcondities van het gebouw. De gebouwontruiming wordt feitelijk gestuurd door die randcondities, met behulp van installatietechnische- en organisatorische voorzieningen. Misschien kan een dynamisch ontruimingsconcept dan efficiënter zijn dan een statisch (bouwkundig) ontruimingsconcept, zoals we die nu gewend zijn.

Doelgroep
Deze masterclass levert inzichten in nieuwe technische en organisatorische mogelijkheden voor het faciliteren van de ontruiming van een gebouw. De masterclass is daarmee interessant voor gebouweigenaren en gebouwbeheerders, adviseurs en toetsers, maar ook voor ontwikkelaars, bouwers en de toeleverende industrie.

Datum: donderdag 27 juni 2013
Tijd: 19.00 - 21.30 uur
Locatie: Saxion Deventer (Handelskade 75) Route en parkeren >>
Kosten: EUR 75 (voor studenten en docenten is deelname kosteloos)

3.Vluchtsimulaties

http://www.efectis.com/page-country/pagedetail?pageid=1132&menuid=38&subid=218&country_id=1&clang=nl

Vluchtmogelijkheden in een gebouw kunnen op meerdere manieren worden beoordeeld, o.a. via een geavanceerde ontruimingssimulatie. Efectis beschikt over de kennis en kunde om naast adviezen en handberekeningen ook dergelijke ontruimingssimulaties uit te voeren. Hiervoor maakt zij o.a. gebruik van het softwarepakket buildingEXODUS, waarmee het vluchtgedrag van mensen in allerlei soorten bouwwerken te simuleren is. Dergelijke simulaties verschaffen inzicht in zowel de normale voetgangerstromen als die bij ontruiming tijdens een calamiteit. De belangrijkste voordelen van deze ontruimingssimulaties zijn de optimalisatie van het ontwerp en het vinden van de kritische plekken in een bestaand ...

Vast wel paralellen te vinden tussen gebouwen etc en festival terreinen !