Chloortrein blijft terugkeren op oude spoorhttp://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/8327856/Chloortrein-blijft-terugkeren-op-oude-spoor.ecedinsdag 15 maart 2011 | 15:14 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 15 maart 2011 | 15:16
De vlag ging uit in 2006. Na hevige protesten sloten de chloorfabrieken in Delfzijl en Hengelo de deuren en verdween de chloortrein van het spoor.
Hoewel Nederland het enige land in de wereld is dat zover ging met grootschalige chloortransporten, is het nooit definitief uitgebannen.
In een convenant dat de rijksoverheid sloot met Akzo Nobel is bepaald dat het incidenteel mogelijk blijft transporten uit te voeren, bijvoorbeeld in geval van onderhoud aan fabrieken. Wel is daarbij een maximum gesteld van 10.000 ton chloor per jaar.
Die situatie dient zich eens in de twee jaar aan en ook nu weer. Vanwege groot onderhoud wordt de chloorfabriek van Akzo Nobel in Rotterdam vier weken volledig stilgelegd. Om de klanten te blijven voorzien, laat Akzo Nobel chloor uit Duitsland aanvoeren.
De chloortrein gaat vanaf deze week tot half april rijden tussen de chloorfabriek van Akzo Nobel in Ibbenbüren, net over de grens in Duitsland, en het Rotterdamse havengebied. De trein volgt de oude route en passeert onderweg plaatsen als Oldenzaal, Hengelo, Almelo, Deventer, Apeldoorn en Amersfoort. In totaal wordt 4300 ton chloor vervoerd. Dat zijn ruim 75 wagons. Het transport wordt uitgevoerd door DB Schenker.
Volgens woordvoerder Jelle Rebbers is de route voor de chloortrein dezelfde als in het verleden werd gebruikt, maar is er wel zorgvuldig gekeken naar drie alternatieven die op de 'veilige' Betuweroute aansluiten. Die bleken stuk voor stuk niet te voldoen.
Een route van Ibbenbüren door Duitsland naar de aansluiting op de Betuweroute viel af omdat er dan veel extra kilometers moeten worden afgelegd en de trein dan langer onderweg is.
De route van Oldenzaal naar Zutphen (dwars door Lochem) - de Twentekanaallijn in jargon - viel af vanwege geluidsnormen en beveiligingssystemen en ook een route via Deventer naar Zutphen richting Betuwelijn viel af vanwege de situatie in Deventer, waar de locomotief zou moeten omkeren op het emplacement.
"De oude route voldoet nog het beste. We kunnen daar in een vloeiende lijn doorrijden en hoeven niet van rijrichting te veranderen", verduidelijk Rebber. Volgens hem wil dat niet zeggen dat de route in de toekomst niet anders kan zijn. "Als er op een of andere manier een spoorboog bij Deventer komt en de trein dus niet meer hoeft te keren, is wellicht de route via Zutphen en Brummen naar Arnhem weer een optie."
Chloor(gas) is giftig. Een hoge korte concentratie kan reeds bij kortstondige inademing dodelijk zijn. Niet voor niets is het in de Eerste Wereldoorlog gebruikt als gifgas. Het tast de slijmvliezen van ogen en ademhalingsorganen aan en veroorzaakt daar lichte tot sterke prikkelingen, afhankelijk van de ingeademde gasconcentraties.
Bij blootstelling aan hoge concentraties ontstaat krampachtige hoest, benauwdheid, gepaard gaande met een gevoel van verstikking, ademnood en tenslotte longontsteking en longbloeding (longoedeem) die de dood ten gevolge kan hebben.
Daarom staan fabrieken die chloor produceren en fabrieken die chloor gebruiken meestal ook dicht bij elkaar en gaat in Europa ruim tachtig procent van het transport door pijpleidingen. Voor het overige transport gelden strenge regels. Er mag alleen worden gereden in bloktreinen. Dat betekent dat het transport alleen mag bestaan uit chloorwagons en die moeten in een keer naar hun bestemming rijden. Het is uitsluitend toegestaan het transport 's nachts uit te voeren. De gemiddelde snelheid is maximaal 65 kilometer per uur.
Bovendien stonden er in de tijd van de grootschalige chloortransporten op vijf plaatsen in Nederland (Delfzijl, Hengelo, Rotterdam, Linne Herten en Terneuzen) dag en nacht goed getrainde hulpploegen klaar. Die beschikten over een speciale auto met materiaal dat nodig is bij het bestrijden van chloorlekkages. Deze chloorhulpteams waren via een centraal alarmnummer oproepbaar om hulp te verlenen zodra er met een chloortrein in Nederland iets gebeurde. Deze Hulpdienst Chloor, opgericht op initiatief van de Nederlandse chloorproducenten, is met de beëindiging van de chloortransporten in 2006 niet meer operationeel. Maar volgens Huub Verbeeten van Akzo Nobel is dat geen reden tot zorg. "Er zijn nu regionale centra in Ibbenbüren en Rotterdam."
Meer informatie over chloortreinen op
www.destentor.nl